Δευτέρα 28 Ιανουαρίου 2008

Επιφυλάξεις για την τύχη του σχεδίου ανάπτυξης Λακωνίας - Μεσσηνίας ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΣΗΡΑΓΓΕΣ, ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ ΚΑΙ ΛΙΜΑΝΙΑ

Προβληματισμός για την αποτελεσματικότητα μιας συνεργασίας της Λακωνίας με τη Μεσσηνία και ταυτόχρονες ματιές προς... Κυκλάδες. Δημιουργία αεροδρομίου στη Λακωνία ενδεχομένως και σήραγγας στον Ταΰγετο, για γρήγορη και εύκολη επικοινωνία του νομού με τη Μεσσηνία. Συμφωνία σε πολιτικό επίπεδο των δύο νομών για τουριστικό λιμάνι στο Γύθειο και εμπορικό στην Καλαμάτα. Επιφύλαξη ως προς την τύχη και την προοπτική του Στρατηγικού Σχεδίου Ανάπτυξης των Νομών Λακωνίας και Μεσσηνίας, ενόψει της σχεδιαζόμενης διοικητικής αναδιάρθρωσης της χώρας. Αλλά και επιφύλαξη ως προς την πρόθεση της Πολιτείας να υλοποιήσει σε εύλογο χρονικό διάστημα τις προτάσεις των δύο νομών.
Ολα τα παραπάνω... συνοψίζουν τις θέσεις των αιρετών και εκπροσώπων άλλων φορέων της Λακωνίας επί της Β’ Φάσης του Στρατηγικού Σχεδίου Ανάπτυξης των Νομών Λακωνίας και Μεσσηνίας 2007-2013 και επί των αξόνων προτεραιότητας του προγράμματος εφαρμογής της
Γ’ Φάσης του εν λόγω σχεδίου, που παρουσιάστηκαν την περασμένη Δευτέρα στη Σπάρτη, από την ομάδα μελέτης του Ινστιτούτου Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΙΠΑ) του Παντείου Πανεπιστημίου -τους καθηγητές Αθανάσιο Παπαδασκαλόπουλο, Παύλο Λουκάκη, Νίκα Κονιδάρη και Ντόρα Κόνσολα.
Κι όμως, από την πλευρά του ο νομάρχης Κωνσταντίνος Φούρκας σημείωσε -ανοίγοντας την εκδήλωση- ότι ο Νομός Λακωνίας στηρίζει πολλά στη μελέτη για κοινές διεκδικήσεις με τη Μεσσηνία: «Πρέπει να τονίσω ότι περιμένουμε πολλά από το Στρατηγικό Σχέδιο Ανάπτυξης Λακωνίας και Μεσσηνίας, το οποίο αποτελεί την κύρια ελπίδα μας για σύγκλιση της Λακωνίας με τους πιο ανεπτυγμένους νομούς» τόνισε ο νομάρχης, παρατηρώντας επιπλέον:
«ΝΕΟ ΔΙΑΝΟΜΑΡΧΙΑΚΟ ΠΡΟΤΥΠΟ»
«Προκειμένου λοιπόν να ανταποκριθούμε στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Ανάπτυξης 2007-2013 με τα σημερινά δεδομένα σε μια διευρυμένη νέα ενότητα Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίων Νήσων, προωθούμε ένα νέο πρότυπο διανομαρχιακής συνεργασίας. Στόχος μας, η έγκαιρη προετοιμασία των δύο νομών, σύμφωνα με τα νέα δεδομένα στην Ευρωπαϊκή Ενωση μετά και τη διεύρυνσή της. Η ανάδειξη της νότιας Πελοποννήσου ως ενιαίας περιφέρειας προγραμματισμού, μέσω ενιαίου προγραμματισμού, εξοικονόμησης πόρων και κοινής προσπάθειας αξιοποίησης των αναπτυξιακών μας δυνατοτήτων. Ετσι, με τη διαμόρφωση μακροχρονίου και ολοκληρωμένου αναπτυξιακού προγράμματος, θα αξιοποιήσει το ΕΣΠΑ 2007–2013, θα διεκδικήσει εθνικούς πόρους, θα προσελκύσει νέους επενδυτές και θα κινητοποιήσει την τοπική επιχειρηματικότητα, ενδυναμώνοντας παράλληλα το ρόλο της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης στον αναπτυξιακό σχεδιασμό» κατέληξε ο Κ. Φούρκας.
ΠΕΡΙ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟΥ
Επί των παρατηρήσεων που ακολούθησαν από τους υπόλοιπους φορείς της Λακωνίας -και ιδιαίτερα ως προς τη δημιουργία αεροδρομίου- ο καθηγητής Π. Λουκάκης εξέφρασε επιφύλαξη κατά πόσο είναι αναγκαίο για το νομό, όταν μάλιστα υφίσταται το αεροδρόμιο της Καλαμάτας κι ενώ το Εθνικό Χωροταξικό Σχέδιο προβλέπει τη δημιουργία σχετικής υποδομής και στην Τρίπολη. Δεν απέρριψε όμως την προοπτική ανάπτυξης ελικοδρομίων στη Λακωνία, «ίσως να είναι πιο χρήσιμο ένα σύστημα ελικοδρομίων» σημείωσε. Επί του ίδιου ζητήματος, ο νομάρχης Λακωνίας Κωνσταντίνος Φούρκας δήλωσε ότι έχει αποκλειστεί η δημιουργία αεροδρομίου στην Τρίπολη. Προς επίρρωση δε των λεγομένων του, επικαλέστηκε πόρισμα «ειδικής ομάδας επιστημόνων» χωρίς άλλες περαιτέρω διευκρινίσεις.
Το θέμα του αεροδρομίου -όπως και άλλα ζητήματα- τέθηκε από τον πρόεδρο της ΤΕΔΚ Λακωνίας Φίλιππο Πήλιουρα, δήμαρχο Γερονθρών, που υποστήριξε ότι η λειτουργία του θα συμβάλει στην άνοδο του τουρισμού στο νομό, πλούσιο σε φυσικές ομορφιές και αρχαιότητες.
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ...
Ο πρόεδρος της Ενωσης, στην παρέμβασή του, εξέφρασε την ανησυχία του για την τύχη του σχεδίου τονίζοντας ότι η εκκρεμότητα της σχεδιαζόμενης νέας διοικητικής αναδιάρθρωσης της χώρας αποτελεί εν δυνάμει σημαντικό παράγοντα καθυστερήσεων στην εφαρμογή τέτοιων σχεδίων. Ο Φ. Πήλιουρας, εξ άλλου, έθεσε και τον προβληματισμό του ως προς την αδυναμία, μέχρι τώρα, να προσδιοριστεί ο ρόλος του λιμανιού του Γυθείου, ενώ ζήτησε να εξεταστούν σοβαρά και οι δυνατότητες του λιμανιού της Νεάπολης. Τέλος, τόνισε ότι άλλα προτείνουν οι σχεδιασμοί και άλλα επιβάλλει η πραγματικότητα -αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι δεν γίνεται να μιλάμε για προβολή και αξιοποίηση των αρχαιολογικών θησαυρών της Λακωνίας όταν το Αρχαιολογικό Μουσείο της Σπάρτης παραμένει κλειστό κι όταν μέσα στην προηγούμενη εβδομάδα έκλεισε για το κοινό και ο χώρος του Γερακίου λόγω συνταξιοδότησης των δύο αρχαιοφυλάκων.
ΕΠΙΦΥΛΑΞΕΙΣ...
Από την πλευρά του ο Χρόνης Πολυχρονίου, επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας στο Νομαρχιακό Συμβούλιο Λακωνίας, εξέφρασε επιφυλάξεις για το μέλλον μιας κοινής πορείας του νομού με τη Μεσσηνία - «όχι τόσο γιατί φοβάμαι την ισόρροπη ανάπτυξη, αφού η Μεσσηνία είναι πιο μπροστά, αλλά αναρωτιέμαι με ποιον τρόπο θα αρθεί το μειονέκτημα του Ταΰγετου;» αναρωτήθηκε. Οπως είπε, κατά τη δική του προσωπική άποψη είναι οι Κυκλάδες η περιοχή στην οποία θα έπρεπε να αποβλέπει η Λακωνία -«το δικό μου βλέμμα είναι στραμμένο στις Κυκλάδες» είπε χαρακτηριστικά.
Παρ’ όλ’ αυτά ο νομαρχιακός σύμβουλος σημείωσε ότι το ουσιαστικό θέμα είναι «κατά πόσο η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και η ΤΕΔΚ Λακωνίας θα αποδεχθούν τις προτάσεις της μελέτης, ώστε αυτή να αποτελέσει τον μπούσουλα που θα οδηγήσει στην υλοποίηση του εν λόγω σχεδίου».
ΝΑ ΣΤΕΡΞΕΙ ΚΑΙ Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ
Είναι πρόθυμοι η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και οι ΟΤΑ της Λακωνίας να αποδεχθούν τις προτάσεις που διατυπώνει το ΙΠΑ στη μελέτη του, είπε ο Νίκος Καλογεράκος, πρόεδρος Νομαρχιακού Συμβουλίου Λακωνίας. Εθεσε, όμως, τον προβληματισμό ότι για την υλοποίηση των εν λόγω προτάσεων ο πρώτος λόγος ανήκει στην Πολιτεία -που έχει μεν αποφασιστικές και χρηματοδοτικές αρμοδιότητες, αλλά έχει και ατελείωτη... γραφειοκρατία: «Θέλουμε να υλοποιηθούν οι προτάσεις, αλλά δυστυχώς η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και οι ΟΤΑ δεν έχουν τον τρόπο. Αρμόδια είναι η Πολιτεία και δυστυχώς η γραφειοκρατία, σε αυτά τα θέματα, είναι παράγοντας σημαντικής καθυστέρησης» τόνισε ο Ν. Καλογεράκος.
ΤΟΥΝΕΛ ΣΤΟΝ ΤΑΫΓΕΤΟ
Ρηξικέλευθη πρόταση για τη διάνοιξη σήραγγας στον Ταΰγετο, ώστε να διευκολυνθεί ουσιαστικά η σύνδεση της Λακωνίας με τη Μεσσηνία, έκανε από την πλευρά της η Τασία Κανελλοπούλου, υπεύθυνη στο ΠΑΣΟΚ της Επιτροπής “Γυναίκες και Αυτοδιοίκηση” και πρώην υποψήφια βουλευτής στο νομό. Η ίδια -αφού υπερθεμάτισε της πρότασης του Φ.
Πήλιουρα για αεροδρόμιο στη Λακωνία- σημείωσε ότι θα είναι επωφελής η κοινή πορεία με Μεσσηνία, καθώς η εταιρική σχέση που διαμορφώνεται θα συμβάλει στην αύξηση της πίεσης προς τα κέντρα λήψης αποφάσεων. Επιπλέον ζήτησε να ληφθεί υπόψη η πρόθεση -όπως είπε- της Ευρωπαϊκής Ενωσης για τη δημιουργία ζώνης ελευθέρων συναλλαγών στη Μεσόγειο, κατά τα πρότυπα του ΕΖΕΣ, ωστόσο τόνισε ότι απαιτούνται συμφωνίες πολιτικού χαρακτήρα μεταξύ των δύο νομών, αναφέροντας ενδεικτικά τον προσδιορισμό χρήσης των λιμανιών του Γυθείου και της Καλαμάτας, ως τουριστικού του πρώτου και εμπορικού του δεύτερου.
ΟΙ ΔΗΜΑΡΧΟΙ
Ζητήματα για τις κατά τόπους υποδομές στους ΟΤΑ του νομού τέθηκαν από την πλευρά όσων δημάρχων μίλησαν. Ειδικότερα, η δήμαρχος Ζάρακα Παναγιώτα Πριφτάκη-Χατζηγρηγορίου, επισήμανε την αναγκαιότητα να συγκεραστεί η προστασία του περιβάλλοντος και η επιδιωκόμενη ήπια τουριστική ανάπτυξη, με την εξάπλωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας - και συγκεκριμένα των αιολικών πάρκων.
Οπως είπε χαρακτηριστικά, μόνο για τη Λακωνία χωροθετούνται περί τα 240 αιολικά πάρκα, κάτι που δεν συνάδει -τόνισε-με την επιδιωκόμενη ανάπτυξη. Το ρόλο της Νεάπολης και της περιοχής των Βοιών γενικότερα σε σχέση με τις προβλέψεις στη μελέτη του ΙΠΑ έθεσε ο δήμαρχος Βοιών Γιάννης Κουσούλης, ενώ σχετικούς προβληματισμούς εξέφρασε και ο Νεκτάριος Μαστορόπουλος δήμαρχος Μονεμβασίας.
Από την πλευρά του ο Διονύσης Θωμάς, εκπρόσωπος του περιφερειακού τμήματος νοτιονατολικής Πελοποννήσου του Οικονομικού Επιμελητηρίου, παρατήρησε ότι είναι απαραίτητος ο προβλεπόμενος από τη μελέτη φορέας διαχείρισης του σχεδίου, ενώ αναρωτήθηκε «τι μέλλει γενέσθαι» εν όψει της σχεδιαζόμενης διοικητικής αναδιάρθρωσης και
κατά πόσο μπορεί αυτή να επηρεάσει το εν λόγω σχέδιο.
Επιπλέον, εξέφρασε τη γνώμη ότι θα πρέπει να οριστικοποιηθούν επιτέλους οι ρόλοι των λιμανιών Καλαμάτας και Γυθείου, καθώς επίσης και ότι θα πρέπει να ληφθεί μέριμνα για τις ανεξέλεγκτες -όπως φαίνεται- χωροθετήσεις των ΑΠΕ.
Στην ενημερωτική εκδήλωση παρέστησαν επίσης, μεταξύ άλλων, οι δήμαρχοι Μυστρά Δημήτρης Αποστολάκος, Μολάων Γιάννης Τσαγκάρης, Πελλάνας Δημήτρης Γομάτος, οι αντινομάρχες Παναγιώτης Δήμας και Γεώργιος Φωτεινάκος, οι νομαρχιακοί σύμβουλοι Αδαμαντία Τζανετέα, Αθανάσιος Μαχαίρας, Ελένη Δεντάκου, Νίκος Μηνόπετρας, Παναγιώτης Μπαρμπαγιάννης, Ματούλα Μπελεγρή Παναγιώτης Μπογέας, Νικόλαος Μηλιάκος, Νίκος Φουντάς, Γεώργιος Τζάκας, οι δημοτικοί σύμβουλοι Μεταξία Παπαποστόλου,
Σταύρος Αργειτάκος, Γεωργία Ζαχαράκη, ο πρόεδρος της Ενωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Λακωνίας Νικόλαος Προκοβάκης, καθώς και ο πρόεδρος του Συλλόγου Ενοικιαζομένων
Δωματίων Νεαπόλεως Βασίλης Σταθάκης.
"ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ" 28/01/2008

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου