Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2009

Παρουσιάστηκαν χθες νέο λογότυπο, εκπαιδευτικά προγράμματα και ιστοσελίδα ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ

Το ολοκαίνουργιο λογότυπο, τα εκπαιδευτικά προγράμματα για οικογένειες, παιδιά και εκπαιδευτικούς, καθώς και την ιστοσελίδα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας παρουσίασε χθες η διευθύντρια της ΛΗ’ ΕΠΚΑ Ξένη Αραπογιάννη.
«Ενα έκθεμα του μουσείου αποτέλεσε πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία του λογότυπου. Πρόκειται για έναν χρυσό ρόδακα του 16ου αι. π.Χ., εύρημα από μυκηναϊκό τάφο στη θέση “Τουρκοκίβουρα” στην Καρποφόρα. Εχει ανάγλυφη διακόσμηση με κεντρικό οφθαλμό, που περιβάλλεται από στικτό πλοχμό και 7 επιπλέον οφθαλμούς. Το σχέδιο ενέπνευσε την γραφίστρια κ. Σταυρούλα Χειλά και τη σχεδιάστρια κ. Ευαγγελία Πλινθίδου, οι οποίες δημιούργησαν το λογότυπο του Μουσείου μας. Πρόκειται για ένα σχέδιο της μυκηναϊκής εποχής, το οποίο αντικατοπτρίζει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το σημαντικό προϊστορικό και ιστορικό παρελθόν του Νομού Μεσσηνίας. Επιπλέον συμβολίζει την αέναη κίνηση και ταυτόχρονα την αρμονική εξέλιξη, τη συνεργασία και τη δημιουργικότητα, ενωμένες σε ένα σύνολο», εξήγησε η Ξένη Αραπογιάννη.
Οσο για τις επικουρικές δράσεις -που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για το Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσσηνίας και συμπληρώνουν το εκθεσιακό πρόγραμμά του-, η κ. Αραπογιάννη αναφέρθηκε συγκεκριμένα στα εκπαιδευτικά προγράμματα, τα δημιουργικά εργαστήρια,τις ψηφιακές εφαρμογές, το δίγλωσσο συνοπτικό συνοδευτικό έντυπο και το video-wall. Καθένα από αυτά παρέχει περισσότερες πληροφορίες για ένα θέμα, προτείνει εναλλακτικές προσεγγίσεις του αρχαιολογικού υλικού εκτός από τη γεωγραφική προσέγγιση της μόνιμης έκθεσης και απευθύνεται σε συγκεκριμένες ηλικιακές ομάδες επισκεπτών. «Οι δράσεις αυτές είναι καθοριστικές για την κατοχύρωση του χαρακτήρα του μουσείου ως ζωντανού κυττάρου στην καθημερινότητα του πολίτη», τόνισε η διευθύντρια της ΛΗ’ ΕΠΚΑ.
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το πρόγραμμα «Οι χρωματιστές πετρούλες» που επιδιώκει την γνωριμία των μαθητών με τον κόσμο των ψηφιδωτών. Η αρχαιολόγος-μουσειολόγος Νατάσα
Γλαράκη έχει τη γενική επιμέλεια του σχεδιασμού και της εφαρμογής του, με τη βοήθεια της αρχαιολόγου Αναστασίας Δικαιουλάκου. Μέσα από μία διαδικασία παιχνιδιού και γλωσσικών δραστηριοτήτων, τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα να μάθουν πώς πολλές μικρές ψηφίδες δημιουργούν μία μοναδική εικόνα, κατανοώντας αρχέτυπες έννοιες των μαθηματικών και της ιστορίας της τέχνης. Οι δραστηριότητες πραγματοποιούνται στον εκθεσιακό χώρο και στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του μουσείου κάθε Τρίτη και Πέμπτη, 9-10.30 π.μ. κατόπιν ραντεβού. Το εκπαιδευτικό ορόγραμμα «Μια πινελιά στον χρόνο» αναπτύσσει την οικολογική συνείδηση των παιδιών, μαθαίνοντας τους τη σημασία και τη χρήση του ελαιόλαδου και της ελιάς στο Μυκηναϊκό Ανάκτορο του Νέστορος. Το πρόγραμμα θα ξεκινήσει να υλοποιείται από τον Νοέμβριο. Πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία πέρυσι την άνοιξη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Χώρας και στο Ανάκτορο του Νέστορος, από τους αρχαιολόγους της ΛΗ΄ ΕΠΚΑ Μαίρη Τσουλάκου και Δημοσθένη Κοσμόπουλο, στο πλαίσιο της πανελλήνιας εκστρατείας του ΥΠ.ΠΟ. «Περιβάλλον και Πολιτισμός». Επιδιώκει να εμφυσήσει στα παιδιά τη σημασία προστασίας του περιβάλλοντος, και ιδιαίτερα της ελιάς, μέσα από ένα παραμύθι εμπνευσμένο από τα αρχαιολογικά ευρήματα του Ανακτόρου του Νέστορος. Η ψηφιακή παρουσίαση του παραμυθιού και το παιχνίδι μνήμης ζωντανεύουν τον μακρινό κόσμο του μυκηναϊκού ανακτόρου και καταδεικνύουν την αξία της ελιάς στο χθες και το σήμερα.
ΓΙΑ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ ΚΑΙ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ
Κύκλοι εκπαίδευσης δασκάλων και καθηγητών πραγματοποιούνται στο μουσείο, από τους αρχαιολόγους της ΛΗ’ Εφορίας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και της 26ης Εφορίας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων. Στόχος των περιηγήσεων είναι η ενημέρωση των εκπαιδευτικών για το υλικό του μουσείου και η προσαρμογή της επίσκεψης των μαθητών στις
ανάγκες της ηλικίας τους και της διδακτέας ύλης. Εξάλλου, ένα ειδικό έντυπο με προτεινόμενες θεματικές περιηγήσεις για τους εκπαιδευτικούς θα διατίθεται σύντομα στο Πωλητήριο. Οι θεματικές θα είναι τα ζώα, τα μεταφορικά μέσα, τα λυχνάρια και τα εργαλεία, και θα απευθύνονται σε μαθητές όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης. Η κ. Αραπογιάννη τονίζει με αυτή την ευκαιρία ότι εξαιρετικά σημαντική στη λειτουργία και εξέλιξη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του μουσείου είναι η αρωγή και η συνεργασία των Διευθύνσεων Α/βάθμιας και Β/βάθμιας Εκπαίδευσης.

ΣΦΡΑΓΙΔΟΛΙΘΟΙ
Οι επισκέπτες του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας το επόμενο διάστημα καλούνται να ανακαλύψουν το μαγικό κόσμο των σφραγιδόλιθων. Θα διατίθεται κάτοψη του χώρου της έκθεσης, προσαρμοσμένη στο συγκεκριμένο πρόγραμμα, φωτογραφίες αλλά και φυλλάδιο με πληροφοριακό υλικό. Το πρόγραμμα θα πραγματοποιείται από τον Νοέμβριο, ενώ είχε παρουσιαστεί στο μουσείο στο πλαίσιο του εορτασμού των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς το Σεπτέμβριο, από τους αρχαιολόγους Μαίρη Τσουλάκου και Δημοσθένη Κοσμόπουλο. «Μέσω αυτής της θεματικής περιήγησης, στόχος είναι οι επισκέπτες να γνωρίσουν τους σφραγιδόλιθους -μικρά έργα τέχνης από πολύτιμα και ημιπολύτιμα υλικά- και να μάθουν για τη χρήση τους. Οι περισσότεροι απ’ αυτούς προέρχονται από ταφικά μνημεία της μυκηναϊκής Μεσσηνίας», σημείωσε η κ. Αραπογιάννη.
Η ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ
Η ιστοσελίδα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας (http://www.archmusmes.gr/) δημιουργήθηκε από την ανάγκη για μια ανοιχτή πύλη επικοινωνίας με κάθε ενδιαφερόμενο για το μουσείο και την ιστορία του νομού. Στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα παρουσιάζονται στοιχεία για το κτήριο του μουσείου, τη μουσειολογική μελέτη και τα εκθέματα. Με πλούσιο φωτογραφικό υλικό μπορεί κάθε επισκέπτης της ιστοσελίδας να περιηγηθεί εικονικά και να ενημερωθεί για τους αρχαιολογικούς χώρους και τα ευρήματα του Νομού Μεσσηνίας. Η παρουσίαση του μουσείου συμπληρώνεται με ενημερωτικό υλικό για εκπαιδευτικούς, το Πωλητήριο και λεπτομερείς πληροφορίες πρόσβασης στο χώρο. «Βεβαίως, η ιστοσελίδα στη σημερινή της μορφή αποτελεί μόνο την αρχή, εφόσον κάθε νέα δραστηριότητα και πρόγραμμα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας θα εντάσσονται σταδιακά στη δομή της», είπε η κ. Αραπογιάννη, παρουσιάζοντες τους συντελεστές που είναι: Παναγιώτης Δημητρακόπουλος μηχανικός Λογισμικού, Αγγελική Ιτζιμπέλη τεχνικός Η/Υ, Νατάσα Γλαράκη αρχαιολόγος-μουσειολόγος, Δημοσθένης Κοσμόπουλος αρχαιολόγος.
Η 26η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων συμμετείχε στη δημιουργία της ιστοσελίδας του μουσείου, με την παραχώρηση φωτογραφικού υλικού, το οποίο πλαισίωσε τις αντίστοιχες ενότητες.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα απευθύνονται, όπως εξήγησε η κ. Αραπογιάννη: Σε οικογένειες (εκπαιδευτικοί σάκοι). Σε μαθητές (εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Οι χρωματιστές πετρούλες»). Και τέλος, σε εκπαιδευτικούς («Επίσκεψη στο Μουσείο» για δασκάλους και καθηγητές, καθώς και θεματικές περιηγήσεις).
Τα εκπαιδευτικά προγράμματα για οικογένειες περιλαμβάνουν 4 εκπαιδευτικούς σάκους. Ο αρχικός σχεδιασμός του προγράμματος έγινε από τη Διεύθυνση Μουσείων Εκθέσεων και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων, με υπεύθυνη την Παρή Καλαμαρά και συνεργάτες την αρχαιολόγο Σοφία Αηδόνη και την αρχαιολόγο-μουσειολόγο Ελενα Γλύτση. Ο κάθε εκπαιδευτικός σάκος αντιστοιχεί σε ένα θέμα, ένα χρώμα, μία ηλικιακή ομάδα και μία δημιουργική κατασκευή. Οι εκπαιδευτικοί σάκοι παρέχονται δωρεάν στην είσοδο του Μουσείου σε οικογένειες με παιδιά, για χρήση εντός της έκθεσης, προτρέποντας σε 4 θεματικές πορείες και προσεγγίσεις της έκθεσης: λυχνάρια, ζώα, μεταφορικά μέσα, εργαλεία. Περιέχουν σαφείς και απλές οδηγίες για την εφαρμογή της δράσης και για την προσαρμογή της εκπαιδευτικής δραστηριότητας από το γονέα, ανάλογα με το επίπεδο και τα ενδιαφέροντα του παιδιού. Συνολικά 90 οικογένειες συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα του μουσείου τον Ιούλιο και τον Αύγουστο.
H οικογένεια επιλέγει το θέμα που την ενδιαφέρει και χαράζει τη δική της πορεία εντός της έκθεσης, με οδηγό μία κάτοψη και με τη βοήθεια καρτών. Η αναζήτηση συγκεκριμένων εκθεμάτων μέσω γρίφων και εικόνων ενεργοποιεί τους μικρούς και μεγάλους επισκέπτες, με τη συμμετοχή τους σε ένα παιχνίδι εξερεύνησης και ανακάλυψης. Οι δραστηριότητες συνεχίζονται έπειτα στην Αίθουσα Πολλαπλών Χρήσεων. Εκεί οι οικογένειες καλούνται να επεξεργαστούν τα περιεχόμενα του σάκου (μία ιστορία, ένα παζλ και ένα πιστό αντίγραφο εκθέματος) και να δημιουργήσουν μια κατασκευή που ν’ αποτελεί εφαρμογή του περιεχομένου - και την οποία παίρνουν μαζί τους ως ενθύμιο. Οπως σημείωσε η διευθύντρια της ΛΗ’ ΕΠΚΑ Ξένη Αραπογιάννη, η αρχαιολόγος-μουσειολόγος Νατάσα Γλαράκη και η αρχαιολόγος Αναστασία Δικαιουλάκου που επιμελήθηκαν την εφαρμογή του προγράμματος, διεξάγουν έρευνα κοινού σε μηνιαία βάση για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών σάκων. Κατά το τέλος της διεξαγωγής των εκπαιδευτικών προγραμμάτων δίνεται στις οικογένειες φυλλάδιο αξιολόγησης της εκπαιδευτικής τους εμπειρίας στο μουσείο.

”ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ” 15/10/2009

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου