Η ιστορία διδάσκει ότι σχεδόν ποτέ δεν διδασκόμαστε κάτι απ’ αυτήν. Η παραδοχή αυτή σχετίζεται άμεσα με την ελληνική κρίση, η οποία δυστυχώς επικεντρώνεται μόνο στους δημοσιονομικούς και τους εν γένει οικονομικούς δείκτες. Η εμμονή να εμφανίζεται η κρίση αποκλειστικώς ως οικονομικό ζήτημα, σχετιζόμενο με τη δημοσιονομική αναπηρία της ελληνικής Πολιτείας είναι ηθελημένα παραπλανητική και συγχρόνως αντιστοιχεί σε μια πρόστυχη προπαγάνδα, γιατί με τον τρόπο αυτό επιχειρείται να δομηθεί μια αφήγηση με πολλαπλή στόχευση. Αρχικώς, στοχοποιείται η κοινωνία των πολιτών, της οποίας η συνοχή αποδομείται με την χρήση του φόβου και της ανασφάλειας. Στην συνέχεια η κρατούσα αφήγηση σκοπεύει κυρίως στην απόκρυψη των ηθικών ευθυνών του πολιτικού συστήματος και του πολιτικού προσωπικού και στην διασκέδαση της ανεπάρκειάς του να διαχειρισθεί την πραγματικότητα καθώς και της αδυναμίας του να διαμορφώσει και να επιδιώξει στρατηγικούς στόχους χάριν του δημοσίου συμφέροντος. Η αφήγηση αυτή, αναπαραγόμενη από τους λαμπερούς θορύβους των μέσων ενημέρωσης και κυρίως από τις ηχηρές σιωπές τους, αποσκοπεί στην συντήρηση των οργανικών δομικών συστατικών του ελληνικού πολιτικού συστήματος, που συνυφαίνονται με την πελατειακή αντίληψη, την ανομία και την αδιαφάνεια, την ιδιοκτησιακή αντίληψη του κράτους ως φέουδου, την διάκριση μεταξύ του ηθικού και του νόμιμου, την εξάντληση της δημόσιας σφαίρας στην χρήση κενών πρακτικών δημοσίων σχέσεων και κούφιας ρητορείας και την εμπέδωση της ιδιαιτέρως βολικής αντιλήψεως ότι η άσκηση των ενεργητικών πολιτικών δικαιωμάτων και η σύστοιχη άσκηση δημοσίων λειτουργιών εξαντλείται στην παλαιοκομματική και πανηγυρίζουσα τυφλότητα και αναποτελεσματικότητα των πρακτικών της. Η ταυτοποίηση των παραπάνω παραδοχών δεν ανιχνεύεται μόνο στην κεντρική πολιτική σκηνή, αλλά διατρέχει οριζόντια και κάθετα το σύνολο σχεδόν των θεσμών της εκτελεστικής λειτουργίας.
Προνομιακός χώρος επιβεβαιώσεως των παραπάνω είναι αυτός της τοπικής αυτοδιοικήσεως, που με βάση σειρά εκθέσεων του Συνηγόρου του Πολίτη, αποτελεί έναν από τους πιο αδιαφανείς τομείς της δημόσιας διοικήσεως. Σε κάθε περίπτωση, η άρθρωση δημοσίου λόγου απαιτεί επαλήθευση και κυρίως την χρήση τεκμηριωτικού παραδείγματος.
Το χρησιμοποιούμενο παράδειγμα είναι ο Δήμος Πύλου - Νέστορος. Ειδικότερα, το τελευταίο διάστημα, η επικαιρότητα κυριαρχείται από το ζήτημα της αντιμετωπίσεως των κουνουπιών. Ο δήμαρχος, με ιδιότυπη βιασύνη, επιχείρησε να διασώσει την εικόνα του, με δημόσια τοποθέτησή του, πετώντας το τόπι στην εξέδρα, χρησιμοποιώντας το κλασικό εφεύρημα της αναρμοδιότητας, επιρρίπτοντας ευθύνες στην Περιφερειακή Ενότητα Μεσσηνίας και στην Αναπτυξιακή Εταιρεία Μεσσηνίας. Λησμόνησε όμως ο δήμαρχος ότι είναι αντικειμενικώς αρμόδιος για κάθε τοπικό ζήτημα του δήμου του. Λησμόνησε να αναλάβει τις ευθύνες του για τον άστοχο σχεδιασμό και τις αναποτελεσματικές δράσεις. Λησμόνησε ότι οι δημότες και οι κάτοικοι αναμένουν από τον δήμο την ανταποδοτικότητα, που προσιδιάζει στην καταβολή του κουνουπόσημου, δηλαδή του εισπραττόμενου από τον δήμο τέλους. Λησμόνησε να εξηγήσει τους λόγους, που επέτειναν το πρόβλημα και να εξειδικεύσει τι έπραξε, ώστε να μην οδηγηθεί η κατάσταση εκτός ελέγχου. Λησμόνησε να αποτιμήσει τις συνέπειες εις βάρος των κατοίκων και των επισκεπτών και κυρίως εις βάρος της θελκτικότητας του δήμου ως τουριστικού προορισμού. Αυτά λησμόνησε ο δήμαρχος, όπως τα λησμόνησε το σύνολο του Δημοτικού Συμβουλίου και κυρίως ο πρόεδρος και τα μέλη του Συμβουλίου της Δημοτικής Κοινότητας Πύλου. Προφανώς για όλα φταίνε τα κουνούπια. Η πρόταση δεν μπορεί να αφίσταται της ειρωνείας. Ο δήμαρχος να αναλάβει πρωτοβουλία ώστε το Δημοτικό Συμβούλιο και το Συμβούλιο της Δημοτικής Κοινότητας Πύλου, να συνεδριάζουν για το υπόλοιπο του θέρους στο παλαιό αντλιοστάσιο στο Ντιβάρι, ώστε να τιμηθούν δεόντως από τις λόγχες των κουνουπιών μήπως και συνέλθουν. Ας απονεμηθούν δε και πολιτικά δικαιώματα στα έντομα, θα ‘ναι σίγουροι ψηφοφόροι.
Στον ίδιο δήμο συμβαίνει το ηθικώς παράδοξο και πολιτικώς απαράδεκτο πρόεδρος συμβουλίου δημοτικής κοινότητας να απασχολείται με συμβατικό δεσμό και έναντι αμοιβής στην Δημοτική Επιχείρηση Υδρεύσεως. Γιατί όχι, η εξουσία είναι τιμάριο και όσοι είναι στην γαλέρα πρέπει να επωφεληθούν ό,τι προκάμουν απ’ την γαλέτα των αμπαριών. Στον ίδιο δήμο καμία πρωτοβουλία δεν αναλαμβάνεται και κυρίως κανένα μετρήσιμο αποτέλεσμα δεν υφίσταται σχετικώς με την είσπραξη των οφειλόμενων στον δήμο δημοτικών τελών και φόρων, που παρανόμως δεν αποδίδονται και παρανόμως δεν εισπράττονται αναγκαστικώς, προς δόξα της μικροπολιτικής αντιλήψεως του παλαιοκομματικού κοτζαμπασισμού και ενώ οι οφειλέτες έχουν εισπράξει τα τέλη αυτά από τους πολίτες και τους επισκέπτες, χρησιμοποιώντας μάλιστα δημόσιο χώρο αναπτύξεως τραπεζοκαθισμάτων. Στον ίδιο δήμο παρατηρείται ανεξήγητος πληθωρισμός, ως προς τον αριθμό των αμειβόμενων θέσεων των αιρετών καθώς και των προσληφθέντων συμβούλων, χωρίς να υφίσταται αποτίμηση του κόστους τους. Σε μια εποχή, όχι ισχνών αλλά ανύπαρκτων αγελάδων, η σπατάλη και η χαλαρή σχέση με το δημόσιο χρήμα προσλαμβάνεται όχι απλώς ως πρόκληση αλλά κυρίως ως ύβρις. Ποιο είναι λοιπόν το μηνιαίο κόστος της αποζημιώσεως των αιρετών και των απασχολούμενων συμβούλων και ποιο το μετρήσιμο ανταποδοτικό εύρος των υπηρεσιών τους προς την τοπική κοινωνία; Το συμπέρασμα παρέλκει ως αυτονόητο. «Τι είχες Γιάννη, τι είχες Μήτρο; Ο,τι είχα πάντα».
Υπάρχει όμως ένα υστερόγραφο προς κάθε ενδιαφερόμενο. Οσο υπάρχει έστω κι ένας ακόμη να σκέφτεται, πάντοτε η οργή θα βρίσκει τρόπους να γίνεται χαμόγελο και το χαμόγελο θα νικά την σκοτεινιά της αφήγησης, που προαναφέρθηκε. Οσο υπάρχει ακόμη και ένας να σκέφτεται, η δημοκρατία θα ελπίζει ότι το κανονιστικό της πρόσημο θα υπερισχύσει των παρωχημένων πρακτικών, που συμπυκνώνονται σε στομφώδεις δηλώσεις του τύπου «ήρθα για να μείνω».
Παναγιώτης Γιαννόπουλος
Δικηγόρος
"ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ" 25/07/2012
Παναγιώτη, θα μου επιτρέψεις μια ερώτηση χωρίς να θέλω να πω ότι δεν έχεις δίκιο!!!
Σαν νομικός σύμβουλος της προηγούμενης δημοτικής αρχής (Δήμος Πύλου) τι είχες συμβουλέψει τον τότε Δήμαρχο να κάνει, για να εισπράξει τα δημοτικά τέλη από τους επαγγελματίες, και σε ποιες νομικές ενέργειες προβήκατε;
Περιμένω μιαν απάντηση, γιατί εξ όσων γνωρίζω, υπάρχουν επαγγελματίες οι οποίοι έχουν να πληρώσουν κάτι χρόνια.
Κώστας....
Τι μας νοιάζει τι έκανε η προηγούμενη δημοτική αρχή?Στο φινάλε την επικαλείσαι όταν στριμώχνει κάποιος τους εκλεκτους της νυν?Άλλωστε αν κάποια πράγματα έκανε στραβά ο λαός την τιμώρησε στις κάλπες.Η ανεπάρκεια τησ νυν δημοτικής αρχής δεν θα πρέπει να καλύπτεται πίσω από τα πεπραγμένα των προηγούμενων.Θα χαιρόμουν ιδιαίτερα αν σχολίαζες και τα τρία παραδείγματα που είναι εξίσου σοβαρά.Στο έχω ξαναγράψει,λειτουργείς και γράφεις βγάζοντας συμπάθειες και εμπάθειες.Κρίμα!!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΝέστωρα,
ΑπάντησηΔιαγραφήαρμόδιοι είναι άλλοι να απαντήσουν στα ερωτήματα του Γιαννόπουλου. Εγώ του έθεσα ένα ερώτημα δηλώνοντας εκ των προτέρων ότι έχει δίκιο για τα δημοτικά τέλη αλλά ίσως φέρει και αυτός ευθύνες για την μη είσπραξή τους.
Όσο για τις συμπάθειες και αντιπάθειες που γράφεις πως βγάζω θα σου πω τούτο. Αν μπορούσες να έχεις καλύτερη γνώση των καταστάσεων ίσως να γνώριζες ότι βοηθάω όπου και όπως μπορώ τη Δημοτική Αρχή χωρίς κανένα ίδιο όφελος. Από τον προηγούμενο Δήμαρχο όμως είχα χαρακτηρισθεί persona non grata. Είχε απαγορεύσει να πλησιάζω το Δημαρχείο. Να ξέρεις ότι και τότε όπου μπορούσα να προσφέρω το έκανα. Πίστεψέ με έκανα αρκετά και αν υπήρχε συνεργασία θα είχαν γίνει περισσότερα. Δεν το "παίζω" κάποιος αλλά είμαι "άρρωστος" με την Πύλο και προσπαθώ για την επίλυση των προβλημάτων της.
Σε πληροφορώ λοιπόν απ ότι γνωρίζω η προηγούμενη δημοτική αρχή για την οποία μεμφεσαι τον Γιαννόπουλο και κοινόχρηστους χώρους εισέπραξε και το 2% το βεβαίωσε ως όφειλε.Τώρα τι εισπράττει ο δήμος?0ύτε το 2%,ούτε τους κοινόχρηστους χώρους.Στο έχω ξαναγράψει.Αν λειτουργούσαν οι νόμοι θα έπρεπε συσσωμη η δημοτική αρχή να έχει πάει μέσα για παράβαση καθήκοντος.Οσο για την προσφορά σου στον τόπο, δεκτή αλλά και άλλοι έχουν προσφέρει και προσφέρουν αφιλοκερδώς αλλά δεν του γνωρίζεις γιατί έχουν μάθει να είναι ταπεινοί και όχι να επαίρονται.Τέλος αν θες να πεισθώ για τις καλοπροαίρετες προθέσεις σου περί βοήθειας και αγάπης σου για τον τόπο θέλω τα σχολιά σου για τα άλλα δύο παραδείγματα τα οποία εντέχνως προσπερνάς.
ΑπάντησηΔιαγραφήΝέστωρα,
ΑπάντησηΔιαγραφή- Δεν μέμφομαι κανένα. Ερώτημα απευθύνω γιατί, εξ όσων και εγώ γνωρίζω, ανείσπρακτα τέλη υπάρχουν και από την προηγούμενη Δημοτική Αρχή.
- Και εσύ δεν γνωρίζεις τι έχω κάνει γιατί και εγώ δεν βγήκα να το φωνάξω.
- Γαργάρα έκανες και εσύ το "persona non grata" του προηγούμενου Δημάρχου. Δεν είδα να το σχολίασες.
- Για τα άλλα θέματα αρμόδιοι είναι να σου απαντήσουν άλλοι. Δεν έχω κάποιο θεσμικό ρόλο εγώ. Όμως σχετικά με τον πρόεδρο της κοινότητας δεν νομίζω πως υπάρχει πρόβλημα γιατί είναι μακροχρόνια άνεργος, πάνω από 55 ετών και μπορούσε, όπως όλοι οι υπόλοιποι πολίτες, να συμμετέχει στο πρόγραμμα. Το "ηθικώς παράδοξο και πολιτικώς απαράδεκτο" του δικηγόρου το θεωρώ δικηγορίστικη μεγαλοστομία.
-Αλλο πράγμα να μην έχεις εισπράξει μέρος των οφειλομένων και άλλο να μην εισπράττεις από κανέναν.
ΑπάντησηΔιαγραφή-Για το persona non grata δεν το κάνω γαργάρα απλώς δεν με αφορά το τι είπε προσωπικά σε σένα ο πρώην δήμαρχο.Στην θέση σου θα πήγαινα και θα τον ρώταγα.Δεν καταλαβαίνω γιατί ρωτάς εμένα.
-Για τα άλλα δυο θέματα απλώς θα ήθελα την αποψή σου.
-Πάντως η δική μου είναι πως για μεν τα κουνούπια θα έπρεπε να βγει ο δήμαρχος και να πράξει το ελάχιστο να ζητήσει ταπεινά συγνώμη από τους δημότες όπως έκανε ο αντιπεριφεριάρχης,το δε δεύτερο είναι ηθικά και μόνο απαράδεκτο,διότι διορίσθηκε μετά την εκλογή του,και για τον μέσο πολίτη αυτό σημαίνει δόλο.
Φίλε Κώστα,
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστώ που αναγνωρίζεις το αυτονόητο, ότι έχω δίκιο. Πρέπει όμως να διευκρινισθούν ένα δυο ζητήματα τα οποία οφείλονται μάλλον σε ελλιπή ενημέρωσή σου.
Πρώτον, ποτέ δεν υπήρξα νομικός Σύμβουλος του πρώην Δήμου Πύλου. Άλλωστε τέτοια θέση δεν υπήρχε στο οργανόγραμμά του, ούτε και ποτέ αμείφθηκα με οποιαδήποτε ανάλογη πάγια αντιμισθία από τον πρώην Δήμο Πύλου. Απλώς, ο πρώην Δήμος Πύλου μου ανέθεσε τον νομικό χειρισμό συγκεκριμένων υποθέσεων, τις οποίες και ανέλαβα, με επιτυχή αποτελέσματα, ως μαχόμενος Δικηγόρος. Για το ζήτημα του τέλους παραπιδημούντων ποτέ δεν ρωτήθηκα, αλλά ενεργώντας ως Δημότης μονίμως προέτρεπα τον πρώην Δήμαρχο Πύλου καθώς και τους Δημοτικούς Συμβούλους της τότε πλειοψηφίας να βεβαιώσουν τα οφειλόμενα ποσά και να κινήσουν την διαδικασία εισπράξεώς τους με βάση τον Κ.Ε.Δ.Ε.. Από ότι γνωρίζω, εκδόθηκαν πράξεις ταμειακής βεβαιώσεως των οφειλόμενων τελών και απεστάλησαν στους οφειλέτες. Επίσης είχα προτείνει, χωρίς να ερωτηθώ, ως Δημότης, να μην χορηγούνται άδειες αναπτύξεως τραπεζοκαθισμάτων σε οφειλέτες, με αποτέλεσμα ο Δήμος να εισπράξει τότε αντίστοιχες οφειλές. Επίσης χωρίς να ερωτηθώ, είχα προτείνει να ληφθούν αποφάσεις για το πολεοδομικό και αισθητικό αλαλούμ των κατασκευών σκιάσεως στην πλατεία και στο λιμάνι, χωρίς δυστυχώς αποτέλεσμα και χωρίς να ληφθούν αποφάσεις από τον πρώην Δήμαρχο και το Δημοτικό Συμβούλιο του πρώην Δήμου Πύλου. Να σου θυμίσω ότι στο Λιμάνι υπάρχουν βάσεις φωτιστικών σωμάτων, χωρίς φωτιστικά σώματα, που λειτουργούν ως αποκλεισμένες από τα σκίαστρα ανθοστήλες. Είναι αυτονόητο ότι ούτε Δήμαρχος ήμουν, ούτε Δημοτικός Σύμβουλος, ούτε νομικός Σύμβουλος, απλώς Δημότης όπως κι εσύ. Τουτέστιν καμμιά ευθύνη δεν με βαραίνει για το ζήτημα της εισπράξεως των οφειλόμενων στον πρώην Δήμο Πύλου και νυν Δήμο Πύλου – Νέστορος. Επειδή δε την ευαισθησία σου την θεωρώ δεδομένη, καλό είναι για το ζήτημα των οφειλόμενων στον Δήμο, να τοποθετηθεί και ο νυν Αντιδήμαρχος του Δήμου Πύλου – Νέστορος κος Τάκης Καρβέλας, ο οποίος προ της εκλογής του ήταν Προϊστάμενος της Οικονομικής Υπηρεσίας του πρώην Δήμου Πύλου. Τι ρόλο έχει η Οικονομική Υπηρεσία και ο Προϊστάμενός της σ’ έναν Δήμο; Ποιες ήταν οι ενέργειες του φίλου Τάκη Καρβέλα, για το επίμαχο ζήτημα και τότε και τώρα; Τι εισηγήσεις και ποιες για τις ανωτέρω οφειλές έκανε ως Προϊστάμενος της αρμόδιας Υπηρεσίας στον πρώην Δήμαρχο Πύλου; Τέλος, φίλε Κώστα για το σχόλιό σου σχετικά με την απασχόληση του Προέδρου της Δημοτικής Κοινότητας ως μακροχρονίως ανέργου, να σε παρακαλέσω να ρίξεις πρώτα μια ματιά στο άρθρο 14 Ν. 3852/2010 για τα κωλύματα και να συλλογισθείς συγχρόνως πόσοι άλλοι μακροχρόνια άνεργοι υπήρχαν και αν τέλος είναι θεμιτό και συμβατό με την δημοκρατική ηθική και τη νομιμότητα, ο εκλεγμένος αιρετός Πρόεδρος δημοτικής κοινότητας να απασχολείται μετά την εκλογή του σε Δημοτική Επιχείρηση του ίδιου Δήμου κατά τη στιγμή που η συμβατική του αυτή σχέση συνιστά, εκτός των άλλων, λόγο εκπτώσεως από το αιρετό αξίωμά του, καθ’ ότι κτήθηκε μετά την εκλογή του σ’ αυτό.
Το «ηθικώς παράδοξο» και το «πολιτικώς απαράδεκτο», που χρησιμοποιήθηκε στο άρθρο μου, δεν γράφεται αλλιώς. Το σημαίνον εξαρτάται άλλωστε από την ένταση και την απαξία του σημαινόμενου, όπως θα έλεγε ο Umberto Eco.
Σ’ ευχαριστώ για την φιλοξενία.
Φίλε Παναγιώτη,
ΑπάντησηΔιαγραφήσχεδόν τα ίδια που έχεις προτείνει, χωρίς να ερωτηθείς, τα έχω προτείνει και εγώ, χωρίς επίσης να ερωτηθώ.
Για απλή ενημέρωση θα αναφέρω ότι σχετικά με τις κολώνες-ανθοστήλες, όπως τις αναφέρεις, έχουν χαθεί τα επάνω τμήματα από τότε που δεν τοποθετήθηκαν. Εξασφαλίστηκαν νέες γι' αντικατάσταση αλλά δεν είναι η κατάλληλη εποχή να γίνει αυτό τώρα, και καλώς θεωρώ πως δεν γίνεται.
Γεια σου Γιάννη.......,κουκιά σπέρνω.....
ΑπάντησηΔιαγραφήΝέστωρα,
ΑπάντησηΔιαγραφήγια τα κουκιά ν' απευθύνεις ερωτήματα στους αρμόδιους. Μην λέμε τα ίδια και τα ίδια!!!!
Να σου κάνω και μια άλλη πρόταση; Ν' απευθυνθείς κατ' ευθείαν στον Δήμαρχο, να του τα αναφέρεις και να πάρεις τις απαντήσεις σου.