Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2017

Η Μεσσηνία στον χάρτη του συνεδριακού τουρισμού


Για ποιον λόγο η διοργάνωση συνεδρίων αποτελεί κλάδο –και μάλιστα από τους δυναμικότερους– της τουριστικής βιομηχανίας; Με ποιους τρόπους τονώνει τις τουριστικές εισπράξεις και γιατί όλο και περισσότερες πόλεις του κόσμου επενδύουν συστηματικά στο λεγόμενο ΜΙCE, όπως έχει καθιερωθεί να λέγεται διεθνώς – δηλαδή στη διοργάνωση συνεδρίων, εταιρικών συναντήσεων και ταξιδιών κινήτρων;
Αξιοποιώντας μια σειρά τουριστικών υποδομών (μεταφορές, ξενοδοχεία, διατροφή) αλλά και, παραπλεύρως, μια σειρά τουριστικών υπηρεσιών (catering, περιηγήσεις, ξεναγήσεις, μεταφράσεις/διερμηνείες, οργανώσεις εκδηλώσεων, κ.λπ.), η συνεδριακή αγορά επιδρά ευεργετικά στην εθνική οικονομία της χώρας-προορισμού.
«Ευνοούνται δεκάδες εμπλεκόμενα επαγγέλματα, ενώ ο συνεδριακός τουρίστας ξοδεύει επτά φορές περισσότερο από τον απλό τουρίστα», επιβεβαιώνει η Ειρήνη Τόλη, πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Επαγγελματιών Οργανωτών Συνεδρίων – HAPCO, σε ρεπορτάζ στην εφημερίδα "Καθημερινή". Τα οφέλη που προκύπτουν από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα –έσοδα, κύρος, θετικές εντυπώσεις– για κάθε προορισμό, και ειδικά για τις τουριστικές επιχειρήσεις και τα ξενοδοχεία, είναι σημαντικά και διεθνώς αναγνωρίσιμα.
Κατ’ αρχάς, τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των επισκεπτών της αγοράς MICE είναι καλύτερα από τα αντίστοιχα των τουριστών αναψυχής και πολύ υψηλότερα του μέσου επισκέπτη.
Η μέση δαπάνη ανά ταξίδια είναι αντίστοιχα δύο έως τρεις φορές υψηλότερη, ενώ το μορφωτικό και εισοδηματικό τους επίπεδο είναι από τα καλύτερα μεταξύ των πελατειακών ομάδων της διεθνούς τουριστικής αγοράς. Αντίστοιχα, ο βαθμός επιρροής στους επαγγελματικούς χώρους και στους κύκλους φίλων και συγγενών αυτών των επισκεπτών –επιστήμονες, ακαδημαϊκοί, στελέχη επιχειρήσεων, κρατικοί αξιωματούχοι, κ.ά.– υπέρ ενός προορισμού είναι πολύ μεγάλος.
Τέλος, για την άρτια διοργάνωση ενός συνεδρίου ή μιας εταιρικής εκδήλωσης εμπλέκονται πάνω από 30 κλάδοι και επαγγέλματα, όπως ξενοδοχεία, οργανωτές συνεδρίων και εκδηλώσεων, εταιρείες catering και παροχής οπτικοακουστικού εξοπλισμού, μεταφορές, εκτυπώσεις, διερμηνείς, ξεναγοί, κ.ά. Τα νούμερα μιλούν από μόνα τους: με βάση τα στοιχεία του International Congress and Convention Association (ICCA), εκτιμάται ότι ένα μέσο συνέδριο δημιουργεί τζίρο της τάξης του 1,4 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένου του κόστους εγγραφής).
 
ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 
Μετά τη δραματική συρρίκνωση των προηγούμενων ετών, ο ελληνικός συνεδριακός τουρισμός επανέρχεται με πρωταγωνιστικό ρόλο στον διεθνή ανταγωνισμό. Και αυτό γιατί πλέον έχει αντιστραφεί η αρνητική εικόνα της χώρας στο εξωτερικό, ενώ τα συγκριτικά πλεονεκτήματά της, για τα οποία είναι ήδη γνωστή ως προορισμός διακοπών, είναι σημαντικά.
Με βάση τα στοιχεία του HAPCO, τα διεθνή συνέδρια που διοργανώθηκαν στην Ελλάδα από ενώσεις, οργανισμούς και διάφορους συνδέσμους μέσα στο 2016 αυξήθηκαν κατά 3% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Πολύ καλές επιδόσεις σημείωσαν, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, και τα λεγόμενα εταιρικά συνέδρια (όπως εταιρικές συναντήσεις και ταξίδια κινήτρων), που συνήθως είναι πολύ μικρότερου μεγέθους.
Οι τάσεις διαφαίνονται αυξητικές και για την τριετία 2017-2020, καθώς η Ελλάδα έχει πια καθιερωθεί ως προορισμός στον διεθνή συνεδριακό χάρτη. Ωστόσο, όπως σημειώνει η Ειρήνη Τόλη, οι προοπτικές για τη φετινή χρονιά εξαρτώνται άμεσα «από την “ευαίσθητη ισορροπία” των οικονομικών και πολιτικών συνθηκών της χώρας μας».
Επιπλέον, επισημαίνει ότι απαιτείται κοινή εθνική στρατηγική προκειμένου να υποστηριχτούν οι προσπάθειες που καταβάλλουν οι Έλληνες οργανωτές συνεδρίων στο εξωτερικό. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι μεταξύ των περιοχών στην Ελλάδα που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για τη διοργάνωση συνεδρίων είναι και η Μεσσηνία, αφού υπάρχει ιδιαίτερη μνεία για τις αίθουσες των ξενοδοχειακών μονάδων Costa Navarino και Elite City Resort.
 
 
ΟΙ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ 
Η ανοδική πορεία του κλάδου αποτελεί ιδιαίτερα αισιόδοξο σημάδι και για την πορεία του ελληνικού τουρισμού εν γένει. Ωστόσο, παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι, με τις κατάλληλες στρατηγικές κινήσεις ο κλάδος του συνεδριακού τουρισμού θα μπορούσε να έχει ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη.
«Για να γίνει σωστή και δομημένη προσπάθεια προώθησης του ελληνικού συνεδριακού προϊόντος, απαιτείται κρατική υποστήριξη αλλά και η καλλιέργεια συνεδριακής κουλτούρας, που δεν υπάρχει στη χώρα μας», τονίζει η Ειρήνη Τόλη. Δυσκολίες στην προσπάθεια των διοργανωτών να δημιουργήσουν ελκυστικά πακέτα με προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προστιθέμενη αξία σε ένα συνέδριο δημιουργούν και οι διάφορων ειδών περιορισμοί που ισχύουν είτε σε τοπικό είτε σε κρατικό επίπεδο. Για παράδειγμα, είναι εξαιρετικά δύσκολο να διοργανώσει κάποιος μια εκδήλωση εντός αρχαιολογικού χώρου, κάτι που ζητείται ιδιαίτερα από διεθνείς διοργανώσεις, ακόμα και όταν πρόκειται για σημείο όπου η εκδήλωση δεν απειλεί την αρτιότητα του μνημείου.
Την ίδια ώρα, η πολιτεία, στην προσπάθεια συγκράτησης της φαρμακευτικής δαπάνης αλλά και για την τήρηση κανόνων δεοντολογίας των επαγγελματιών υγείας και των φαρμακευτικών εταιρειών, έχει θεσπίσει σειρά κανόνων στους οποίους περιλαμβάνεται η έγκριση του ΕΟΦ για τη διοργάνωση επιστημονικών εκδηλώσεων, οι οποίες είναι οι περισσότερες και οι πολυπληθέστερες σε συμμετοχές. Αυτό θέτει διάφορα προσκόμματα κατά τη διάρκεια διοργάνωσης ενός ιατρικού συνεδρίου, τα οποία οι διοργανωτές καλούνται να ξεπεράσουν προκειμένου τα ίδια τα συνέδρια να πραγματοποιούνται με διαφανείς όρους και διαδικασίες.
Τέλος, η έλλειψη Μητροπολιτικού Συνεδριακού Κέντρου δεν επιτρέπει στη χώρα μας να διεκδικήσει και τελικά να προσελκύσει συνέδρια άνω των 5.000 ατόμων, τη στιγμή που άλλες χώρες είναι σε θέση να φιλοξενήσουν διοργανώσεις άνω των 15.000 ατόμων στην ίδια αίθουσα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου