Σάββατο 25 Απριλίου 2020

ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗΣ ΤΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΤΩΝ ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΩΝ Στο ψυγείο ο διαγωνισμός για παραχώρηση Aεροδρομίου

Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση - αναβάθμιση του Αεροδρομίου "Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος" μπαίνει προς το παρόν στο... ψυγείο, εξαιτίας της κατάρρευσης του κλάδου των αερομεταφορών που προκάλεσε η πανδημία Covid-19. Θύμα του κορονοϊού έπεσε και η γραμμή Καλαμάτα – Θεσσαλονίκη, καθώς ο σχετικός διαγωνισμός απέβη άγονος.
 Στο πάγωμα της διαδικασίας για την αναβάθμιση του αερολιμένα της Καλαμάτας είχε αναφερθεί ο περιφερειάρχης Παναγιώτης Νίκας στην πρόσφατη συνέντευξή του στην "Ε", αφήνοντας να εννοηθεί ότι αν δεν είχε ανακύψει η πανδημία θα είχε προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του αεροδρομίου, στις αρχές Απριλίου.
Τώρα νεότερες πληροφορίες αναφέρουν ότι ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων ενδέχεται να αναβληθεί για το 2021, αν και εφόσον ανακάμψουν οι διεθνείς αερομεταφορές. Με δεδομένο όμως ότι το αεροδρόμιο της Καλαμάτας θα δημοπρατηθεί μόνο του, όπως είχε δεσμευθεί ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, δεν αποκλείεται ο σχετικός διαγωνισμός να προκηρυχθεί νωρίτερα. Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι βασικοί μνηστήρες του αεροδρομίου, όπως η Αegean και η Costa Navarino, αντιμετωπίζουν αυτή την περίοδο μεγάλες δυσκολίες εξαιτίας του lockdown στον τουρισμό. 
Σε κάθε περίπτωση όμως, η αναβάθμιση των υποδομών του Αεροδρομίου "Καπετάν Βασίλης Κωνστακόπουλος" είναι κάτι παραπάνω από αναγκαία, αφού τα σημερινά κτήρια δεν θα μπορούν να ικανοποιήσουν τα υγειονομικά πρωτόκολλα της επόμενης μέρας. Σε αυτές τις συνθήκες το ενδιαφέρον εστιάζεται περισσότερο στην έγκαιρη αναβάθμιση των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου - και λιγότερο στο μίσθωμα που θα καταβάλλει ο παραχωρησιούχος. 
Η ιστοσελίδα "tovima.gr", σε χθεσινό της ρεπορτάζ για τους διαγωνισμούς παραχώρησης των 23 περιφερειακών αεροδρομίων και των άγονων γραμμών, αναφέρει: «Σε αναμονή μπαίνει λόγω κορονοϊού ο σχεδιασμός για την αξιοποίηση των πιο εμπορικών από τα 23 μικρά περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας που παραμένουν στην ομπρέλα της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Οι συνέπειες της πανδημίας, που έχουν συρρικνώσει τα έσοδα ακόμα και των μεγαλύτερων αεροδρομίων του πλανήτη, ανέτρεψαν τις προτεραιότητες και στις ελληνικές αερομεταφορές. 
Πιο ώριμο προς αξιοποίηση δεδομένων των αυξανόμενων τουριστικών ροών που καταγράφηκαν τα προηγούμενα χρόνια είναι το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, ενώ 5-6 ακόμη από τα μικρά περιφερειακά αεροδρόμια, όπως Αλεξανδρούπολης, Χίου και Πάρου, παρουσιάζουν επίσης εμπορικό ενδιαφέρον. Η αξιοποίηση αυτών μέσω παραχώρησης ή ΣΔΙΤ βρίσκεται στο τραπέζι. Οπως είχε επισημάνει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, μιλώντας στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, στον αντίποδα υπάρχουν αεροδρόμια στη χώρα που μπορεί να μην έχουν εμπορικό ενδιαφέρον, πρέπει όμως να λειτουργούν υπό τον κρατικό έλεγχο, φέρνοντας ως παράδειγμα το Καστελόριζο. Αεροδρόμια τα οποία διαθέτουν όμως παρωχημένες υποδομές, οι οποίες και σχεδιάζεται να αναβαθμιστούν με πόρους του Eurocontrol». 

ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΓΟΝΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ 
Σύμφωνα με το ίδιο ρεπορτάζ: «Εν τω μεταξύ, ανατροπή υπήρξε και στον σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις άγονες γραμμές. Ο διαγωνισμός για την εκμετάλλευση 12 τακτικών αεροπορικών γραμμών στις οποίες έχουν επιβληθεί υποχρεώσεις παροχής δημόσιας υπηρεσίας, παρήλθε άγονος στα τέλη Μαρτίου. Το συνολικό οικονομικό αντιστάθμισμα ήταν 24,6 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) για το διάστημα από 1η Οκτωβρίου 2020 έως 30 Σεπτεμβρίου 2024. 
Εν μέσω πανδημίας αυτό το γεγονός ήταν μάλλον αναμενόμενο, δεδομένου ότι οι αεροπορικές εταιρείες καθήλωναν το ένα μετά το άλλο τα αεροσκάφη τους. 
Ο διαγωνισμός πρόκειται να επαναπροκηρυχθεί πιθανώς το φθινόπωρο. Σε κάθε περίπτωση, αυτό θα γίνει στον χρόνο που θα κριθεί κατάλληλος από το υπουργείο και την ΥΠΑ. Ως τότε έχουν ήδη παραταθεί οι τρέχουσες συμβάσεις, οι οποίες εκπνέουν ούτως ή άλλως τον Σεπτέμβριο. Οταν οι συνθήκες βελτιωθούν θα υποβληθεί εκ νέου αίτημα στην Ε.Ε., προσαρμοσμένο στα δεδομένα της οικονομικής και υγειονομικής συγκυρίας. 
Ο αρχικός σχεδιασμός αφορούσε 12 άγονες αεροπορικές γραμμές: Αθήνα – Σκιάθος, Αθήνα – Ικαρία, Αθήνα – Σύρος, Αθήνα – Λέρος, Αθήνα – Αστυπάλαια, Αθήνα – Κάλυμνος, Αθήνα – Σκύρος, Θεσσαλονίκη – Σάμος, Θεσσαλονίκη – Χίος, Θεσσαλονίκη – Καλαμάτα, Ρόδος – Κάρπαθος – Κάσος και Ρόδος – Καστελόριζο».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου