Τρίτη 12 Μαρτίου 2013

Η διημερίδα των Ιδρυμάτων Κωνσταντακόπουλου και Καρέλια: Ετσι θα κατακτήσουμε τις διεθνείς αγορές


Το δρόμο για την κατάκτηση των διεθνών αγορών φώτισαν οι ομιλητές της διημερίδας "Εξάγοντας ποιοτικά αγροτικά προϊόντα" που συνδιοργανώνουν στην Costa Navarino τα Ιδρύματα "Καπετάν Βασίλης" και "Γεώργιος και Βικτωρία Καρέλια".
Μάλιστα στους σύντομους χαιρετισμούς τους στην αρχή της εκδήλωσης, ο πρόεδροι των δύο ιδρυμάτων, Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος και Βίκυ Καρέλια αντίστοιχα, καθώς επίσης ο αντιπρόεδρος της "Καρέλια ΑΕ" Στάθης Καρέλιας, εξέφρασαν την ευχή τους για συνέχιση της συνεργασίας των δύο ιδρυμάτων. "Στόχος μας είναι η Μεσσηνία να γίνει πρότυπο αειφόρου ανάπτυξης και παραγωγής προϊόντων και υπηρεσιών", δήλωσε χαρακτηριστικά ο Αχ. Κωνσταντακόπουλος μιλώντας για τις επιδιώξεις των ιδρυμάτων. 

Χθες, πρώτη ημέρα της διημερίδας, οι εξαγωγείς και τα στελέχη των επιχειρήσεων τόνισαν στις ομιλίες τους ότι τα διαβατήρια για την κατάκτηση των αγορών είναι: η ποιότητα, το ανθρώπινο κεφάλαιο, η συνέπεια, το εμπορικό σήμα, η καλή συσκευασία, καθώς και η κοινωνική και περιβαλλοντική ευθύνη. Αν επιχειρούσαμε να δώσουμε με μία φράση την ουσία της χθεσινής εκδήλωσης, θα λέγαμε ότι οι ομιλητές δεν μοίρασαν… ψάρια στους πληγέντες από την οικονομική κρίση, αλλά προσπάθησαν να μάθουν στους ενδιαφερόμενους τα μυστικά του ψαρέματος. 
Το σίγουρο είναι ότι η πρωτοβουλία των δύο ιδρυμάτων για τη διεξαγωγή της διημερίδας στέφθηκε με απόλυτη επιτυχία, καθώς οι ομιλητές μετέδωσαν τις πολύτιμες γνώσεις τους σε όσους ενδιαφέρονται να κάνουν εξαγωγές αγροτικών προϊόντων. Ειδικά όσοι άκουσαν την ομιλία του διευθύνοντα συμβούλου της "Καρέλια ΑΕ", Ανδρέα Καρέλια, θα πρέπει να αισθάνονται ιδιαιτέρως ευτυχείς γιατί είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν δωρεάν μαθήματα μάρκετινγκ τα οποία διδάσκονται μόνο στα καλύτερα οικονομικά πανεπιστήμια.
 Ο κ. Καρέλιας συμβούλεψε τους παραγωγούς και τους εμπόρους που θέλουν να κατακτήσουν τις διεθνείς  αγορές να μην τονίζουν την ελληνικότητα του προϊόντος με… κίονες και ιστορικές αναφορές, γιατί ο Δανός και ο Κορεάτης ενδιαφέρονται για την ελληνική ιστορία όσο ενδιαφέρεται και ο Ελληνας για τη δανέζικη η την κορεάτικη ιστορία.  "Ξέχασε ότι παράγεις ένα ελληνικό προϊόν. Παράγεις ένα διεθνές προϊόν, του οποίου η παραγωγή τυγχάνει να γίνεται στην Ελλάδα", δήλωσε χαρακτηριστικά ο  κ. Καρέλιας - προτρέποντας τους παραγωγούς να δώσουν έμφαση στην ποιότητα και όχι στην εθνική ταυτότητα του προϊόντος που παράγουν. 
Εντύπωση προκάλεσε επίσης στο ακροατήριο η επισήμανση που έκαναν ομιλητές για τον σημαντικότατο ρόλο που παίζει στην κατάκτηση των διεθνών αγορών η εταιρική και κοινωνική ευθύνη: "Τα σούπερ μάρκετ στη Βρετανία δεν βάζουν στα ράφια τους προϊόντα που παράγονται από εταιρείες που χρησιμοποιούν παιδιά ή απλήρωτους κι ανασφάλιστους εργαζόμενους", τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της "Odysea Ltd" Παναγής Μανουηλίδης, προσθέτοντας ότι οι βρετανικοί αυτοί κολοσσοί κάνουν έρευνα αγοράς για να διαπιστώσουν αν οι επιχειρήσεις με τις οποίες θα συνεργαστούν πληρούν αυτές τις προϋποθέσεις.

 ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ
 Ο διευθύνων σύμβουλος της "Καρέλια ΑΕ", Ανδρέας Καρέλιας, παρέδωσε μαθήματα μάρκετιγκ και πωλήσεων μιλώντας για τις εμπειρίες που αποκόμισε στα 25 χρόνια της εξαγωγικής προσπάθειας που καταβάλλει η εταιρεία του. Οπως ανέφερε ο ίδιος, οι εξαγωγές της "Καρέλια ΑΕ" ξεκίνησαν το 1988 με πωλήσεις στα Duty Free Shops της Βουλγαρίας.
• Σωστό εμπορικό σήμα με άψογο τεχνικά και εικαστικά λογότυπο είναι το πρώτο που πρέπει να προσέξουν οι επιχειρήσεις, σημείωσε ο κ. Καρέλιας - προσθέτοντας ότι το λογότυπο δίνει σιγουριά στον καταναλωτή και γι' αυτό πρέπει να είναι σχεδιασμένο από επαγγελματία. Το κακό αποτέλεσμα δεν είναι θέμα κόστους... αλλά άγνοιας, συμπλήρωσε ο κ. Καρέλιας, προτρέποντας παράλληλα τους επιχειρηματίες να προσέχουν πολύ την εμφάνιση τόσο των στελεχών της επιχείρησης όσο και των επιστολόχαρτων, των ιστοσελίδων αλλά και των αυτοκινήτων της εταιρείας. 
• "Το καλό design πουλάει, και πουλάει ακριβά" δήλωσε ο κ. Καρέλιας για τις συσκευασίες, μιλώντας για το δεύτερο στοιχείο που πρέπει να προσέξουν οι επιχειρηματίες. Στο σημείο αυτό έδειξε και φωτογραφίες από συσκευασίες λαδιών, οι οποίες ήταν εντυπωσιακές και σε καμία περίπτωση δεν θύμιζαν τις κλασικές συσκευασίες εμπορίας λαδιού.  
• "Κανένας καταναλωτής δεν μας έχει ανάγκη" είπε στη συνέχεια ο Ανδρέας Καρέλιας - για να τονίσει ότι η διαφοροποίηση του προϊόντος είναι η τρίτη απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχία του στην αγορά.  Ενα προϊόν πρέπει να έχει μοναδικά χαρακτηριστικά, έστω κι αν αυτό είναι μόνο το μάρκετινγκ, επεσήμανε, προσθέτοντας ότι καμία έρευνα αγοράς δεν μπορεί να δημιουργήσει νέα επιτυχημένα προϊόντα. Οι καταναλωτές ζητούν βελτίωση των υπαρχόντων προϊόντων - και μόνο η φαντασία του επιχειρηματία μπορεί να είναι δημιουργική, τόνισε επίσης μιλώντας για τη δημιουργία νέων εμπορικών σημάτων. 
• "Η προβολή στο ράφι" είναι η τέταρτη παράμετρος που θα πρέπει να προσεχθεί, δήλωσε ο κ. Καρέλιας - συμβουλεύοντας παράλληλα τους επιχειρηματίες να ενοικιάζουν πάντα λίγο μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που αντιστοιχεί στο ποσοστό των πωλήσεών τους: "Αν οι πωλήσεις σας αντιπροσωπεύουν το 5% των συνολικών πωλήσεων ομοειδών προϊόντων στο ίδιο κατάστημα, εσείς να ενοικιάσετε το 8% το ραφιού".
• Ο έλεγχος της τιμής του προϊόντος είναι το πέμπτο που πρέπει να κάνει μια επιχείρηση στις διεθνείς αγορές, συνέχισε ο διευθύνων σύμβουλος της "Καρέλια ΑΕ", εξηγώντας επίσης ότι πρέπει να ακολουθείται διαφορετική τιμολογιακή πολιτική σε κάθε χώρα. 
• "Ο περιορισμός των πωλήσεων... αυξάνει τις πωλήσεις" ήταν η έκτη συμβουλή του κ. Καρέλια. Και εξήγησε γιατί το στοκάρισμα οδηγεί σε αδιέξοδο τους πελάτες. 
• "Το σημαντικότερο κεφάλαιο είναι ο άνθρωπος" δήλωσε έπειτα, μιλώντας για τη σημασία που διαδραματίζει το ανθρώπινο δυναμικό στην ανάπτυξη μιας επιχείρησης. Αναλύοντας την αγορά εργασίας, ο κ. Καρέλιας είπε ότι υπάρχουν οι Α players, που είναι ικανά στελέχη με αυτοπεποίθηση, οι Β players που είναι λιγότερο ικανοί, οι C players που είναι χαμηλότερης ποιότητας, οι D players ακόμα πιο χαμηλής ποιότητας, και τέλος υπάρχουν οι Ε players που είναι εργαζόμενοι με ελάχιστες ικανότητες. Αν προσλάβετε έναν Β player, αυτός θα προσλάβει C players για να μην αισθάνεται απειλή. Οι C players θα προσλάβουν D players και εκείνοι με τη σειρά τους θα προσλάβουν Ε players για να αισθάνονται υπεροχή έναντι των υφισταμένων τους. Με αυτό τον τρόπο η επιχείρησή σας θα γεμίσει άχρηστο προσωπικό πριν προλάβετε να το πάρετε χαμπάρι, είπε ο κ. Καρέλιας - προτρέποντας τους επιχειρηματίες να συνεργάζονται και να προσλαμβάνουν μόνο Α players. "Οι Α players ξέρουν τι θέλουν, γνωρίζουν τη διαφορά του καλού από το άριστο, δεν απειλούνται από κάποιον καλύτερο. συνεργάζονται με τους άλλους Α players και δίνουν το στίγμα τους σε όλη την επιχείρηση", είπε ο Ανδρέας Καρέλιας απαριθμώντας τα πλεονεκτήματα της επιλογής άριστων συνεργατών. 
Κλείνοντας την ομιλία του, συμβούλεψε τους μελλοντικούς εξαγωγείς να μη δίνουν αποκλειστικότητα σε διανομείς, να μην παρασύρονται από υποσχέσεις και να μη συνεργάζονται με πελάτες που εδρεύουν σε άλλη χώρα, να μη ρίχνουν την ποιότητα του προϊόντος τους -ιδίως στις χώρες του τρίτου κόσμου- και να λαμβάνουν μέρος μόνο σε σοβαρές εκθέσεις, στις οποίες συμμετέχουν οι μεγάλοι ανταγωνιστές και οι ισχυρές πολυεθνικές εταιρείες.
 ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΓΟΡΕΣ 
 Η σύμβουλος εξαγωγών Αθήνα Χατζηπέτρου μίλησε για τη σημασία της πρώτης εντύπωσης και μεταξύ άλλων εξήγησε ότι οι εξαγωγείς πρέπει να πηγαίνουν μόνο σε εκθέσεις που θα έχουν προκαθορισμένα ραντεβού, γιατί σε διαφορετική περίπτωση... κάνουν απλώς ταξίδι αναψυχής. 
Ο σύμβουλος του υπουργείου Ανάπτυξης Γρηγόρης Δημητριάδης ανακοίνωσε ότι υπάρχουν σε εξέλιξη 25 δράσεις για να μειωθεί κατά 50% ο χρόνος και κατά 10% το κόστος των εξαγωγών. 
Η υπεύθυνη μάρκετινγκ των Mastixashop, Μαριαλένα Κάβουρα, ανέλυσε τη μέθοδο προώθησης και πώλησης της μαστίχας Χίου και των προϊόντων που παράγονται από αυτήν. 
Ο γενικός διευθυντής της "Κρόκος Κοζάνης ΑΕΒΕ", Αγγελος Μάρκου, είπε μεταξύ άλλων ότι οι ξένοι γνωρίζουν τον κρόκο ως… σαφράν και άρα υπήρχε πρόβλημα με το όνομα του προϊόντος. Προέτρεψε γενικά τους επιχειρηματίες να στοχεύουν στη διεθνή κοινότητα και όχι στην ελληνική. Μίλησε για το πρόβλημα των ελληνικών μεταφορών και κάνοντας χιούμορ είπε ότι λόγω της κρίσης έμαθε όλος ο κόσμος την Ελλάδα, ενώ πριν, τουλάχιστον οι Αμερικανοί έψαχναν στο... χάρτη για να τη βρουν. Ο κ. Μάρκου, μιλώντας για τις εμπειρίες του στις διεθνείς αγορές, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι όλοι οι Άραβες δηλώνουν μέλη βασιλικών οικογενειών, ότι οι Ρώσοι ζητούν αποκλειστικότητα και ότι στη Σκανδιναβία υπάρχει ολιγοπώλιο.
Ο υπεύθυνος του Τομέα Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ της Eurobank μίλησε στη συνέχεια για την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών. 
Ο διευθύνων σύμβουλος της "Odysea Ltd", Παναγής Μανουηλίδης, είπε ότι η πρώτη παλέτα που πούλησε στη Βρετανία ήταν λάδι της μεσσηνιακής εταιρείας Γυφτέα. Ανέλυσε κυρίως τη βρετανική αγορά και τόνισε τη σημασία της κοινωνικής και περιβαλλοντικής ευθύνης. Τόνισε μάλιστα ότι είναι λάθος να αναγράφεται στη συσκευασία η πιστοποίηση HACCP και ΙSO... γιατί οι ξένοι γελούν καθώς θεωρούν αυτονόητες τις πιστοποιήσεις. Εξήγησε ακόμη τι θέλουν οι καταναλωτές, τονίζοντας ότι προτιμούν υγιεινά προϊόντα. "Σε έρευνες που έχουν γίνει, όταν ερωτώνται οι καταναλωτές τι τους έρχεται στο μυαλό όταν ακούν ελαιόλαδο, αυτοί απαντούν "Ιταλία"", είπε ακόμη ο Μανουηλίδης καταγράφοντας την πραγματικότητα της αγοράς. 
Ο πρόεδρος της μεσσηνιακής εταιρείας "Παπαδημητρίου Χ.Κ. ΑΒΕΤ", Κώστας Παπαδημητρίου, είπε ότι η επιχείρησή του εξάγει προϊόντα σε 28 χώρες. Τόνισε ότι πρώτο του μέλημα ήταν να πάρει εξειδικευμένο προσωπικό που μπορεί να ανταποκριθεί στις σύγχρονες απαιτήσεις. "Στο ανώνυμο προϊόν μετράει μόνο η τιμή, ενώ στο επώνυμο χρειάζεται συλλογική και συνεχής προσπάθεια", είπε μεταξύ άλλων ο κ. Παπαδημητρίου. Στο τέλος της ομιλίας του ανέφερε ότι τα προϊόντα της εταιρείας του έχουν κατακτήσει πλέον και τις αεροπορικές πτήσεις, ταξιδεύοντας σε όλο τον κόσμο. 
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας "Γαία", Αρης Κεφαλογιάννης, μιλώντας για τις εμπειρίες του είπε ότι πούλησε για πρώτη φορά στη Βρετανία 48.000 βαζάκια με ελιές Καλαμών από το Αγρίνιο, οι οποίες είχαν... λάθος κολλημένες ετικέτες και χρειάστηκε να τις ξανακολλήσει ο ίδιος με τα χέρια του. Για να μην πάθει λοιπόν τα ίδια στη δεύτερη παραγγελία από την Δανία, πήγε και έλεγξε ο ίδιος τις ετικέτες στο τυποποιητήριο. Διαπίστωσε ότι όλα ήταν καλά και έδωσε το ΟΚ για να φύγει η παραγγελία. Τον ειδοποίησαν όμως από τη Δανία ότι εν τω μεταξύ είχαν… ξεκολλήσει οι ετικέτες, κι έτσι διαπίστωσε ότι ο τυποποιητής είχε χρησιμοποιήσει μια νέα φτηνή κόλλα. Τελικώς τις ετικέτες στη Δανία τις κόλλησαν… φυλακισμένοι που έκαναν κοινωνική εργασία - και ο κ. Κεφαλογιάννης αποφάσισε τότε να δημιουργήσει τη σύγχρονη τυποποιητική μονάδα της "Γαίας" στο Αγρίνιο. 
Στο τέλος της χθεσινής διημερίδας μίλησαν οι σύμβουλοι Δ. Πετρόπουλος, Ι. Τζεν, Γ. Λαζαρής, Μ. Ιωάννης και Elena Kondtratova, οι οποίοι παρουσίασαν, ο πρώτος τις αγορές της Κίνας και της Γερμανίας, ο δεύτερος την αγορά της Κίνας, ο τρίτος την αγορά της Μεγάλης Βρετανίας και της Σουηδίας, και οι δύο τελευταίοι την αγορά της Ρωσίας.
Η ΜΕΣΣΗΝΙΑ ΕΞΑΓΕΙ ΤΟ 19% ΤΩΝ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΑΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ  
 "Η Πελοπόννησος εξάγει το 5% των ελληνικών προϊόντων που πωλούνται στις διεθνείς αγορές. Στην πρώτη θέση των πελοποννησιακών εξαγωγών βρίσκεται η Αργολίδα με μερίδιο 53%, ακολουθεί η Κορινθία με 25% και τρίτη είναι η Μεσσηνία με μερίδιο 19%". Αυτό επεσήμανε στη σύντομη τοποθέτησή του ο εκπρόσωπος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων Νίκος Αρχοντής, μιλώντας στην αρχή της εκδήλωσης για τις εξαγωγές των μεσσηνιακών προϊόντων. 
Λίγο νωρίτερα η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Παραγωγής του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης Γεωργία Κωστοπούλου μετέφερε μήνυμα του υπουργού Αθ. Τσαυτάρη, ο οποίος δεν μπόρεσε να παραβρεθεί στη διημερίδα λόγω ανειλημμένων υποχρεώσεων. 
Ο αντιπεριφερειάρχης Παναγιώτης Αλευράς στην τοποθέτησή του αναφέρθηκε στις συνθήκες που επικρατούν στην αγορά εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. 
Ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας Δημήτρης Μανιάτης μίλησε με θέρμη για την πρωτοβουλία των δύο ιδρυμάτων, τονίζοντας ότι το Επιμελητήριο θα συμβάλει με όλες του τις δυνάμεις για να συνεχιστεί η συνεργασία. 
Ο Τάσος Χανιώτης, μέλος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής DG AGRI,  επεσήμανε ότι η νέα ΚΑΠ θα φέρει στην Ελλάδα περισσότερα χρήματα από οποιοδήποτε άλλο ταμείο. Σε άλλο σημείο της ομιλίας του τόνισε ότι η Κοινή Αγροτική Πολιτική αρχικώς επιδοτούσε το προϊόν, στη συνέχεια επιδότησε τον παραγωγό, ενώ από εδώ και πέρα θα επιδοτεί τη γη. 
Ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών Ιωάννης Χαλικιάς, επιστημονικά υπεύθυνος του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών, παρατήρησε ότι, παρά τα αντιθέτως λεγόμενα, τα στοιχεία δείχνουν πως το "σκληρό" ευρώ οδήγησε σε βελτίωση της ποιότητας των ελληνικών προϊόντων και σε αύξηση των εξαγωγών. "Η Ελλάδα είναι ο πρώτος προμηθευτής 43 αγροτικών προϊόντων σε 12 χώρες, ο δεύτερος προμηθευτής 19 προϊόντων σε 15 χώρες, ο τρίτος προμηθευτής 23 προϊόντων σε 15 χώρες και ο τέταρτος προμηθευτής 22 προϊόντων σε 14 χώρες", είπε μεταξύ άλλων ο κ. Χαλικιάς παρουσιάζοντας στοιχεία για τις ελληνικές εξαγωγές. Όσον αφορά το είδος των προϊόντων που εξάγονται, σημείωσε ότι στην πρώτη θέση βρίσκονται τα φρούτα και τα λαχανικά (37,1% των εξαγωγών), ακολουθούν τα ψάρια (14,7%), ο καπνός (9,1%), τα γαλακτοκομικά (7,9%), τα δημητριακά (7,6%) και τα λάδια φυτικής προέλευσης (6,8%).  "Οι κυριότεροι ανταγωνιστές της Ελλάδας στις εξαγωγές είναι η Ισπανία και η Ιταλία, ενώ ακολουθούν η Γαλλία, η Ολλανδία, η Γερμανία, η Μεγάλη Βρετανία και η Αυστρία", ανέφερε ο κ. Χαλικιάς.  
"ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ" 12/03/2013

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου