Πέμπτη 18 Ιουνίου 2009

Η πρώτη ξενάγηση στο Νέο Μουσείο. Με εκπλήξεις και πανέτοιμο για τα εγκαίνια άνοιξε χθες τις πύλες του για τους δημοσιογράφους

Επιβλητικές οι Καρυάτιδες, «υποδέχθηκαν» χθες τους πρώτους επισκέπτες του νέου Μουσείου της Ακρόπολης

ContentSegment_11506198$W310_H_R0_P0_S1_V1$Jpg

Ενας όγκος ακατέργαστου μαρμάρου στην αίθουσα του Παρθενώνα, εκεί όπου τα αριστουργήματα του Φειδία έχουν τον πρώτο λόγο, υπήρξε χθες μια διαφορετική έκπληξη από τις αναμενόμενες. «Ελάτε να σας δείξω κάτι συγκλονιστικό» είχε πει λίγο νωρίτερα ο υπουργός Πολιτισμού κ. Αντώνης Σαμαράς, για να σταματήσει μπροστά στον λίθο. Επρόκειτο όντως για λίθο της ζωφόρου από τον οποίο είχε αποκοπεί πριν από 200 χρόνια κατ΄ εντολήν του Ελγιν μια φλοίδα μαρμάρου, όλη η ανάγλυφη επιφάνεια δηλαδή, που βρίσκεται σήμερά μαζί με τα άλλα Γλυπτά στο Βρετανικό Μουσείο. Και αν αυτό το έκθεμα- υπόμνηση μιας βάρβαρης πράξης που συντελέστηκε σε εποχή κατά την οποία ο ελληνικός λαός δεν ήταν σε θέση να αντισταθεί- δεν αποτελεί το ισχυρότερο επιχείρημα για την επανένωση του γλυπτού διάκοσμου του Παρθενώνα, τότε τι άλλο; Πρώτη φορά άνοιξε χθες το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, πανέτοιμο καθ΄ όλα για τα εγκαίνια που έρχονται σε δύο ημέρες. Και παρ΄ ότι πουθενά δεν αναφέρεται το αίτημα της επιστροφής των Γλυπτών, η αίθουσα του Παρθενώνα «φωνάζει» ολόκληρη: φέρτε τα πίσω!
Λουσμένη στο φως του απογευματινού ήλιου αλλά με ιδανική θερμοκρασία, αυτή η αίθουσα, που βρίσκεται σε απόσταση μιας δρασκελιάς από την Ακρόπολη, κόβει την ανάσα. Μια αναπαράσταση του σηκού του Παρθενώνα περιλαμβάνει γύρω του ολόκληρη τη σωζόμενη ζωφόρο, είτε τα Γλυπτά της βρίσκονται στην Αθήνα είτε στο Λονδίνο. Αυτό σημαίνει υποχρεωτικά και μεγάλο αριθμό εκμαγείων, καθώς ο Ελγιν απέκοψε, όπως είναι γνωστό, περισσότερο από το μισό του διάκοσμου. Ετσι όμως επιτυγχάνεται η επιθυμητή συνέχεια της πομπής των Παναθηναίων που αφηγείται η ζωφόρος. Το ίδιο συμβαίνει στις μετόπες και στα αετώματα, βαριά τραυματισμένα όλα από τον καταστροφέα τους.
Χρυσωμένα από τον χρόνο και από το αττικό φως, τα Γλυπτά σε αυτή την αίθουσα, που μοιάζει να αιωρείται ανάμεσα στο παρόν και στο παρελθόν, εγκλείουν μέσα τους την Ιστορία. Και αυτή αφηγήθηκε ο καθηγητής κ. Δημήτρης Παντερμαλής , πρόεδρος του ΔΣ του μουσείου, παρόντος και του αρχιτέκτονα Μπερνάρ Τσουμί, κάνοντας όμως πριν από όλα μια προσωπική δήλωση.
«Από νωρίς το πρωί προσπάθησα να αποφορτιστώ από τη συγκίνηση αλλά ήταν πολύ δύσκολο.Γιατί περάσαμε από σαράντα κύματα και υπήρξαν στιγμές απέραντης απομόνωσης» είπε ο κ. Παντερμαλής. Για να προσθέσει πως με δεδομένα ΕΕ το μουσείο θα χρειαζόταν δέκα χρόνια για να ανοίξει. Βελτιώσεις και αλλαγές θα γίνουν πολλές επομένως στο πλαίσιο της καλύτερης λειτουργίας του. «Το μουσείο έβαλε ένα μεγάλο στοίχημα. Αλλά εγώ θα χαρώ τον διάλογο και την αντιπαράθεση» κατέληξε ο ίδιος, μη παραλείποντας να αναφερθεί στους ανθρώπους που συνετέλεσαν στην ολοκλήρωση του έργου.
Η ξενάγηση άρχισε από τον τόπο θέση-κλειδί στην αρχαία Αθήνα και συνεχίστηκε με την «ανάβαση» στις κλιτύες του ιερού βράχου, όπου βρίσκονταν τα μικρότερα ιερά των Αθηναίων, κυρίως αυτά της καθημερινής λατρείας. Ακολουθεί στην κορυφή της κλίμακας το περίφημο πώρινο αέτωμα του Εκατόμπεδου με τον Ηρακλή, τον Τρίτωνα, τον τρισώματο δαίμονα και τον κατασπαρασσόμενο από λέοντες ταύρο. Επίσης θησαυρός χάλκινων αντικειμένων, τα μόνα που έχουν διασωθεί από τη μυκηναϊκή περίοδο της Ακρόπολης. Η περίφημη υπόστυλη αίθουσα με τα αρχαϊκά γλυπτά, τις πανέμορφες Κόρες, τους ιππείς και την Αθηνά της Γιγαντομαχίας. Οι Καρυάτιδες τοποθετημένες επάνω σε ειδική εξέδρα, ανάλαφρες ασφαλώς, χωρίς να στηρίζουν ολόκληρο ναό. Οι επιγραφές με τους οικονομικούς απολογισμούς των έργων της Ακρόπολης. Μικρά χάλκινα αγάλματα της Αθηνάς, αφιερώματα των πιστών στη θεά τους. Ακόμη και μια βιτρίνα με θραύσματα αρχαίων μαρμάρων, όπως κάηκαν κατά την περσική εισβολή, όπως και ένας μικρός θησαυρός αργυρών νομισμάτων της ίδιας εποχής.
Το αστραφτερό γκρίζο του μετάλλου για τις επιτοίχειες προθήκες αλλά και για ολόκληρες κολόνες, το θαμπό αλλά λείο γκρίζο του μπετόν που χρησιμοποιήθηκε για όλες τις μεγάλες επιφάνειες, το διάφανο γυαλί για την αίθουσα του Παρθενώνα και άλλους ακόμη χώρους υπήρξαν αναμφισβήτητα η ιδανικότερη επιλογή για την ανάδειξη των μαρμάρινων Γλυπτών της Ακρόπολης. Οι όποιοι ενδοιασμοί μπορεί να υπήρξαν στο παρελθόν είναι γεγονός ότι καταρρίπτονται. Και αυτό το αίσθημα θετικής ενέργειας που αποπνέει ο χώρος έρχεται σε απάντηση κάθε αμφισβήτησης. Επιτέλους η Ελλάδα απέκτησε το μουσείο που αξίζει στην κληρονομιά της.
«Σε δύσκολους καιρούς οι άνθρωποι αναζητούν σύμβολα για να κρατηθούν» ανέφερε ο υπουργός Πολιτισμού στη σύντομη ομιλία του. Για να προσθέσει πως «η έναρξη του Μουσείου της Ακρόπολης είναι ένα τέτοιο σύμβολο, πολιτισμικό, που συνοψίζει ταυτόχρονα την αισθητική του λόγου, το ήθος της ελευθερίας,τη λογική της ομορφιάς. Αυτά αναμείχθηκαν πάνω στον ιερό βράχο και άφησαν μοναδικό μνημείο. Δεν έμεινε ανέπαφο από τον χρόνο αλλά εξακολουθεί να ακτινοβολεί, όπως τότε».
«Πιστεύω πως ό,τι χαλάει η αρχιτεκτονική το διορθώνει η φύση» είπε ο κ. Παντερμαλής

Ο υπουργός Πολιτισμού κ. Αντ. Σαμαράς  συνομιλεί με τον γαλλοελβετό αρχιτέκτονα Μπερνάρ Τσουμί που σχεδίασε το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, κατά τη χθεσινή ξενάγηση των δημοσιογράφων

ContentSegment_11506198$W310_H_R0_P0_S1_V1$Jpg

Οι πανέμορφες Κόρες, ο Μοσχοφόρος άνδρας με το ολοζώντανο μοσχαράκι που κουνάει την ουρά του, οι ιππείς της ζωφόρου του Παρθενώνα με τα άλογά τους σε ελαφρύ καλπασμό, πουλιά που πετούν, η Καρυάτιδα που ανοιγοκλείνει τα μάτια. Ενας «θίασος» απέραντης ομορφιάς άρχισε αργά χθες το βράδυ να κινείται επάνω στους γύρω... τοίχους των κτιρίων του Μουσείου της Ακρόπολης (οι πολυκατοικίες της Διονυσίου Αρεοπαγίτου ήταν και σε κάτι χρήσιμες). Πρόκειται για μία από τις εκπλήξεις που συνοδεύουν τα εγκαίνια του Μουσείου, έργο της Αθηνάς Τσαγκάρη, η οποία έχει αναλάβει το καλλιτεχνικό μέρος των εκδηλώσεων. Μια οπτική πανδαισία των αριστουργημάτων της αρχαίας ελληνικής τέχνης όπως δεν τα έχει δει ποτέ κανένας. Στο μουσείο μπορούν να βρίσκονται ταυτόχρονα περί τους 1.200-1.500 επισκέπτες - Μόνον η αίθουσα του Παρθενώνα, την οποία περιτρέχει ένας «πάγκος», μπορεί να φιλοξενεί 400 άτομα - Το πωλητήριο και το αναψυκτήριο λειτουργούν - Η μεγάλη βεράντα με τη θέα του Παρθενώνα είναι η καλύτερη του κόσμου.

ΤΟ ΒΗΜΑ” 18/06/2009

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου