Τετάρτη 29 Απριλίου 2009

Νίκ. Αγγελόπουλος: Ιδανική η περιοχή μας «Βαρίδι» το κράτος στην τουριστική ανάπτυξη



«Ψηφίζει» δυτική και νότια Πελοπόννησο για ποιοτική τουριστική ανάπτυξη ο συμπατριώτης μας δρ. Νίκος Αγγελόπουλος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Aldemar Hotels.
Μιλώντας στο «Θ», ο σημαίνων παράγων του τουριστικού χώρου επισημαίνει πως η περιοχή μας διαθέτει «εξαιρετική γεωφυσική και ιστορική ελκυστικότητα», την οποία ο ίδιος εξακολουθεί να θεωρεί «ως την καταλληλότερη που διαθέτει η Ελλάδα», κάτι που διακηρύσσει επί μία 20ετία. Δυστυχώς, όπως τονίζει, «η έλλειψη κατάλληλων υποδομών αλλά και ο ιστορικά καταγεγραμμένος ελλιπής ενθουσιασμός των Πελοποννησίων για επενδύσεις στην πατρίδα τους, έχουν καθυστερήσει την εκδήλωση του ιδιαίτερου επενδυτικού ενδιαφέροντος που αναμένετο».Ο κ. Αγγελόπουλος εκτιμά ότι ο κόσμος της περιοχής αγκαλιάζει τις τουριστικές επενδύσεις υψηλού επιπέδου. Εκείνο που πρέπει να αλλάξει είναι η στάση του κράτους. Οι πολιτικοί έχουν ευθύνη για τη δημιουργία των αναγκαίων υποδομών που υποστηρίζουν την τουριστική ανάπτυξη.
Ο κ. Αγγελόπουλος διαπιστώνει, επίσης, πως η έλλειψη κεντρικού συντονισμού και η πολύ συχνή εναλλαγή πολιτικής ηγεσίας στο αρμόδιο υπουργείο δε βοηθούν τον τουρισμό.
Οι εξαιρετικά ενδιαφέρουσες απόψεις, αναπτυσσόμενες σε πολλά επίπεδα, του δρος Νίκου Αγγελόπουλου, όπως τις εξέφρασε στο «Θ», ακολουθούν:-Η δυτική και νότια Πελοπόννησος αρχίζει πλέον να συνέρχεται από τις καταστροφικές πυρκαϊές του 2007, βλέποντας στον τουρισμό -και μάλιστα σ’ εκείνον που η πελατεία του είναι υψηλών απαιτήσεων- ένα ελπιδοφόρο μέλλον.Εκτιμάτε κι εσείς το ίδιο;
Η δική μου άποψη για την ελκυστικότητα της δυτικής και νότιας Πελοποννήσου δεν διατυπώνεται τώρα, όψιμα και για πρώτη φορά, αλλά έχει διατυπωθεί κατ’ επανάληψη εδώ και 20 χρόνια. Δυστυχώς, για λόγους καθαρά τυχαίους, η τουριστική ανάπτυξη της Πελοποννήσου, γενικότερα και πλέον έντονα της δυτικής και νότιας, καθυστέρησε εξαιρετικά. Μέχρι και το τέλος του 20ού αιώνα ο αριθμός των τουριστικών εγκαταστάσεων ήταν εξαιρετικά περιορισμένος και ποιοτικά μάλλον μέτριος ή και χαμηλός. Μετά την δημιουργία των ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων της Aldemar και της Grecotel στην δυτική Πελοπόννησο στις αρχές του 21ου αιώνα, δημιουργήθηκαν οι πρώτες σοβαρές βάσεις για την θεμελίωση τουρισμού υψηλών προδιαγραφών, όμοιων ή και καλύτερων με τις πλέον σημαντικές της Κρήτης. Οι δύο αυτές επενδύσεις για την ώρα δεν έχουν προσελκύσει όπως λογικά αναμένετο παρά μια μόνο άλλη αξιόλογη τουριστική επένδυση στην δυτική Πελοπόννησο, η οποία όπως γνωρίζετε, αν και εξαιρετικά αργά και καθυστερημένα, αναπτύσσεται στην περιοχή του Ρωμανού. Προσωπικά περίμενα ότι οι σκαπανείς της τουριστικής ανάπτυξης της δυτικής Πελοποννήσου τους οποίους προανέφερα, θα προσείλκυαν πολύ μεγαλύτερο αριθμό επενδυτών και πολύ ενωρίτερα, ιδιαίτερα μεταξύ των επαγγελματιών του τουριστικού τομέα. Αυτή μου την ελπίδα την βάσιζα στην εξαιρετική γεωφυσική και ιστορική ελκυστικότητα της περιοχής την οποία εξακολουθώ να θεωρώ ως την καταλληλότερη που διαθέτει η Ελλάδα. Δυστυχώς και πάλι, η έλλειψη κατάλληλων υποδομών αλλά και ο ιστορικά καταγεγραμμένος ελλιπής ενθουσιασμός των Πελοποννησίων για επενδύσεις στην πατρίδα τους, έχουν καθυστερήσει την εκδήλωση του ιδιαίτερου επενδυτικού ενδιαφέροντος που αναμένετο.
- Η περιοχή μας είναι εν γένει περιβαλλοντικά αναλλοίωτη, αν εξαιρέσει κανείς τις συνέπειες των πυρκαϊών. Επίσης, ο πληθυσμός της δεν έχει επηρεαστεί από το μαζικό τουρισμό. Πιστεύετε ότι αυτά αποτελούν συγκριτικά πλεονεκτήματα για έναν επενδυτή στον τουριστικό τομέα;
Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της ευρύτερης περιοχής, παρά τις πυρκαγιές, παραμένουν αναλλοίωτα και έντονα. Σοβαρό πλεονέκτημα παραμένει, επίσης, το ότι όλη αυτή η περιοχή ελάχιστα έχει επηρεαστεί από μικροεπενδύσεις χαμηλού επιπέδου ενώ καθόλου δεν έχει επηρεαστεί από μαζικό τουρισμό. Εντούτοις, δεν είναι θετικό στοιχείο η βραδύτητα της εξέλιξης στην διαμόρφωση «τουριστικής αγοράς», στοιχείο απαραίτητο μαζί με την δημιουργία καταλλήλων αεροδρομίων, για την δυναμική ανάπτυξη και εξέλιξη μιας περιοχής στον τομέα του τουρισμού.
- Πώς θα πρέπει, κατά τη γνώμη σας, οι κάτοικοι της νότιας και δυτικής Πελοποννήσου να ανταποκριθούν στην εισροή τουριστών που αναμένεται, ώστε ο προορισμός να είναι ελκυστικός αλλά και να υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση;
Δεν χρειάζεται καμμία ιδιαίτερη ανταπόκριση της τοπικής κοινωνίας στην αναμενόμενη (;) αυξανόμενη ζήτηση. Πρώτον, οι τοπικές κοινωνίες είναι, με μικρο-εξαιρέσεις, εξαιρετικά δεκτικές σε αναπτυξιακές προσπάθειες που δημιουργούν πλούτο και θέσεις εργασίας, ιδιαίτερα μάλιστα όταν οι τοπικοί άρχοντες, νομαρχιακοί και δημοτικοί, έχουν στο ενεργητικό τους θετικές επιδόσεις. Δεύτερον, η οποιαδήποτε περαιτέρω ανάπτυξη δεν αναμένεται να έχει καταιγιστικό χαρακτήρα, ιδιαίτερα μετά την είσοδο της οικονομίας σε περίοδο οξείας και παρατεταμένης κρίσης. Οι οποιεσδήποτε αναπτυξιακές εξελίξεις που θα ακολουθήσουν, εκτιμώ ότι θα δώσουν αρκετό χρόνο στις τοπικές κοινωνίες να τις αφομοιώσουν και να αφομοιωθούν μαζί τους. - Οι μεγάλοι οδικοί άξονες που θα ενώσουν με τα μεγάλα αστικά κέντρα-«πύλες εισόδου» στη χώρα της Αθήνας και της Πάτρας τη νότια και δυτική Πελοπόννησο, με ταχύτητα και ασφάλεια, είναι υπό κατασκευήν. Θεωρείτε ότι πρέπει το κράτος να προβεί στην κατασκευή ή σημαντική βελτίωση άλλων υποδομών, όπως αεροδρόμια, μαρίνες κ.ά.;
Οι κατασκευαζόμενοι οδικοί άξονες αποτελούν αναγκαία προϋπόθεση για την συνέχεια και την επιτυχία των επενδυτικών προσπαθειών μεγάλης κλίμακας που έχουν γίνει αλλά κύρια για την προσέλκυση περισσοτέρων και με μεγαλύτερη διασπορά. Σε άλλες περιοχές της χώρας οι ελλιπείς υποδομές δεν αποτέλεσαν ανασταλτικό αναπτυξιακό παράγοντα, αλλά βέβαια αυτά συνέβησαν σε άλλες εποχές μικρής προσφοράς και πολύ μεγάλης ζήτησης για τουριστικά καταλύματα στην Ελλάδα. Σήμερα η δημιουργία σημαντικών υποδομών, οδικών, αεροπορικών και λιμενικών αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την προσέλκυση και την επιτυχία πάσης φύσεως επενδύσεων, αλλά ιδιαίτερα των τουριστικών. Δυστυχώς παρά την γενικά πλέον παραδεδεγμένη άποψη ότι ο τουρισμός είναι ο κύριος πυλώνας ανάπτυξης πάνω στον οποίο στηρίζεται η ελληνική οικονομία, σε σημαντικό βαθμό αυτό το αξίωμα παραμένει σε μεγάλο βαθμό βερμπαλιστική διατύπωση παρά μοχλός και πυξίδα για τις δημόσιες επενδύσεις στην χώρα μας. Πολλοί από τους υπουργούς του παρόντος και του παρελθόντος, είχαν και έχουν τις δικές τους προτεραιότητες που δεν είναι απαραίτητα ευθυγραμμισμένες με τις προτεραιότητες, όπως τουλάχιστον αυτές διατυπώνονται από τον Πρωθυπουργό, της κεντρικής κυβερνητικής πολιτικής. Έτσι, θα παρατηρήσετε ότι κανένας σπουδαίος οδικός άξονας δεν κατασκευάστηκε μετά την μεταπολίτευση, σε καμία περιοχή της χώρας, που να συνδέεται ευθέως με τουριστικούς προορισμούς, αναπτυγμένους ή δυνητικά κατάλληλους για τουριστική ανάπτυξη. Η έλλειψη κεντρικού συντονισμού των συναρμοδίων υπουργών στο υψηλότερο επίπεδο και οι αυθαίρετες προτεραιότητες των συναρμοδίων υπουργών, δεν βοηθούν στο να στραφεί το ενδιαφέρον και ο όγκος των δημόσιων επενδύσεων προς την κατεύθυνση που καθορίζουν οι αναπτυξιακές ανάγκες της χώρας και οι κεντρικές κυβερνητικές επιλογές. Τέλος, η πολύ συχνή εναλλαγή πολιτικής ηγεσίας στο αρμόδιο για τον τουρισμό υπουργείο και η εφαρμογή σε κάποιες περιπτώσεις προσωπικών πολιτικών που δεν συμβαδίζουν με το γενικότερο συμφέρον της χώρας, δεν βοηθούν καθόλου στην βελτίωση της υπάρχουσας κατάστασης και κύρια στην δημιουργία ενός μεσομακροπρόθεσμου προγραμματισμού για την τουριστική ανάπτυξη, όπου η περιοχή της δυτικής και νότιας Πελοποννήσου μπορεί και πρέπει να έχει κυρίαρχο ρόλο. Οι ήδη αναπτυγμένες τουριστικές περιοχές δεν χρειάζονται περαιτέρω υπερτονισμό. Αντίθετα χρειάζονται ποσοτικό περιορισμό και ποιοτική βελτίωση.
Του Κώστα Κοντοθανάση "ΘΑΡΡΟΣ" 28/04/2009

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου