Κυριακή 6 Ιανουαρίου 2008

Κόρινθος - Καλαμάτα

Σε εφαρμογή η σύμβαση παραχώρησης από 1η Φλεβάρη
Ριζικές αλλαγές στο χάρτη των μεταφορών, αλλά και στην ανάπτυξη της Πελοποννήσου φέρνει η υλοποίηση των δύο μεγάλων οδικών αξόνων, της Ανατολικής Οδού και της Βορειοδυτικής Οδού Πελοποννήσου. Από τη νέα χρονιά οι κατασκευαστικές εργασίες εντατικοποιούνται σε πολλά μέτωπα και ο στόχος είναι οι δύο αυτοκινητόδρομοι να ολοκληρωθούν σε 4,5 έως 6 χρόνια.Σύμφωνα με αναλυτικό ρεπορτάζ στο «Έθνος» στην Ανατολική Οδό, στον άξονα δηλαδή της Κορίνθου - Τριπόλεως - Καλαμάτας - και Λεύκτρου Σπάρτης, οι πρόδρομες εργασίες έχουν προχωρήσει σε ποσοστό σχεδόν 50% και οι ρυθμοί κατασκευής συνεχώς αυξάνονται.Έχουν διανοιχτεί 120-130 μέτρα από το δεύτερο κλάδο της σήραγγας Αρτεμισίου, έχει ξεκινήσει η κατασκευή της σήραγγας Νεοχωρίου (τρία χιλιόμετρα πριν από αυτή του Αρτεμισίου), μέσω της οποίας θα παρακαμφθούν οι στροφές του υφισταμένου δρόμου, ενώ άρχισαν και οι προκαταρκτικές εργασίες μίας ακόμα σήραγγας, στο Καλοκαιρινό, μετά την Τρίπολη. Σε ό,τι αφορά στη Βορειοδυτική Οδό (Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα), η σύμβαση του έργου ψηφίστηκε από τη Βουλή μόλις πριν από ένα μήνα.Οι νέοι δρόμοι κατασκευάζονται με σύγχρονες προδιαγραφές αυτοκινητοδρόμων ώστε να εξασφαλίζεται σε όλο το μήκος ταχύτητα επιβατηγών αυτοκινήτων 120 χιλιομέτρων / ώρα, σε συνθήκες ασφάλειας και άνεσης. Η μείωση των ατυχημάτων κρίνεται ως το πρώτο όφελος από τα νέα έργα. Οι αυτοκινητόδρομοι θεωρούνται οι ασφαλέστερες οδοί αφού σε αυτούς οι δείκτες των ατυχημάτων είναι σχεδόν 5 φορές μικρότεροι σε σχέση με το υπόλοιπο υπεραστικό δίκτυο, ενώ τα θανατηφόρα ατυχήματα μειώνονται μέχρι και στο 5% των ατυχημάτων. Οφέλη όμως προκύπτουν για όλες τις παραγωγικές δραστηριότητες της περιφέρειας χάρη στην εύκολη πλέον πρόσβαση των οχημάτων σε περιοχές που μέχρι χθες ήσαν σχετικά απροσπέλαστες. Ώθηση δίδεται επίσης στην ανάπτυξη των λιμανιών, κάτι που επίσης διευκολύνει τον τουρισμό αλλά και το εμπόριο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η Καλαμάτα που εξυπηρετείται -κυρίως- από την Ανατολική Οδό Πελοποννήσου. Το λιμάνι της πόλης αναμένεται να αποκτήσει τελείως διαφορετικό ρόλο από ό,τι σήμερα. Ως το νοτιότερο λιμάνι της χώρας, πολύ κοντά στην Κρήτη, προβλέπεται να συγκεντρώσει δραστηριότητες και να ελαφρύνει σημαντικά τον Πειραιά. Το 2008 αρχίζει η σταδιακή παραχώρηση της κατασκευής και λειτουργίας του εθνικού οδικού δικτύου σε ιδιώτες. Από την 1η Φεβρουαρίου τίθεται σε εφαρμογή η σύμβαση παραχώρησης της Ανατολικής Οδού Πελοποννήσου, ενώ μέσα στην άνοιξη υπολογίζεται να ξεκινήσει η παραχώρηση της Βορειοδυτικής Οδού. Συνολικό μήκος 205 χιλιομέτρων θα έχει ο αυτοκινητόδρομος Κορίνθου - Τριπόλεως- Καλαμάτας - Λεύκτρου - Σπάρτης (Ανατολική Οδός Πελοποννήσου) με 26 ανισόπεδους κόμβους. Περιλαμβάνει τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου - Τριπόλεως - Καλαμάτας, μήκους 158 χιλιομέτρων και τον αυτοκινητόδρομο Λεύκτρου - Σπάρτης, μήκους 47 χιλιομέτρων περίπου.Ο υφιστάμενος σήμερα αυτοκινητόδρομος Κορίνθου - Τριπόλεως, μήκους 82,5 χλμ. περίπου, βελτιώνεται και αναβαθμίζεται με βάση σύγχρονες προδιαγραφές ώστε να επιτυγχάνεται ασφαλής διακίνηση των οχημάτων με ταχύτητα 120 χιλιομέτρων την ώρα. Το οδόστρωμα θα ανακατασκευαστεί με αντιολισθηρό τάπητα, θα βελτιωθούν τα δομικά χαρακτηριστικά του δρόμου και το σύστημα απορροής των υδάτων. Εγκαθίσταται νέο σύστημα ηλεκτροφωτισμού, βελτιώνονται όλοι οι υπάρχοντες ανισόπεδοι κόμβοι, ενώ παρακάμπτονται τα δύσκολα σημεία με τις πολλές στροφές με την κατασκευή σήραγγας διπλού κλάδου μήκους 600 μέτρων και κοιλαδογέφυρας μήκους 300 μέτρων. Ανοίγει η δεύτερη σήραγγα Αρτεμισίου, ενώ εργασίες βαριάς συντήρησης θα γίνουν στην υπάρχουσα σήραγγα. Προβλέπεται, επίσης, η κατασκευή του νέου ανισόπεδου κόμβου Αγίου Βασιλείου. Ο δρόμος θα παρακολουθείται ηλεκτρονικά από κέντρο λειτουργίας και συντήρησης.Σημειώνεται πως 24,5 χιλιόμετρα του αυτοκινητόδρομου κατασκευάζονται ήδη ως δημόσια έργα. Πρόκειται για το τμήμα Αθήναιο - Λεύκτρο με τον έναν κλάδο της σήραγγας Ραψομμάτη και για τα δώδεκα χιλιόμετρα στο σημείο Παραδείσια - Τσακώνα, εκεί όπου έγινε η μεγάλη κατολίσθηση το 2003. Δημιουργείται ένας καινούργιος δρόμος, με νέα χάραξη στα δύσκολα σημεία, που περιλαμβάνει 4 σύγχρονες γέφυρες συνολικού μήκους 1.100 μέτρων. Ο νέος οδικός άξονας διαθέτει τρεις λωρίδες ανά κατεύθυνση και μεσαία διαχωριστική νησίδα ασφαλείας. Στο τμήμα Τρίπολη -Τσακώνα προβλέπεται διπλό στηθαίο ασφαλείας πλάτους 0,75 μ. και στο τμήμα Τσακώνα - Καλαμάτα η μεσαία νησίδα, πλάτους 2,5 μ. γίνεται με φύτευση. Νέο σύστημα διοδίων φέρνει η λειτουργία των νέων αυτοκινητοδρόμων. Οι σταθμοί θα είναι αμφίδρομοι (και στις δύο κατευθύνσεις του δρόμου) και θα είναι τοποθετημένοι σε πολλά περισσότερα σημεία από ό,τι σήμερα. Η χρέωση θα γίνεται ανάλογα με την απόσταση που διανύεται επί το τέλος διοδίου ανά χιλιόμετρο. Αυτό σημαίνει πως σε ορισμένες περιπτώσεις ο οδηγός θα πληρώνει λιγότερο από ό,τι σήμερα, ενώ σε άλλες περισσότερο. Η τελική τιμή διοδίου αναμένεται να ισχύσει με την ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής και καθορίζεται στο 0,04 ευρώ ανά χιλιόμετρο χωρίς ΦΠΑ σε τιμές του 2003. Προβλέπεται ετήσια τιμαριθμική αναπροσαρμογή. Επομένως, αν ένας οδηγός ξεκινήσει από την Κόρινθο με τελικό προορισμό την Καλαμάτα, θα πληρώσει 8,2 ευρώ τουλάχιστον, ενώ η διαδρομή από την Αθήνα μέχρι την Πάτρα θα κοστίζει 7,5 ευρώ τουλάχιστον. Οι νέες τιμές διοδίων θα εφαρμοστούν σταδιακά. Αρχίζουν να «τρέχουν» από την έναρξη της παραχώρησης του έργου, ωστόσο δεν προβλέπονται αυξήσεις για τα πρώτα δύο χρόνια. Το σύστημα είσπραξης θα είναι ηλεκτρονικό, αλλά θα υπάρχει μία, τουλάχιστον, «χειροκίνητη» πύλη ανά κατεύθυνση. Στην Ανατολική Οδό Πελοποννήσου προβλέπονται έξι σταθμοί διοδίων, στις θέσεις: Ακροκόρινθος, Τρίπολη, Αφαία, Μεγαλόπολη, Καλαμάτα, Σπάρτη. Στη Βορειοδυτική Οδό Πελοποννήσου προβλέπονται εννέα σταθμοί διοδίων. Διατηρούνται οι υφιστάμενοι σταθμοί Ελευσίνας και Καλαμακίου και δημιουργούνται νέοι στα τμήματα μεταξύ των ανισόπεδων κόμβων Ζευγολατιού - Κιάτου, Ξυλοκάστρου - Αιγίου, Αραχωβίτικων - Ρίου, ΒΙΠΕ - Κάτω Αχαγιάς, Αμαλιάδας - Πύργου, Ανεμοχωρίου - Σαμικού και Αετού - Ζευγολατιού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου