Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου 2025

Υδραγωγείο Νιόκαστρου: Ξεχασμένα τα τέσσερα ιστορικά γεφύρια και το υδάτινο δίκτυο των 15 χλμ

 


Στο φως μετά από 400 έτη 2 “άγνωστες” γέφυρες του υδραγωγείου Νιόκαστρου, ύστερα από έρευνα του ερευνητή Αλέξανδρου Μπουγιουκου!

Στο πλαίσιο μιας έρευνας για το ιστορικό υδραγωγείο του Νιόκαστρου της Πύλου, στην περιοχή του Λιακόπουλου (μετά τον οικισμό Χανδρινός), αναδύθηκε κάτι εντελώς απροσδόκητο, ιδιαίτερα εντυπωσιακό, που λίγος κόσμος γνωρίζει και ίσως αγνοούν ακόμη και οι (περισσότεροι) ειδικοί. Με καθοδήγηση των ντόπιων, τις υποψίες «μήπως υπάρχει και κάτι άλλο;» επιβεβαίωσε με μια άμεση τολμηρή εξόρμηση σε δύσβατο μέρος ο ερασιτέχνης τοπικός ερευνητής Αλέξανδρος Μπουγιούκος, ο οποίος έκανε τον εντοπισμό και τη φωτογραφική τεκμηρίωση. Τι ήταν αυτό που βρήκε; Ένα μονότοξο και ένα τρίτοξο γεφύρι, βγαλμένα λες μέσα από σκηνικό παραμυθιού! Μαζί με τη γνωστή τρίτοξη γέφυρα της περιοχής Λιακόπουλου που είναι ορατή από την επόμενη στροφή του (παλιού πλέον) δρόμου Καλαμάτας-Πύλου, αποτελούν την τριάδα των διατηρημένων τμημάτων του υδραγωγείου του Νιόκαστρου στη συγκεκριμένη περιοχή.

Η τωρινή αυτοψία του κ. Μπουγιούκου επιβεβαιώνει παλιότερη μελέτη του αρχιτέκτονα-ερευνητή Γιώργου Αντωνίου, ο οποίος έχει πρώτος κάνει λόγο για τρεις σωζόμενες γέφυρες στην περιοχή Λιακόπουλου και, βέβαια, μαζί με την εντυπωσιακότερη όλων, τη μεγάλη γέφυρα του Ξεριά (νοτιότερα), συγκροτούν ένα σύμπλεγμα τεσσάρων μεσαιωνικών κτισμάτων (17ος αιώνας) ιδιαίτερου αρχαιολογικού, ιστορικού, αρχιτεκτονικού και αισθητικού ενδιαφέροντος.

Στη μελέτη του που δημοσιεύθηκε το 2012 ο κ. Αντωνίου αναφέρει τα παρακάτω: Υπάρχουν τρία αρκετά καλά διατηρημένα γεφύρια του υδραγωγείου στην περιοχή του Λιακόπουλου. Η μία στα βόρεια είναι η ψηλότερη με ένα μόνο ελαφρώς οξυκόρυφο τόξο (επίπεδο αγωγό ~ 172), ενώ αυτή στα δυτικά είναι η μακρύτερη, κατασκευασμένη με τρεις μεγάλες καμάρες και μικρότερες καμάρες ανάμεσά τους (Παπαθανασόπουλος, 2004 , p56 F.94) (επίπεδο αγωγού ~ 169m). Στο σημείο αυτό, το νοτιοανατολικό τμήμα του ρέματος Ξεριά, τα τμήματα του υδραγωγείου είναι εμφανή. Στον Ξεριά σώζεται το μεγαλύτερο μέρος μιας εντυπωσιακής γέφυρας του υδραγωγείου, ύψους 18,4 μ., που συνδέει τις δύο απόκρημνες πλαγιές του ρεύματος.

Θα πρέπει να διευκρινιστεί εδώ ότι δεν πρόκειται για γεφύρια πεζοδιάβασης, αλλά πάνω τους διερχόταν το κανάλι του νερού, που ξεκινούσε από την πηγή Κουμπέ στο χωριό Χανδρινού και έφτανε στις πασίγνωστες Καμάρες στην είσοδο της Πύλου (όπου ενωνόταν και με το προϋπάρχον δίκτυο από τη θέση Παλαιό Νερό) κι από εκεί διοχετευόταν στο Νιόκαστρο.

Η τροφοδότρια πηγή “Κουμπέ” (σχ. 1929), όπως την απεικόνισε η γαλλική μελετητική αποστολή που επίσης εμφανίζεται να έχει “στρατοπεδεύσει” εκεί

Γαλλική μελετητική αποστολή πριν από 200 χρόνια
Το ιστορικό υδραγωγείο της Πυλίας έχει μελετηθεί εκτενώς από τη Γαλλική Επιστημονική Αποστολή του Μοριά, που άφησε σημαντικά τεκμήρια (χάρτες, κείμενα, γκραβούρες, σχεδιαγράμματα, σκίτσα), ενώ σε χάρτη ντοκουμέντο του 1832 που αποτυπώνει τη Νότια Μεσσηνία χαράσσεται ξεκάθαρα με κόκκινη γραμμή η συνολική διαδρομή του έργου. Θεωρείται, δε, ως ένα από τα σημαντικότερα δημόσια έργα της οθωμανικής διοίκησης στη Μεσσηνία και αποτυπώνεται σε σύγχρονη διαδικτυακή εφαρμογή του τουρκικού υπουργείου Πολιτισμού, η οποία περιλαμβάνει τα οθωμανικά μνημεία της Πελοποννήσου.

Ακόμη και σε αυτή την κατάσταση, πνιγμένες στη βλάστηση, τα βάτα και τους κισσούς, οι γέφυρες του υδραγωγείου του Νιοκάστρου είναι αξιοθαύμαστες και απαράμιλλης ομορφιάς. «Στην κοίτη του Γιάλοβα [Τυφλομύτη ή Ξερολάγκαδο]… πάνω από την πυκνή και πλούσια βλάστηση σχηματιζόταν στα δεξιά ένα φαράγγι από καταπράσινους βράχους, μέσα από το άνοιγμα του οποίου μπορούσε κανείς να διακρίνει μακριά τη συμβολή δυο άλλων ρεμάτων που θα μπορούσαν να θεωρηθούν και ως οι βασικοί τροφοδότες του ποταμού. Το υδραγωγείο, του οποίου τα ίχνη εντοπίσαμε, περνούσε μέσα από το ρήγμα διασχίζοντας τις δύο του πλευρές, σαν στενή γέφυρα, στηριγμένη πάνω σε κολώνες που κατέληγαν σε υγρές καμπυλωμένες αψίδες, στεφανωμένες με τριφύλλια μπλεγμένα στις γιρλάντες που σχημάτιζαν τα βάτα και οι ντουλκαμάρες», ανέφεραν οι Γάλλοι μελετητές πριν από περίπου 200 χρόνια.

Ένας ιδανικός πεζοπορικός προορισμός…
Στις μέρες μας το αξιοπερίεργο είναι ότι μόνο για τις «Καμάρες» του υδραγωγείου στην Πύλο έχουν υλοποιηθεί το 2015 εργασίες αποκατάστασης του τοξωτού τμήματος και δεν είναι πολλές οι σύγχρονες πληροφορίες που μπορείς να βρεις για ένα τόσο μνημειώδες έργο. Εργασίες καθαρισμού και συντήρησης δεν έχουν γίνει ούτε στις άλλες δύο γνωστές και ορατές γέφυρες, του Ξεριά και στη θέση Λιακόπουλου, που έχει κρυφτεί από τη βλάστηση και φυσικά ούτε στις άλλες δύο που έρχονται τώρα στην επιφάνεια.

«Κι όμως, από το τι είναι στο τι μπορεί να είναι, περνάς μια γέφυρα που σε πάει, ούτε λίγο- ούτε πολύ, από την Κόλαση στον Παράδεισο», γράφει ο Ελύτης. Και τέτοια είναι η περίπτωση του μεσαιωνικού υδραγωγείου της Νότιας Μεσσηνίας. Πρώτα απ’ όλα ένα έργο που στέκει ορθό περίπου 400 χρόνια, υπάρχει υποχρέωση να στερεωθεί-συντηρηθεί. Ακολούθως πρέπει να αναδειχθεί σε όλο του το μήκος και μπορεί να αποτελέσει ένα πρώτης γραμμής αξιοθέατο και τουριστικό προορισμό. Ιδιαίτερα ενδείκνυται ως πεζοπορική διαδρομή (η συνολική πορεία του δικτύου είναι περίπου 15 χλμ.), με ιστορικές και μυθικές αναφορές, σε ένα τοπίο μοναδικής ομορφιάς, με τα τέσσερα γεφύρια και άλλα κατάλοιπα του μεσαιωνικού υδραγωγείου, μαζί φυσικά με τις Καμάρες και το Νιόκαστρο, να αποτελούν τα κεντρικά τοπόσημα.

Και προσοχή στο Παλαιό Νερό…
Τέλος, να τονίσουμε ότι χρειάζεται να δοθεί η δέουσα προσοχή κατά τη διάνοιξη του νέου δρόμου προς Μεθώνη στα τμήματα όπου μπορεί να υπάρχουν κατασκευαστικά ίχνη του πρώτου υδραγωγείου του Νιόκαστρου. Πρόκειται για έργο που ξεκίνησε να χτίζεται από τους Οθωμανούς περίπου το 1570 μ.Χ., που έχει μήκους περίπου 3,5-4 χλμ., με την πηγή να βρίσκεται στη θέση Παλαιό Νερό-όνομα που ίσως δεν είναι τυχαία δοσμένο.

Εφορεία Αρχαιοτήτων Μεσσηνίας για το υδραγωγείο της Πύλου
Από τη σελίδα της Εφορείας Αρχαιοτήτων Μεσσηνίας διαβάζουμε για το υδραγωγείο της Πύλου:

«Το υδραγωγείο της Πύλου πιθανότατα ανάγεται στην περίοδο βασιλείας του σουλτάνου Μουράτ Δ΄ κατά τα έτη 1623-1640 και κατασκευάστηκε για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του Νιόκαστρου, που είχαν κτίσει οι Οθωμανοί το 1573. Ήταν σε χρήση μέχρι το 1907, οπότε και αντικαταστάθηκε από σύγχρονο δίκτυο ύδρευσης. Στο Νιόκαστρο καταλήγουν δύο υδραγωγεία. Το πρώτο και παλαιότερο, ξεκινούσε από πηγή στη θέση Παλαιό Νερό, 4 χλμ. περίπου ΝΑ της Πύλου. Το δεύτερο ξεκινούσε από πηγή στη θέση Κουμπέ, πλησίον του οικισμού Χανδρινός, περίπου 15 χλμ. βορειοανατολικά της Πύλου. Τα δύο αυτά υδραγωγεία καταλήγουν στη θέση Καμάρες, παράλληλα με την εθνική οδό Πύλου-Μεθώνης, για να οδηγηθούν τελικά στην ακρόπολη του Νιόκαστρου. Το τμήμα στη θέση Καμάρες αποτελείται από 63 μεγάλα και μικρότερα τόξα, διαμορφωμένα με εναλλαγή λίθων και οπτόπλινθων, ενώ διατηρούνται στο ανώτερο τμήμα του και 16 μικρά τοξύλια. Ένα από τα τόξα είχε καθαιρεθεί κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και η άνω απόληξή του είχε διαμορφωθεί τριγωνική από σκυρόδεμα (ιταλική πύλη).

Στην κατασκευή του υδραγωγείου παρατηρούνται δύο διακριτά τμήματα. Το πρώτο είναι ο χαμηλός τοίχος χωρίς τοξωτά ανοίγματα, που σώζεται μόνο στο κεντρικό τμήμα και αποτελεί την παλαιότερη οικοδομική φάση του μνημείου. Σε αυτόν διατηρούνται τρεις επάλληλες διατάξεις πήλινων αγωγών νερού και μια πιθανή επισκευή. Το δεύτερο είναι το τμήμα με τα μεγάλα και μικρότερα τοξωτά ανοίγματα, το οποίο έχει στα άκρα τμήματα χωρίς τόξα. Στο σημείο καμπής δεσπόζει μεγάλη αντηρίδα, τμήμα της επισκευής του υδραγωγείου που έγινε επί Μαιζώνος τη δεκαετία του 1830».

Οι διαδρομές του νερού που γέμιζαν τις κρήνες εντός και εκτός του Νιόκαστρου…
Σε άρθρο του στο https://www.archaiologia.gr, ο Δημοσθένης Κορδός, υποψήφιος διδάκτωρ Πολιτισμικών Σπουδών Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, βασισμένο στη μελέτη του κ. Αντωνίου, εξηγεί το έργο και τη διαδρομή του νερού: «Το δεύτερο υδραγωγείο, λίγο μεταγενέστερο (περίπου κατά 70 έτη) αλλά πιο εντυπωσιακά κατασκευασμένο, μετέφερε το νερό με κτιστή αύλακα από τις πηγές “Κουμπέ”, πλησίον του οικισμού Χανδρινός, 15 χλμ. βορειοανατολικά του κάστρου. Αυτό το τμήμα είχε κυρίως έναν αγωγό πάνω σε τοίχο μεγάλου πλάτους, στον οποίο ενσωματώθηκαν αργότερα πολυάριθμα τοξωτά τμήματα, αλλά και γέφυρες, γεγονός εντυπωσιακό για την περιοχή αυτή, ενώ οι αγωγοί εναλλάσσονταν κατά μήκος της διαδρομής μεταξύ υπέργειων και υπόγειων. Τα σωζόμενα τμήματα και των δύο κλάδων του υδραγωγείου στις παρυφές της πόλης μαρτυρούν την ταυτόχρονη λειτουργία τους. Σε σχέση με το νεότερο τμήμα, αυτό ακολουθεί το ανάγλυφο του εδάφους, άλλοτε γεφυρώνοντας ρέματα και μικρούς χείμαρρους της περιοχής και άλλοτε διερχόμενο υπογείως, για να καταλήξει τελικά στη θέση “Καμάρες”, στα περίχωρα της Πύλου, με το εντυπωσιακό αψιδωτό τμήμα του, όπου συναντάται με το παλαιότερο τμήμα του υδραγωγείου. Κατόπιν εισερχόταν υπογείως κάτω από τις επάλξεις του κάστρου και έφθανε εντός του φρουρίου σε δύο θέσεις, μία στην ακρόπολη και μία δίπλα από την κεντρική πύλη, τροφοδοτώντας δεξαμενές και κρήνες. Επίσης, το υδραγωγείο τροφοδοτούσε με νερό και κρήνες που βρίσκονταν εκτός του κάστρου».

Της Χριστίνας Ελευθεράκη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου