Η χρηματοδότητηση του δρόμου μοιάζει με βαρέλι χωρίς πάτο
Ένα από τα πολύπαθα οδικά έργα του Νομού Μεσσηνίας είναι και το Ρωμανού - Γαργαλιάνοι, για το οποίο, ύστερα από πολυετή καθυστέρηση, έγινε την περασμένη Τρίτη διαγωνισμός και αναδείχθηκε προσωρινός μειοδότης. Είναι ενδεικτικό ότι το έργο προβλεπόταν να ολοκληρωθεί το 2009 (!), αλλά με μια σειρά από καθυστερήσεις και προσφυγές φτάσαμε στο 2015, έτος όμως κατά το οποίο δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί και το μεγαλύτερο μέρος του αναμένεται να χρηματοδοτηθεί από το επόμενο ΕΣΠΑ.
Σε προχθεσινό ρεπορτάζ του «Θάρρους» αναφέραμε ότι, παρά τη δημοπρασία, υπάρχει μια πολύ σοβαρή εκκρεμότητα-τροχοπέδη για την ομαλή εξέλιξη του έργου. Ο λόγος για τις αποζημιώσεις απαλλοτριώσεων που δεν έχουν δοθεί.
Για το συγκεκριμένο έργο και το ιστορικό του υπήρξε εκτενής αναφορά στην «Εφημερίδα των Συντακτών», σε ρεπορτάζ του Δημήτρη Τερζή. Σε αυτό σημειώνονται τα εξής: «Την ώρα που στην Περιφέρεια Πελοποννήσου γίνονται διαγωνισμοί για την κατασκευή οδικών έργων, ορισμένοι κάτοικοι των περιοχών απ’ όπου περνούν οι νέοι δρόμοι περιμένουν υπομονετικά τις αποζημιώσεις που τους οφείλει το κράτος για τις απαλλοτριώσεις στις οποίες συμφώνησαν.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το πολύπαθο έργο Γαργαλιάνοι – Ρωμανός, που στη Μεσσηνία αποκαλούν “γεφύρι της Άρτας”, το οποίο επρόκειτο να δοθεί σε ανάδοχο χθες με το άνοιγμα των προσφορών στη ΔΤΕ της Περιφέρειας στην Τρίπολη. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου αντιστοιχεί σε 10,3 εκατ. ευρώ, ενώ οι αποζημιώσεις προς τους εναπομείναντες δικαιούχους αντιστοιχούν σε περίπου 9,5 εκατ. ευρώ (16 εκατ. ευρώ συνολικά), ποσό που αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει και κανείς δε γνωρίζει από πού θα βρεθεί.
Να σημειωθεί πως το έργο χρηματοδοτείται με εθνικούς πόρους από πιστώσεις του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων και με συγχρηματοδότηση απ’ την Ευρωπαϊκή Ένωση. Από την πλευρά τους, οι δικαιούχοι έχουν κατά καιρούς διαμαρτυρηθεί έντονα τόσο στην Περιφέρεια όσο και στο Δήμο Τριφυλίας, αλλά επίσημη απάντηση δεν έχουν πάρει.
Από εκεί και πέρα, εγείρονται πολλά ερωτήματα αναφορικά με το πόσο θα κοστίσει συνολικά το έργο, το οποίο υποτίθεται πως έπρεπε να είναι έτοιμο απ’ το 2008. Ωστόσο, σε πρώτη φάση η Περιφέρεια είχε κηρύξει έκπτωτο τον αρχικό διάδοχο, ο οποίος από την πλευρά του ζητά αποζημίωση απ’ το κράτος ύψους 44 εκατ. ευρώ, καθώς, όπως δηλώνει, οι δυσκολίες που ανέκυψαν στην τέλεση του έργου δεν αφορούσαν δική του υπαιτιότητα.
Καθυστερήσεις
Το έργο πρωτοχρηματοδοτήθηκε το 2007, με αρχικό προϋπολογισμό 13 εκατ. ευρώ, αλλά δεν παραδόθηκε ποτέ λόγω διάφορων καθυστερήσεων, ενώ στη συνέχεια το Ελεγκτικό Συνέδριο απέρριψε το αίτημα για την έγκριση συμπληρωματικής σύμβασης ύψους 1,5 εκατ. ευρώ (ενώ είχαν προηγηθεί και άλλες). Άλλα 7 εκατ. ευρώ δόθηκαν για απαλλοτριώσεις, αλλά κανείς δεν ξέρει με ποια κριτήρια επιλέχθηκαν οι δικαιούχοι οι οποίοι αποζημιώθηκαν.
Την ίδια ώρα, η Περιφέρεια Πελοποννήσου βιάζεται να τελειώσει το έργο εντός του 2015, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να επιστραφούν χρήματα στα ευρωπαϊκά ταμεία. Το σίγουρο είναι πως η περίπτωση του δρόμου “Γαργαλιάνοι – Ρωμανός”, συνολικού μήκους 13 χλμ., αποτελεί ζωντανή απόδειξη οδικού έργου το οποίο χρηματοδοτείται συνέχεια και μοιάζει με βαρέλι δίχως πάτο.
Η “Εφ. Συν.” επικοινώνησε με τον περιφερειακό σύμβουλο και πρώην αντιπεριφερειάρχη Μεσσηνίας, Παναγιώτη Αλευρά, ο οποίος με ερωτήσεις του στο συμβούλιο έχει κατά καιρούς αναδείξει το θέμα. “Ο δρόμος είναι σε χειρότερη κατάσταση απ’ ό,τι ήταν πριν, έτσι που έχει απομείνει ημιτελής”.
Σύμφωνα με όσα είχε καταγγείλει ο κ. Αλευράς, ο δρόμος έως τώρα έχει κοστίσει 18 εκατ. ευρώ, ποσό που πήρε ο αρχικός ανάδοχος πριν από 8 χρόνια, ενώ το έργο δε συνεχίστηκε, “όχι με ευθύνη του εργολάβου, αλλά με ευθύνη της Περιφέρειας, καθώς δεν είχαν προχωρήσει οι απαλλοτριώσεις”.
Κίνδυνοι
Για την ακρίβεια, μας λέει ότι “το έργο κινδυνεύει ακόμα να μη γίνει, καθώς υπάρχει καταληκτική ημερομηνία στο τέλος του 2015, χρήματα για τις υπόλοιπες απαλλοτριώσεις δεν έχουν δοθεί και η Ευρώπη μπορεί να ζητήσει πίσω τα χρήματα”.
Αθροίζοντας τα ανωτέρω ποσά, προκύπτει ότι για έναν δρόμο 13 χλμ. το κράτος, μαζί με τα υπόλοιπα χρήματα των αποζημιώσεων που πρόκειται να δώσει, φαίνεται ότι θα πληρώσει σχεδόν 45 εκατ. ευρώ».
Του Αντώνη Πετρόγιαννη "ΘΑΡΡΟΣ" 12/02/2015
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου