Τρίτη 26 Μαΐου 2009

Δ.Σ. Μεσσήνης «Όχι» σε τετράιχνο δρόμο Ριζόμυλου – Καλαμάτας

Την αντίθεσή του στην κατασκευή του δρόμου Ριζόμυλος – Καλαμάτα με τα συγκεκριμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά (τετράιχνος, κλειστός και υπερυψωμένος) στο τμήμα του που διέρχεται από τα όρια του Δήμου Μεσσήνης, εξέφρασε προχθές το βράδυ, κατά τη διάρκεια μιας από τις πιο θυελλώδεις και γεμάτες ένταση συνεδριάσεις του, το Δημοτικό Συμβούλιο Μεσσήνης.Η παρουσία του αντινομάρχη Στάθη Ανασταστασόπουλου, του προέδρου της Αναπτυξιακής Μεσσηνίας Χρ. Ριζά, αλλά και του διευθυντή των Τεχνικών Υπηρεσιών της Ν.Α. Μεσσηνίας Παν. Γιαννακέα, αλλά κυρίως οι τοποθετήσεις τους, είχαν ως αποτέλεσμα τις έντονες αντιδράσεις των παριστάμενων δημοτών. Χαρακτηριστικό της έντασης είναι το γεγονός ότι ο πρόεδρος του Συμβουλίου Μαν. Δουρούμης απείλησε με διακοπή της συνεδρίασης και συνέχισή της κεκλεισμένων των θυρών, ενώ πυροσβεστικό ρόλο έπαιξε ουκ ολίγες φορές και ο δήμαρχος Κ. Σπυρόπουλος.
Οι αποδοκιμασίες των λεγομένων από τα στελέχη της Ν.Α. Μεσσηνίας ήταν τόσο έντονες, που όλα έδειχναν ότι ο προπηλακισμός τους δεν απείχε πολύ. Ωστόσο, μετά από αρκετή ώρα τα πνεύματα ηρέμησαν, η ένταση εκτονώθηκε και η συνεδρίαση συνεχίστηκε με κανονικούς ρυθμούς.
ΑποδοκιμασίεςΣύμφωνα με τον κ. Αναστασόπουλο, δεν υπήρχε πρόθεση μη παρουσίας του κατά την προηγούμενη συνεδρίαση και επικαλέστηκε το γεγονός ότι δεν είχε λάβει σχετική πρόσκληση, καθώς και την απουσία του εκτός Μεσσηνίας. Επί του θέματος ανέφερε ότι η χωροθέτηση και η μελέτη του δρόμου ξεκίνησαν το 1996 με φορέα υλοποίησης το τότε Συμβούλιο Περιοχής. Έγινε αναγνωριστική μελέτη για δίιχνο υπερυψωμένο δρόμο 2 μέτρων το 2000, που εγκρίθηκε στις 16 Δεκεμβρίου 2005, ενώ εγκρίθηκαν και οι περιβαλλοντικοί όροι. Ο συγκεκριμένος δρόμος, σύμφωνα με τα λεγόμενά του, αναβαθμίζει όλη τη δυτική Μεσσηνία, ενώ δεν έχει ενταχθεί στο πρόγραμμα μελετών του ΥΠΕΧΩΔΕ. Εξήγησε δε πως έγινε προγραμματική σύμβαση, λόγω ανεπάρκειας πόρων της Ν.Α. Μεσσηνίας, και η μελέτη προωθείται με χρήματα που διέθεσε ο καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος. Η αντιπαράθεση ξεκίνησε από αυτό ακριβώς το σημείο, όταν παριστάμενοι υποστήριξαν πως έχει γίνει συμφωνία με τον καπετάν Βασίλη για να εξυπηρετηθούν τα συμφέροντά του. Ο αντινομάρχης αντέδρασε. Ανέφερε ότι υπάρχει εγκεκριμένη χάραξη πριν την προώθηση της ΠΟΤΑ και πρόσθεσε πως η προγραμματική σύμβαση προωθεί τη μελέτη, ώστε ο δρόμος Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη να «ωριμάσει» μελετητικά και να ενταχθεί στο τομεακό πρόγραμμα του ΥΠΕΧΩΔΕ. Ο διευθυντής των Τεχνικών Υπηρεσιών Παν. Γιαννακέας ανέφερε ότι η ΝΑ Μεσσηνίας δεν έκανε τίποτε περισσότερο από το να συνεχίσει την προμελέτη που εγκρίθηκε και την περιβαλλοντική μελέτη για δίιχνο δρόμο πλάτους 13 μέτρων. Μίλησε για εγκύκλιο του ΥΠΕΧΩΔΕ το 2006, που καθορίζει συγκεκριμένες προδιαγραφές. Αναφέρθηκε, επίσης, στην απόφαση του τότε υπουργού Θαν. Φιλιππόπουλου να είναι τετράιχνος ανοιχτού τύπου ο δρόμος στη Νέα Είσοδο Καλαμάτας, παρά τις αντιδράσεις που είχαν εγερθεί, για να προσθέσει ότι σε ερώτημα που έγινε το 2006 προς το ΥΠΕΧΩΔΕ, εκφράστηκε η γνώμη για τετράιχνο δρόμο. Είπε ακόμη πως ο μικρότερος τετράιχνος έχει πλάτος 17 μέτρων με διαχωριστικό φράγμα ανάμεσα στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, προκειμένου να αποφεύγονται τα ατυχήματα και τάχθηκε υπέρ της ασφαλούς (χωρίς ατυχήματα), άνετης και γρήγορης μετακίνησης, προσθέτοντας: «Είμαστε υποχρεωμένοι να τηρούμε τα δεδομένα, αλλιώς σε τροχαίο που θα γίνει, θα πάμε φυλακή», για να δεχθεί χλευαστικά σχόλια και ειρωνικά γέλια από το κοινό. Έντονα αποδοκιμάστηκε και ο πρόεδρος της Αναπτυξιακής Μεσσηνίας Χρ. Ριζάς, όταν άρχισε να αναφέρεται στο «μεγάλο αυτό αναπτυξιακό έργο, που αποτελεί συνέχεια του μεγαλόπνοου έργου το οποίο ξεκίνησε ο αείμνηστος Π. Πτωχός και θα δώσει μεγάλη ανάπτυξη στον τόπο». Οι αποδοκιμασίες συνεχίστηκαν και με την αναφορά του στη διορατικότητα του εκλιπόντος πρώην δημάρχου Μεσσήνης και ήταν τόσο έντονες, που ο πρόεδρος του Συμβουλίου Μαν. Δουρούμης απείλησε με διακοπή της συνεδρίασης.Ο κ. Ριζάς συνέχισε λέγοντας πως για μείωση των ταχυτήτων μπορούν να υπάρξουν προβλέψεις από το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο δημιουργίας και άλλων κόμβων.
ΑπορίεςΟ δήμαρχος Μεσσήνης αναρωτήθηκε για την ανάγκη κατασκευής ενός κλειστού δρόμου, λέγοντας πως «νιώθουμε ότι τιμωρούμεθα», καθώς και για το γεγονός του ότι είναι κλειστό μόνο το κομμάτι στα όρια της Μεσσήνης τη στιγμή που ο μεγαλύτερος φόρτος κυκλοφορίας θα βρίσκεται στο τμήμα από τον Πάμισο έως την Καλαμάτα. Πρότεινε την κατασκευή τετράιχνου ανοιχτού δρόμου με πιο μικρά ύψη και σημείωσε ότι η προτεινόμενη χάραξη διέρχεται την περιοχή επέκτασης της β΄ κατοικίας και δύο περιοχές, όπου πρόκειται να δημιουργηθούν οικισμοί για 1.500 αξιωματικούς. Ζήτησε να μην έχουν μεγάλο ύψος οι κόμβοι, να μην είναι μόνο δύο αλλά περισσότεροι και να μην προβλέπονται μεγάλες ταχύτητες κυκλοφορίας των οχημάτων.Από την πλευρά του, ο τέως δήμαρχος Χρ. Χριστόπουλος ζήτησε τη βελτίωση του υφιστάμενου δρόμου, σημειώνοντας πως ο προτεινόμενος είναι περιττός και πρόσθεσε ότι μπορεί η φιλοσοφία κατασκευής του να είναι άριστη, αλλά δεν είναι αναγκαία η κατασκευή του, υπογραμμίζοντας ότι δεν μπορεί να αποκόπτεται ο ιστός του Δήμου Μεσσήνης από την παραλία, την οποία, εκτός της Μεσσήνης, χρησιμοποιούν οι κάτοικοι άλλων επτά Δήμων.Απαντώντας ο κ. Γιαννακέας, είπε πως με βάση τα δεδομένα που υπάρχουν, δεν μπορεί να κατασκευαστεί τετράιχνος ανοιχτός δρόμος. Παρατήρησε πως το μοναδικό ανοιχτό τμήμα θα είναι αυτό από τη Διασπορά έως τον ποταμό Άρι, καθώς αποτελεί φυσική συνέχεια του υφιστάμενου δρόμου. Είπε ακόμη ότι ακολουθήθηκε η εγκεκριμένη προμελέτη και «πατήσαμε στην αναγνωριστική μελέτη. Την αλλάξαμε πολύ λίγο και πήγαμε στην κανονική μελέτη». Γνωστοποίησε πως δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία καθορισμού των υψομέτρων, που θα προκύψει από ερευνητικές γεωτρήσεις σε βάθος 25 μέτρων, προκειμένου να σχεδιαστούν τα μεγάλα τεχνικά έργα και πρόσθεσε πως θα επιδιωχθεί υψόμετρο 1,2 μέτρων. Ανέφερε, επίσης, ότι η πρόσβαση δεν είναι ελεύθερη σε δρόμο με τέτοια χαρακτηριστικά, για να δεχθεί τις έντονες αποδοκιμασίες των δημοτών.
Το Μαιάμι της ΕλλάδαςΑκολούθησαν ερωτήσεις από τους δημοτικούς συμβούλους και τους δημότες, εκ των οποίων ο Φ. Τσακανίκος παρατήρησε πως «αντί να φτιάξουμε την περιοχή και να γίνουμε το Μαιάμι της Ελλάδας, σκεφτόμαστε να αποκλείσουμε την παραλία», ενώ ο κ. Θαν. Κασκαβέας υποστήριξε ότι η κατασκευή του δρόμου με τα συγκεκριμένα στοιχεία θα καταστρέψει τις επόμενες γενιές. Ο κ. Γιαννακέας απάντησε στα ερωτήματα που του τέθηκαν και, μεταξύ άλλων, είπε πως η κατασκευή του δρόμου θα καταλάβει 1.800 τετραγωνικά χιλιόμετρα (μήκος 15 χιλιόμετρα Χ 120 μέτρα πλάτος).
ΤοποθετήσειςΚατά την τοποθέτησή του ο κ. Χρ. Χριστόπουλος σημείωσε πως ο δρόμος προς Μεσσήνη δε θα πρέπει να είναι δρόμος διέλευσης, αλλά προορισμού και πρόσθεσε ότι ο προτεινόμενος αχρηστεύει την αναπτυξιακή προοπτική του Δήμου και το ΓΠΣ του, ενώ πρότεινε να γίνει χάραξη βορειότερα.Ο επικεφαλής της ελάσσονος μειοψηφίας Στάθης Κατσούλης σημείωσε, ανάμεσα σε άλλα, πως η προτεινόμενη χάραξη δεν εξυπηρετεί λειτουργικά το Δήμο Μεσσήνης, κάνοντας ξεχωριστή αναφορά στην ανυπαρξία οδικών δικτύων πρόσβασης σε συγκεκριμένα σημεία, καθώς και στο γεγονός ότι θα είναι τόσο υπερυψωμένος που θα κρύβει όλη την περιοχή.Ακολούθησαν τοποθετήσεις από τη συντριπτική πλειοψηφία των μελών του Συμβουλίου, που ήταν όλες αντίθετες στα προτεινόμενα χαρακτηριστικά του δρόμου. Ο νομαρχιακός σύμβουλος Νικ. Πατσαρίνος ανέφερε πως τον Απρίλιο του 2005 ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς είχε πει πως το ΥΠΕΧΩΔΕ θα αναλάβει τις μελέτες για τον περιμετρικό δακτύλιο της Μεσσηνίας, «δέσμευση που ξεχάστηκε, αλλά όχι τυχαία. Η συζήτηση έφυγε από το δημόσιο διάλογο και πήγε σε ιδιωτικά επίπεδα. Η λύση αποτυπώνει τη διάθεση μιας επένδυσης», είπε χαρακτηριστικά. Χαρακτήρισε ανεπαρκή την προέγκριση χωροθέτησης, καθώς έχουν αλλάξει τα στοιχεία του δρόμου, ζήτησε να ληφθούν υπ’ όψιν οι ιδιομορφίες της περιοχής με τους πολλούς υδάτινους αποδέκτες, ενώ εξέφρασε αμφιβολίες ως προς την κατασκευή του έργου, δεδομένου ότι έχει χρηματοδοτηθεί μόνο η μελέτη. Ζήτησε να είναι το έργο προσιτό στα οικονομικά μέτρα και καταλήγοντας, σημείωσε ότι η κινητοποίηση που έγινε αναδεικνύει ελπίδες και με τα όσα ειπώθηκαν, οφείλει η Ν.Α. Μεσσηνίας να κάνει πραγματικό διάλογο με τους πολίτες.Κατά της κατασκευής του δρόμου με τα προτεινόμενα χαρακτηριστικά τάχθηκε και ο εκπρόσωπος της περιβαλλοντικής κίνησης δημοτών Μεσσήνης, επισημαίνοντας, ανάμεσα σε άλλα, πως ασφάλεια υπάρχει και όταν οι πολίτες δεν είναι οικονομικά άρρωστοι.Ακολούθησαν τοποθετήσεις και άλλων παρισταμένων, μεταξύ των οποίων ο κ. Στέφ. Κουνιάδος αξίωσε και την κατασκευή σιδηροδρόμου. «Κάποιοι φοβούνται την ανάπτυξη της Μεσσήνης», τόνισε από την πλευρά του ο δήμαρχος Κ. Σπυρόπουλος, προτείνοντας στη συνέχεια την κατασκευή ανοιχτού δίιχνου δρόμου με κυκλικούς κόμβους και με χαρακτήρα πρωτεύοντος επαρχιακού δρόμου. «Αν θέλουν να γίνει κάτι για όλο το νομό, ας περάσουν άλλο δρόμο, βορειότερα», κατέληξε.
«Τίποτε δεν έχει τελειώσει»Απαντώντας ο κ. Αναστασόπουλος είπε, μεταξύ άλλων, πως «τίποτε δεν έχει τελειώσει», εξέφρασε τη στενοχώρια του επειδή δεν υπήρχαν τόσο καιρό οι προτάσεις του Δήμου Μεσσήνης, χαρακτήρισε άδικη τη διέλευση από το ΓΠΣ, παρατηρώντας πως θα έπρεπε να έχουν γίνει συζητήσεις νωρίτερα, καθώς και άδικες τις αναφορές για τον καπετάν Βασίλη. Δήλωσε πως κατέγραψε τις αντιρρήσεις που διατυπώθηκαν και κατέληξε λέγοντας ότι «γνώμονας είναι το συμφέρον των κατοίκων της Μεσσηνίας και όχι μόνο της Μεσσήνης».
Η απόφαση Ακολούθησε προσπάθεια για τη διατύπωση ομόφωνης απόφασης, που δεν καρποφόρησε, καθώς διαφοροποιήθηκαν οι Χρ. Χριστόπουλκος και Γ. Τσώνης, υποστηρίζοντας ότι είναι περιττή η κατασκευή του νέου δρόμου και αρκεί η βελτίωση του υφιστάμενου. Τελικά, το Συμβούλιο κατέληξε στο να εκφράσει: τη διαφωνία του στα προτεινόμενα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της μελέτης, απαιτώντας – ταυτόχρονα – την κατάργησή της, και την επιθυμία για δρόμο ανοιχτό, χαμηλού ύψους, με ισόπεδους κυκλικούς κόμβους όπου χρειάζεται, ήπιας μορφής και τη βελτίωση του υφιστάμενου. Επιφυλάσσεται, δε, για την άσκηση κάθε νόμιμου δικαιώματος.
Του Χάρη Χαραλαμπόπουλου "ΘΑΡΡΟΣ" 26/05/2009

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου