Παρασκευή 31 Αυγούστου 2018

Διατηρητέο νεότερο μνημείο το Δημοτικό Κάτω Αμπελοκήπων

Διατηρητέο νεότερο μνημείο είναι πλέον και επισήμως το κτήριο του Δημοτικού Σχολείου Κάτω Αμπελοκήπων. Σύμφωνα με την απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της  Κυβερνήσεως (ΦΕΚ Α.Α.Π. 176 – 29.08.2018), χθες 30 Αυγούστου 2018,  το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού έχοντας υπόψη, την Εισήγηση της Διεύθυνσης Προστασίας και Αναστήλωσης Νεώτερων και Σύγχρονων Μνημείων, τα  λοιπά στοιχεία του φακέλου και την κατά πλειοψηφία γνωμοδότηση του Κεντρικού  Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ) αποφάσισε το χαρακτηρισμό ως μνημείου, σύμφωνα του Δημοτικού Σχολείου  Κάτω Αμπελοκήπων, ιδιοκτησίας Δήμου Πύλου-Νέστορος, λόγω της ιδιαίτερης ιστορικής και κοινωνικής σημασίας του,  αφού είναι συνδεδεμένο με την ιστορία του τόπου και  αποτελεί σημείο αναφοράς για τους κατοίκους.

Σύντομο ιστορικό  Το Δημοτικό Σχολείο Κάτω Αμπελοκήπων ιδρύθηκε βάσει Βασιλικού Διατάγματος του 1921 και η κατασκευή του ανάγεται τη διετία 1932-34, βάσει αρχιτεκτονικού σχεδίου αγροτικού μονοτάξιου διδακτηρίου της δεκαετίας του 1920 του τότε Υπουργείου Παιδείας. Εγκαινιάστηκε τον Σεπτέμβριο του 1935, με πρώτη εκπαιδευτικό την Όλγα Σαρατσιώτη, ενώ  από  τον Σεπτέμβριο του 1937 και ως το 1941 τη  σκυτάλη παίρνει ο δάσκαλος Κωνσταντίνος Γέμελος, η εμβληματική μορφή της Εθνικής Αντίστασης που με το έργο του και τους αγώνες του ενέπνευσε καλλιτέχνες όπως τον Ρίτσο και τον Φαρσακίδη.
Τον Οκτώβριο του 1941, εν μέσω κατοχής, με απόφαση της επαρχιακής επιτροπής του ΕΑΜ Πυλίας, θα αποτελέσει το αρχηγείο της Εθνικής Αντίστασης της Νότιας Μεσσηνίας. Έτσι, για το χρονικό διάστημα 1941-44 υπήρξε επίκεντρο των συμβουλίων και των αποφάσεων των διοικητικών υπηρεσιών της Εθνικής Αντίστασης. Τον Αύγουστο του 1944 το σχολείο βομβαρδίστηκε από τους Γερμανούς κατακτητές, αλλά ως εκ θαύματος το κτήριο παρέμεινε όρθιο. Στα μεταπολεμικά χρόνια το σχολείο αποτέλεσε και πάλι φάρο γνώσης για δεκάδες μαθητές που διέπρεψαν σε σημαντικούς τομείς της κοινωνίας. Το κουδούνι του ιστορικού σχολείου χτύπησε για τελευταία φορά τον Ιούνιο του 1970, καθώς λόγω σημαντικής ρωγμής κρίθηκε σκόπιμη η διακοπή λειτουργίας του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου