Σάββατο 3 Απριλίου 2010

Τσακώνα-Καλαμάτα Καθυστέρηση απαλλοτριώσεων

kalamata-tsakona

Κανονικά και με βάση τα χρονοδιαγράμματα προχωρά η κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου Τσακώνας – Καλαμάτας, σύμφωνα με όσα είπε μιλώντας στο «Θάρρος» εκπρόσωπος της κατασκευάστριας κοινοπραξίας «Μορέας». Ωστόσο, φαίνεται να υπάρχει πρόβλημα με τις απαλλοτριώσεις, που δεν ακολουθούν το χρονοδιάγραμμα. «Από τη στιγμή που δεν έχουν ολοκληρωθεί, θεωρούμε ότι δε μας έχει παραδοθεί ο χώρος, προκειμένου να μπορέσουμε να δουλέψουμε. Οι επιτάξεις δε βοηθούν. Έχει παρατηρηθεί να δουλεύουμε για 200 μέτρα, να σταματάμε για 500, να ξαναδουλεύουμε για άλλα 100. Έτσι, αντιλαμβάνεστε ότι ούτε έργο σωστό γίνεται, ενώ και το κόστος είναι πολύ υψηλό. Όμως, προκειμένου να προχωρήσει το έργο, κάνουμε και αυτά, κυνηγώντας το χρόνο», μας είπε χαρακτηριστικά.

Μέχρι τον περιμετρικό της Καλαμάτας, αν προχωρήσει όπως πρέπει και το πρόγραμμα των απαλλοτριώσεων, το έργο θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τον κόμβο της Σπερχογείας (στο ύψος του σημερινού υποσταθμού της ΔΕΗ) μέσα στο 2011.
Σε πλήρη μορφή ο νέος αυτοκινητόδρομος θα διαθέτει δύο ρεύματα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης και στηθαία ασφαλείας.    
Προβλέπονται σταθμοί διοδίων μετά τον κόμβο του Πηδήματος και πλευρικά διόδια στον κόμβο της Σπερχογείας, που οδηγεί στη Μεσσήνη, καθώς και ένας Σταθμός Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων μεταξύ Σκάλας και Βαλύρας.  

Οι απαλλοτριώσεις το πρόβλημα
Από πλευράς απαλλοτριώσεων έχει ξεκαθαρίσει το τμήμα από την έναρξη του έργου και σε μήκος 4 χιλιομέτρων περίπου, συμπεριλαμβανομένου του κλάδου της Κυπαρισσίας. Το τμήμα αυτό ήδη δουλεύεται και έχει προχωρήσει σημαντικά. Έχουν κατασκευαστεί οι κιβωτοειδείς οχετοί, προχωρούν οι σωληνωτοί αγωγοί της αποχέτευσης ομβρίων, ενώ έχει ξεκινήσει η κατασκευή του οδοστρώματος με τις πρώτες στρώσεις της υπόβασης.     
Από το 4ο έως και το 10ο χιλιόμετρο, δηλαδή έως την περιοχή του Παμίσου, μετά και τον κάμπο του Αγίου Φλώρου, έχουν παρακατατεθεί τα χρήματα και είναι θέμα ημερών να γίνει κατάληψη των χώρων, όπου δεν έχουν ακόμη μπει τα συνεργεία της κοινοπραξίας, γιατί εκεί έχουν γίνει επιτάξεις. Λόγω των επιτάξεων έχουν προχωρήσει τα τεχνικά και αντίστοιχο κομμάτι οδοποιίας.
Το επόμενο τμήμα είναι από το 10ο έως το 22ο χιλιόμετρο, στο νέο συνδετήριο κόμβο της Σπερχογείας, που δουλεύεται με επιτάξεις. Πρόκειται, δηλαδή, για το νέο κόμβο της Μεσσήνης, ο οποίος θα βρίσκεται ένα χιλιόμετρο περίπου πριν το σημερινό κόμβο. Ακόμη δεν έχει συντελεστεί η απαλλοτρίωση, καθώς δεν έχει καθοριστεί η προσωρινή τιμή μονάδας. Στις επιτάξεις κατασκευάζονται τα όποια τεχνικά έργα είναι εύκολο, ενώ, όπως μας αναφέρθηκε, «υπάρχει η πιθανότητα να βγάλουμε όλο αυτό το κομμάτι, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, με επιτάξεις. Όμως, θα το ξέρουμε περί τα τέλη Απριλίου και αφού εξετάσουμε τι δυνατότητα υπάρχει. Για εμάς, όμως, κομμάτι προς κατασκευή θεωρείται κάποιο όπου έχει συντελεστεί απαλλοτρίωση. Σε διαφορετική περίπτωση, μπορεί ακόμη και ένα άτομο να έχει αντίρρηση στην επίταξη και να καταφέρει να σταματήσει το έργο».
Ο εκπρόσωπος της κοινοπραξίας, απαντώντας σε σχετική μας ερώτηση, είπε πως υπάρχουν περιπτώσεις όπως η παραπάνω, που τα συνεργεία δούλευαν στην περιοχή της Σκάλας για 1 χιλιόμετρο και στο υπόλοιπο σημείο δεν μπορούσαν καν να μπουν, λόγω της αντίρρησης των ιδιοκτητών. Σημείωσε πως η επίταξη δε λύνει προβλήματα, αλλά απλώς δίνει τη δυνατότητα κατάληψης του χώρου και κάποιων τεχνικών έργων.
Σύμφωνα με τα λεγόμενά του, το βασικότερο στοιχείο είναι η ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων. Πρόσθεσε ότι υπάρχει καθυστέρηση 4 – 5 μηνών στην ολοκλήρωση διαδικασιών, εκεί που τώρα έχουν παρακατατεθεί τα χρήματα, η οποία αποδίδεται στην έλλειψη χρημάτων.

Ο νέος δρόμος
Ο νέος αυτοκινητόδρομος Τσακώνας – Καλαμάτας φθάνει έως τα όρια του υποσταθμού της ΔΕΗ, απέναντι από το ΤΕΙ, καθώς από εκείνο το σημείο θα ξεκινήσει ο περιφερειακός δρόμος της Καλαμάτας.
Μέχρι εκεί χωρίζεται σε δύο τμήματα: στις γεωγραφικές ενότητες 27 και 28. Το μήκος του έργου μαζί με τον κλάδο της Κυπαρισσίας ανέρχεται σε 30 χιλιόμετρα περίπου.
Η πρώτη γεωγραφική ενότητα φθάνει μέχρι το νέο κόμβο των Αρφαρών και περιλαμβάνει τον κόμβο της Κυπαρισσίας και ένα τμήμα του κλάδου της Κυπαρισσίας, που θα ενωθεί με την Ολύμπια Οδό.
Η χάραξη έχει ως εξής: ξεκινώντας από την αρχή του έργου, το νέο κομμάτι περνά προς το επάνω μέρος του σημερινού εθνικού δικτύου, κοντά στο βουνό. Η πρώτη του διασταύρωση με την παλιά εθνική βρίσκεται περίπου εκεί που είναι το βενζινάδικο, στο σημερινό κόμβο προς Μελιγαλά, όπου κατεβαίνει προς τα κάτω. Αυτό συνεχίζεται έως τον κάμπο του Αγίου Φλώρου. Εκεί προβλέπεται να γίνει ένα ιδιαιτέρως σημαντικό έργο για τη βελτίωση του εδάφους με χαλικοπασσάλους. «Εκεί, υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με το έδαφος και θα κάνουμε ειδικά γεωτεχνικά έργα. Αναμένεται δε η έλευση ξένων για να επιτευχθεί το δύσκολο αυτό έργο». Αξίζει να σημειωθεί ότι το έργο αυτό είχε υπολογιστεί εξ αρχής στο σχεδιασμό και, κατά συνέπεια, το κόστος κατασκευής έχει εκτιμηθεί.
Στον κόμβο των Αρφαρών, ο δρόμος περνά πάλι προς τα επάνω σε σχέση με το σημερινό και μετά τη σημερινή διασταύρωση του Πηδήματος, περνά πάλι προς τα κάτω. Συνεχίζει έτσι και στον υποσταθμό της ΔΕΗ, ανεβαίνει προς τα επάνω και συνεχίζει στον περιφερειακό της Καλαμάτας.
Όσον αφορά στον περιφερειακό της μεσσηνιακής πρωτεύουσας, πληροφορηθήκαμε ότι έχει ήδη ξεκινήσει η καταγραφή των επικειμένων σε ιδιοκτησίες, προκειμένου να ακολουθήσει η κατάρτιση των κτηματολογικών πινάκων.

Τα τεχνικά έργα
Τα τεχνικά έργα, πέρα από τις άνω και κάτω διαβάσεις, περιλαμβάνουν την κατασκευή γέφυρας στο «τεχνικό 9», δηλαδή εκεί που η παλιά εθνική συναντά τη νέα, όπου έχουν ήδη τοποθετηθεί οι πάσσαλοι και κατασκευάζεται ο φορέας. Εκεί, θα γίνει και εκτροπή κυκλοφορίας της παλιάς εθνικής προς τα κάτω, προκειμένου να μη δημιουργηθεί πρόβλημα.
Κατασκευάζεται, επίσης, κοιλαδογέφυρα 200 μέτρων στην περιοχή της Σκάλας.
Στον κάμπο του Παμίσου προβλέπονται δύο άνω και κάτω διαβάσεις για να γεφυρωθεί η παλιά με τη νέα κοίτη.
Θα κατασκευαστεί ο νέος κόμβος των Αρφαρών, όπου έχει ολοκληρωθεί η μελέτη και σύντομα θα γίνει κατάληψη του χώρου, προκειμένου να ξεκινήσουν οι εργασίες.
Κατασκευάζονται κιβωτοειδείς οχετοί στα όρια του Δήμου Θουρίας και αναμένεται να μελετηθεί ο τρόπος κατασκευής της γέφυρας κοντά στον υποσταθμό της ΔΕΗ.
Όπως πληροφορηθήκαμε, το έργο δεν είναι τόσο απλό. Η κοινοπραξία βρίσκεται σε συνεννόηση με τη ΔΕΗ για το πώς θα κατασκευαστεί η γέφυρα που θα περνά επάνω από τον υποσταθμό. Εξετάζεται το ενδεχόμενο να κατασκευαστούν βάθρα έξω από το περίγραμμα του οικοπέδου του υποσταθμού, ενώ μελετώνται όλα τα ενδεχόμενα κι εξετάζονται όλες οι πιθανότητες.
«Στόχος μας», επισήμανε ο εκπρόσωπος, «είναι να εργαζόμαστε όσο πιο πολύ μπορούμε μέσα στο έργο και να πλησιάζουμε το λιγότερο δυνατό στην άσφαλτο. Μας ενδιαφέρει η αποκατάσταση της τοπικής κυκλοφορίας, προκειμένου να μην εισέρχεται κάποιος στο έργο και μας παρεμποδίζει, όπως έχουμε κάνει τώρα κάτω στη Σκάλα».
Όσον αφορά στους κοινωφελείς οργανισμούς, έχει ολοκληρωθεί μελέτη της ΔΕΗ, που έχει πληρωθεί μέχρι τη Σκάλα, οπότε και θα μετατοπιστούν τα φωτιστικά σώματα, ενώ συντάσσεται μελέτη για το τμήμα από τη Σκάλα έως τα Αρφαρά.
Η κοινοπραξία εκτελεί, επίσης, έργα διευθέτησης των δικτύων ομβρίων των Δήμων και άρδευσης του ΓΟΕΒ, ενώ ανάλογες ενέργειες με τη ΔΕΗ γίνονται και από πλευράς ΟΤΕ.

Του Χάρη Χαραλαμπόπουλου “ΘΑΡΡΟΣ” 03/04/2010

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου