Παρά τα μεγάλα και σημαντικά προβλήματα με την έναρξη εκτέλεσης της Ολυμπίας Οδού, θέμα άμεσης προτεραιότητας και για τη Μεσσηνία, χθες ο υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών, Κωστής Χατζηδάκης, αλλά και ο αναπληρωτής υπουργός, Σταύρος Καλογιάννης, επισήμαναν ότι η κυβέρνηση θα κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να μπει και πάλι το συγκεκριμένο έργο σε τροχιά υλοποίησης.
«Θεωρώ ότι με τις προσπάθειες που καταβάλλουμε θα υπάρξει θετική έκβαση. Οι διαπραγματεύσεις θα είναι εξαιρετικά δύσκολες, όλοι γνωρίζουν τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γίνονται αυτές οι διαπραγματεύσεις, αλλά η αποτυχία δεν μπορεί να είναι επιλογή. Είναι σημαντικό τα έργα να προχωρήσουν και για τον τεχνικό κόσμο, αλλά και γιατί θα δημιουργηθούν δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, ενώ θα υπάρξει και θετική αντανάκλαση σε όλες τις τοπικές κοινωνίες απ’ όπου θα περάσουν αυτά τα έργα.
Θα δουλέψουμε, λοιπόν, με σύστημα και αποφασιστικότητα, με διαφάνεια, και είμαστε καταδικασμένοι να βγάλουμε άκρη. Δίνουμε μια μάχη με το χρόνο, γιατί μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου θα πρέπει να έχουμε μια αρχική κατάληξη, ως προς μια συμφωνία- πλαίσιο για τα έργα αυτά, και περίπου μέχρι το τέλος του χρόνου όλες οι διαδικασίες που προβλέπονται για τα έργα αυτά, θα πρέπει να τεθούν υπό την έγκριση της Βουλής. Θα δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό» δήλωσε ο υπουργός.
Ανάλογες δηλώσεις έκανε από το εργοτάξιο του περιμετρικού και ο περιφερειάρχης Πέτρος Τατούλης, ο οποίος με τη σειρά του τόνισε την ανάγκη έναρξης του έργου: «Ήδη στην πολιτική ηγεσία έχω θέσει το θέμα της ολοκλήρωσης της Ολυμπίας Οδού. Κι αυτό για εμάς είναι ένα αδιαπραγμάτευτο έργο. Δε γνωρίζω ποια θα είναι η λύση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, αλλά εκείνο που είναι καθολικό αίτημα της Περιφέρειάς μας είναι να ολοκληρωθεί κι αυτό το έργο, γιατί έχει τεράστιες συνέπειες για μια μεγάλη περιοχή».
Αποζημίωση 2 δισ. αν δεν προχωρήσουν
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι σε κυριακάτικο δημοσίευμά της η εφημερίδα «Καθημερινή» ανέφερε για το παραπάνω θέμα: «Ορατό είναι πλέον το ενδεχόμενο ακύρωσης των συμφωνιών που έχουν υπογράψει Δημόσιο και ιδιωτικές εταιρείες για την κατασκευή πέντε αυτοκινητόδρομων. Πρόκειται για τον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, την Ιονία Οδό, την Ολυμπία Οδό, τον Ε65 στη Θεσσαλία και τον Μωρέα. Το Δημόσιο βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τις εταιρείες στις οποίες έχει παραχωρηθεί η κατασκευή των οδικών αυτών αξόνων, η οποία εκτιμάται από αρμόδια στελέχη ότι θα είναι “λιγότερο θετική” για το κράτος, το οποίο θα πρέπει να καλύψει ένα χρηματοδοτικό “κενό” της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ. Τα προσδοκώμενα έσοδα από τα διόδια είναι μικρότερα και οι τράπεζες είναι επιφυλακτικές στο να χρηματοδοτήσουν τα έργα, λόγω της αβεβαιότητας που επικρατεί στην ελληνική οικονομία.
Παράγοντες που γνωρίζουν την κατάσταση, αναφέρουν ότι μοναδική διέξοδος από τη σημερινή κατάσταση είναι η ολοκλήρωση της διαδικασίας αναμόρφωσης του σχεδιασμού των έργων. Μια διαδικασία που, αν και έχει ξεκινήσει από τις αρχές του 2011, έχει “κολλήσει” τους τελευταίους μήνες λόγω της διπλής εκλογικής αναμέτρησης.
Εάν οι διαπραγματεύσεις δεν καταλήξουν σε συμφωνία, τότε το πρόβλημα για την Ελλάδα θα είναι διπλό:
1. Θα χαθεί το όποιο αναπτυξιακό όφελος θα είχε η χώρα, τόσο από τη δημιουργία πέντε κεντρικών οδικών αξόνων που θα εξυπηρετούσαν τη διακίνηση εμπορευμάτων και επιβατών όσο και από τη δημιουργία χιλιάδων θέσεων εργασίας που απαιτούνται για την κατασκευή τους. Παράλληλα, τέτοιου είδους και μεγέθους έργα ενισχύουν και τις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες.
2. Σε περίπτωση που οι συμβάσεις παραχώρησης καταγγελθούν με υπαιτιότητα του ελληνικού Δημοσίου, τότε η Ελλάδα θα κληθεί να πληρώσει συνολικό ποσό άνω των 2 δισ. ευρώ, αρχής γενομένης από το 2013. Εάν η καταγγελία των συμβάσεων γίνει με υπαιτιότητα των παραχωρησιούχων, τότε και πάλι το Δημόσιο θα κληθεί να πληρώσει, αλλά σε αυτή την περίπτωση η ρήτρα είναι μικρότερη (περίπου 900 εκατ. ευρώ). Σε κάθε περίπτωση, οι τράπεζες θα εισπράξουν το μεγαλύτερο μέρος ή και το σύνολο των κεφαλαίων που έχουν διαθέσει γι’ αυτά τα έργα.
Μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου θα πρέπει οι δύο πλευρές (Δημόσιο και ιδιωτικές εταιρείες) να έχουν καταλήξει σε μία κατ’ αρχήν συμφωνία για το μέλλον των έργων. Χρονικά περιθώρια δεν υπάρχουν, δεδομένων των προβλημάτων ρευστότητας και των ρητρών που ενεργοποιούνται σε περίπτωση που οι συμβάσεις καταπέσουν. Η έγκριση της οριστικής συμφωνίας θα πρέπει να περάσει από το ελληνικό Κοινοβούλιο μέχρι τα τέλη του έτους, καθώς η ενεργοποίηση των ρητρών γίνεται από το 2013».
Του Αντώνη Πετρόγιαννη "ΘΑΡΡΟΣ" 24/07/2012
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου