Ο Χουάν Μπασέντα ανήκει στην ομάδα των εκπαιδευτών του διεθνούς σεμιναρίου γευσιγνωσίας ελαιολάδου, το οποίο διεξάγεται αυτές τις μέρες στην Καλαμάτα, με πρωτοβουλία του Εργαστηρίου Γευσιγνωσίας Ελαιολάδου του ΤΕΙ. Εκτός από γευσιγνώστης, είναι τεχνικός διευθυντής της εταιρείας «Αceite del Bajo Aragon» στην περιοχή της Αραγονίας, ειδικός σε θέματα ΠΟΠ (Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης). Σε ένα διάλειμμα από το εντατικό πρόγραμμα του σεμιναρίου στο ΤΕΙ Καλαμάτας, τον συναντήσαμε και μιλήσαμε μαζί του για το ελαιόλαδο.
- H Ισπανία σήμερα αντιμετωπίζει οικονομική κρίση, όπως και η Ελλάδα. Αυτό έχει επίπτωση τον τομέα του ελαιολάδου;
Ναι, ο πιο αντιπροσωπευτικός καταναλωτής μειώνει πλέον την ποιότητα στο λάδι που αγοράζει. Δίνει μεγάλη σημασία στην τιμή, ψάχνει να βρει προσφορές, συσκευασίες που συμφέρουν οικονομικά, κάνει συγκρίσεις κ.λπ.
- Φέτος λέγεται ότι η παραγωγή στην Ισπανία θα είναι αρκετά μειωμένη. Είναι έτσι;
Δεν ξέρουμε ακριβώς πόσο μικρότερη θα είναι η παραγωγή, όμως υπολογίζουμε ότι θα πέσει περίπου 40% σε σχέση με πέρυσι.
- Αυτό θα επηρεάσει την παγκόσμια αγορά ελαιολάδου;
Ελπίζουμε ότι θα έχει ως αποτέλεσμα το να ανέβουν οι τιμές και σε επίπεδο ισπανικό, αλλά και σε διεθνές.
- Πόσο σημαντική είναι η ετικέτα ΠΟΠ (Προστατευόμενη Ονομασία Προέλευσης) για ένα λάδι;
Αγορές που είναι καινούργιες, όπως η Κίνα και η Ιαπωνία, κυρίως αυτές, θέλουν να δουν γραμμένα δύο πράγματα. Πρώτον, ότι το προϊόν είναι ποιότητος διαπιστωμένα και δεύτερον, να ξέρουν από πού είναι, το όνομα προέλευσης. Κι εγώ πιστεύω ότι αυτό είναι καλό, για να είμαστε σίγουροι μελλοντικά στο τι κάνουμε με τα λάδια. Γιατί σήμερα στη διεθνή αγορά ελαιολάδου συμβαίνει να γίνονται απάτες, άλλα να γράφουν και άλλη ποιότητα να έχουν. Και αυτές οι απάτες γίνονται με τις αναμίξεις λαδιών. Επομένως, θα πρέπει μακροπρόθεσμα για το καλό του ελαιολάδου να μπει μια τάξη. Το ΠΟΠ βοηθάει σε αυτό.
- Η Ισπανία είναι η μεγαλύτερη ελαιοπαραγωγός χώρα, όμως τελευταία, εκτός από την ποσότητα, έχετε ρίξει ιδιαίτερο βάρος στην ποιότητα…
Όντως η ποιότητα τα τελευταία χρόνια στο λάδι της Ισπανίας βελτιώθηκε πάρα πολύ και σε αυτό συνετέλεσαν πολλά μέτρα που ελήφθησαν. Πολύ σημαντικός παράγοντας είναι το ότι οι μεγάλες εταιρείες που επεξεργάζονται το προϊόν, έχουν πλέον την ικανότητα να παράγουν λάδι ποιότητος σε μεγάλες ποσότητες. Επίσης, οι καινούργιες αγορές ζητάνε όλο και καλύτερο λάδι. Και όταν λέμε καινούργιες, δεν εννοούμε μόνο στο εξωτερικό, αλλά και στην Ισπανία.
- Πριν από καιρό διαβάσαμε ότι στην εσωτερική σας αγορά η κατανάλωση ελαιολάδου είχε αυξηθεί 15%!
Ναι, η κατανάλωση αυξάνεται και παγκοσμίως και μέσα στην Ισπανία. Αυτό βέβαια δεν αναιρεί το ότι ο καταναλωτής έχει προβλήματα οικονομικά και τρέχει να βρει τις οικονομικές συσκευασίες. Έχει πειστεί, όμως, ότι το λάδι ποιότητος είναι ανώτερο και γι’ αυτό θέλει οπωσδήποτε να προμηθευτεί ελαιόλαδο, παρά την οικονομική κρίση. Και αυτό πιστεύουμε είναι καλό για το μέλλον του ελαιολάδου. Η αύξηση του 4% στην παγκόσμια κατανάλωση, δεν είναι καθόλου μικρή. Αυτό σημαίνει ότι οι Μεσογειακές χώρες που παράγουν λάδι, κυρίως Ισπανία, Ιταλία, Ελλάδα, δεν πρέπει να περιοριστούν στον ανταγωνισμό μεταξύ τους. Για όλους είναι καλό το ότι υπάρχουν περιθώρια παγκοσμίως να αυξηθούν οι πωλήσεις του λαδιού.
- Για το ελληνικό ελαιόλαδο τι πιστεύετε;
Πιστεύω ότι έχει μέλλον για τους εξής λόγους: Το ότι υπάρχουν αρκετές εταιρείες μικρές ή μεσαίες, έχει και πλεονεκτήματα. Έχουν τη δυνατότητα να παράγουν λάδι καλύτερης ποιότητας. Επίσης, ο καταναλωτής σήμερα σε παγκόσμιο επίπεδο επιθυμεί ένα λάδι ποιότητας, αλλά θέλει επίσης να δοκιμάσει και λάδια από διάφορες περιοχές και διάφορες ποικιλίες. Οι πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις που έχει η Ελλάδα και η δυνατότητα να παράγει λάδι διαφορετικό από τη μια περιοχή στην άλλη, μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση των εμπορικών δυνατοτήτων του ελληνικού λαδιού.
- Στην Ισπανία το ελαιόλαδο συγκεντρώνεται από συνεταιρισμούς και στη συνέχεια το διαχειρίζονται πολυεθνικές, μεγάλες εταιρείες;
Στη Νότια Ισπανία, στην Ανδαλουσία, όπου παράγεται το 80% του λαδιού, εκεί υπάρχει κυρίως αυτό το σύστημα. Μεγάλα ελαιοτριβεία, συνεταιρισμοί, το μαζεύουν, το δίνουν σε μεγάλες εταιρείες και πάει στο εξωτερικό. Από την υπόλοιπη Ισπανία δεν πάει τόσο πολύ στο εξωτερικό, υπάρχει και η εσωτερική αγορά.
- Η γευσιγνωσία πόσο σημαντικό ρόλο μπορεί να παίξει στην προώθηση του ελαιολάδου;
Είναι το πιο σπουδαίο πράγμα. Εάν ένα λάδι δεν έχει την ποιότητα στη γεύση που θέλουν τα panel test, δεν θα περάσει, ακόμη κι αν έχει ικανοποιητικά χημικά χαρακτηριστικά. Άρα πιστεύω πως είναι ό,τι σημαντικότερο για την ποιότητα του ελαιολάδου.
- Τη διοργάνωση του σεμιναρίου στο ΤΕΙ πως τη βρίσκετε;
Είμαστε πολύ ικανοποιημένοι. Πέρα από την καλή φιλοξενία σε προσωπικό επίπεδο, βλέπουμε ότι έχει γίνει και πολύ καλή προετοιμασία στη διοργάνωση. Επίσης, όσοι παρακολουθούν το σεμινάριο, έχουν πραγματικά διάθεση να μάθουν.
Της Μαρίας Νίκα "ΘΑΡΡΟΣ" 22/11/2012
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου