ΣΤΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ Η ΜΠΕ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΜΕ ΤΗ ΧΑΡΑΞΗ ΤΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΑΞΟΝΑ
Επανασχεδιασμός κόμβων Καζάρμας και Πύλου
ζητείται για το δρόμο Ριζόμυλου – Πύλου - Μεθώνης
Επανασχεδιασμό των κόμβων προς Καζάρμα – Χαραυγή και στην παράκαμψη της Πύλου ζητά το Τμήμα Περιβάλλοντος και Υδροοικονομίας της Περιφερειακής Ενότητας Μεσσηνίας στην εισήγησή του για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων των οδικών τμημάτων Πύλου – Ριζόμυλου και Πύλου – Μεθώνης, του οδικού άξονα Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου (Φιλιατρά – Πύλος – Καλαμάτα).
Η γνωμοδότηση για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, προκειμένου να εκδοθεί απόφαση έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, έχει τεθεί στην ημερήσια διάταξη της συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου τη Δευτέρα, με εισηγητή τον αντιπεριφερειάρχη Μεσσηνίας, Παναγιώτη Αλευρά.
Γενικά χαρακτηριστικά
Το έργο χωρίζεται σε δυο διακριτά τμήματα: Το Πύλος – Ριζόμυλος, Πύλος –Μεθώνη και παράκαμψη Πύλου, για την οποία έγινε συμπληρωματική ΜΠΕ.
Στο πρώτο τμήμα, το Πύλος – Ριζόμυλος, είναι νέα χάραξη οδού συνολικού μήκους 25,7 χλμ., δίιχνη, πλάτους 11 μ. και αναπτύσσεται δεξιά και αριστερά της υφισταμένης 82ης εθνικής οδού Πύλου- Ριζόμυλος. Θα έχει 9 ισόπεδους κόμβους οι οποίοι θα εξασφαλίζουν την επικοινωνία με τους οικισμούς Στενωσιά, Χανδρινού, Σουληνάρι, Καζάρμα, Χαραυγή, Νερόμυλο μέχρι τον ανισόπεδο κόμβο προς Καλαμάτα και Κορώνη. Η υφιστάμενη οδός Πύλος – Ριζόμυλος (82η εθνική οδός) διατηρείται για να εξυπηρετεί την ενδοτοπική συγκοινωνία και ως βοηθητική οδός.
Από το σημείο του ανισόπεδου κόμβου προς Καλαμάτα και Κορώνη μέχρι τη θέση 25+709 ο δρόμος αναπτύσσεται δυτικά του Ριζόμυλου και προσαρμόζεται στο δρόμο Ριζόμυλος- Καλαμάτα με τετράιχνη διατομή πλάτους 17 μ.
Το δεύτερο τμήμα, Πύλος - Μεθώνη (9η εθνική οδός), είναι μήκους 7,9 χλμ. και αποτελείται από ένα υπεραστικό τμήμα περίπου 7,1 χλμ. από Πύλο, που αναπτύσσεται πάνω στον υφιστάμενο δρόμο, με δίιχνη διατομή πλάτους 11 μ., και το τμήμα μήκους περίπου 0,8 χλμ., που καταλήγει στην είσοδο της Μεθώνης, είναι αστικού τύπου, δίιχνο πλάτους 7 μ., με πεζοδρόμια εκατέρωθεν πλάτους 1,75 μ. μέχρι την ρυμοτομική γραμμή.
Η παράκαμψη της Πύλου έχει ως σκοπό την κατασκευή συμπληρωματικού έργου αναβάθμισης και ενοποίησης των οδικών τμημάτων Πύλου – Ριζόμυλου και Πύλου – Μεθώνης, σε σχέση με την εγκεκριμένη προμελέτη της μελέτης «ενιαία παράκαμψη Γιάλοβας και Πύλου» που είχε επιβλέψει παλαιότερα η ΔΕΚΕ Περιφέρειας Πελοποννήσου.
Ο δρόμος της παράκαμψης της Πύλου είναι δίιχνος με πλάτος 11 μ.
Ριζόμυλος – Πύλος
Σύμφωνα με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, ο οδικός άξονας Πύλος – Ριζόμυλος και Πύλος – Μεθώνη μελετήθηκε με δίιχνη διατομή ενιαίου οδοστρώματος. Εξαίρεση αποτελεί το τμήμα από τον ανισόπεδο κόμβο προς Πύλο και Ριζόμυλο έως το τέλος της χάραξης, όπου εφαρμόζεται τετράιχνη διατομή και διαχωρισμένο οδόστρωμα, κατ’ αντιστοιχία με την τυπική διατομή της εγκεκριμένης μελέτης Ριζόμυλος – Καλαμάτα στην οποία συναρμόζει.
Το συνολικό μήκος της αρτηρίας για το τμήμα Πύλος-Ριζόμυλος είναι 25.709,30 μέτρα (25,7 χλμ). Η αρχή της χάραξης, στο τμήμα της από Πύλο έως Ριζόμυλο, χωροθετείται στην ενιαία παράκαμψη Γιάλοβας και Πύλου, με την οποία συναρμόζει οριζοντιογραφικά και υψομετρικά. Κατόπιν η πορεία που ακολουθεί είναι περίπου παράλληλη της υφιστάμενης εθνικής οδού Ε.Ο.82 Καλαμάτα-Πύλος, η οποία παραμένει ανέπαφη, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως παράπλευρη οδός εξυπηρέτησης, και εξασφαλίζει την πρόσβαση στις παρακείμενες ιδιοκτησίες.
Για περίπου 600 μ. ο άξονας της χάραξης θα κινείται επί της υφιστάμενης εθνικής οδού.
Στη χιλιομετρική θέση 1+900 προβλέπεται πεντασκελής ισόπεδος κυκλικός κόμβος. Η αρτηρία ακολούθως γεφυρώνει τον ποταμό Ξεριά σε δύο θέσεις και διέρχεται από ανενεργό λατομείο.
Η σύνδεση του τοπικού οδικού δικτύου προς Μπαλοδημαίικα και Κυνηγό με τη νέα χάραξη εξασφαλίζεται μέσω ισόπεδου κόμβου. Κατόπιν η χάραξη συνεχίζει την πορεία της πάντα νοτίως της υφιστάμενης Ε.Ο. και μετά το έκτο χιλιόμετρο προσεγγίζει την υφιστάμενη εθνική οδό, την οποία ακολουθεί βελτιώνοντας τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά της.
Στη Χ.Θ. 6+625 προβλέπεται τρίτος ισόπεδος κόμβος, ο οποίος θα συνδέει την υφιστάμενη Ε.Ο. Πύλος - Καλαμάτα και το τοπικό οδικό δίκτυο προς τον οικισμό Στενωσιά.
Στη συνέχεια και καθώς έχει αναπτυχθεί παρόδια δόμηση έξω από τα όρια του οικισμού Χανδρινού, η χάραξη κατευθυνόμενη προς Ριζόμυλο με μια ευρεία παράκαμψη διέρχεται βόρεια από τους οικισμούς Χανδρινό και Σουληνάρι.
Στη θέση 8+380 προβλέπεται ο 4ος ισόπεδος κόμβος, ο οποίος συνδέει τη χάραξη με το τοπικό οδικό δίκτυο και την υφιστάμενη οδό προς Χανδρινού και πηγές Κουμπέ. Στη θέση 10+880 περίπου προβλέπεται ο 5ος ισόπεδος κόμβος, ο οποίος συνδέει τη χάραξη τόσο με το τοπικό οδικό δίκτυο, μέσω των παράπλευρων οδών εξυπηρέτησης, όσο και με την υφιστάμενη οδό προς Σουληνάρι και Κρεμμύδια.
Ο 6ος ισόπεδος κόμβος προβλέπεται περί στη θέση 12+750 και συνδέει το τοπικό οδικό δίκτυο και την υφιστάμενη οδό προς Μεσοπόταμο.
Εν συνεχεία, για περίπου 1,5 χλμ., η νέα χάραξη προσεγγίζει ξανά την υφιστάμενη εθνική οδό, κινείται παράλληλα αυτής και νότια σε μικρή απόσταση, αφήνοντάς την έτσι ανέπαφη, ώστε μελλοντικά να χρησιμεύσει ως παράπλευρη οδός. Στη θέση 14+600 ο άξονας εγκαταλείπει την υφιστάμενη οδό για 2 χλμ. περίπου προκειμένου να παρακάμψει το οικισμό της Καζάρμας. Η χάραξη, ακολουθώντας ευθυτενή πορεία, διέρχεται μεταξύ των οικισμών Καζάρμας και Χαραυγής.
Στη θέση 15+800 προβλέπεται ο 7ος ισόπεδος κόμβος, και συνδέει, εκτός από την κάθετη οδό Καζάρμα – Χαραυγή, το τοπικό οδικό δίκτυο με τη χάραξη.
Από εκεί και για περίπου 2 χλμ. η νέα χάραξη ακολουθεί τη γενική πορεία της υφιστάμενης επαρχιακής οδού με μεγάλες οριζόντιες καμπύλες. Ακολούθως και μέχρι το τέλος της χάραξης ο νέος άξονας ακολουθεί ανεξάρτητη πορεία από την υφιστάμενη εθνική οδό. Η χάραξη στρέφει δεξιά και με κατεύθυνση νοτιοανατολικά διέρχεται νότια του οικισμού Καρποφόρα σε μεγάλη απόσταση από τον αρχαιολογικό χώρο της περιοχής.
Συνεχίζοντας κινείται κοντά σε κύρια υφιστάμενη αγροτική οδό, η οποία διατηρείται σε όλο το μήκος της, αποκαθιστώντας την όπου είναι απαραίτητο με παράπλευρη οδό εξυπηρέτησης.
Στη θέση 19+060 προβλέπεται η κατασκευή άλλου ισόπεδου κόμβου, ο οποίος συνδέει τόσο την υφιστάμενη εθνική οδό και το τοπικό οδικό δίκτυο όσο και τον οικισμό Νερόμυλο με τη νέα χάραξη.
Στη θέση 23+100 αναπτύσσεται ο ανισόπεδος κόμβος που προβλέπεται να συνδέσει την Κορώνη με την Πύλο και την Καλαμάτα.
Ένα χιλιόμετρο μετά τον ανισόπεδο κόμβο, η χάραξη διασταυρώνεται με την υφιστάμενη οδό Ριζόμυλος – Πεταλίδι, όπου και προβλέπεται η κατασκευή τεχνικού κάτω διάβασης για την οδό Ριζόμυλος – Πεταλίδι. Εν συνεχεία και μέχρι το τέλος του δρόμου Πύλος – Ριζόμυλος, η χάραξη κινείται νότια και δυτικά του οικισμού Ριζόμυλος. Η ισόπεδη κυκλική διαμόρφωση που προβλέπεται 700 μέτρα μετά, εκτός από το τοπικό οδικό δίκτυο, συνδέει τη νέα χάραξη με την υφιστάμενη εθνική οδό Πύλος – Καλαμάτα.
Το τέλος της χάραξης ταυτίζεται οριζοντιογραφικά και υψομετρικά με τη θέση 0+800 της οδού Ριζόμυλος – Καλαμάτα.
Πύλος - Μεθώνη
Το συνολικό μήκος του τμήματος Πύλου-Μεθώνης είναι 7.901,469 μέτρα (7,9 χλμ). Η αρτηρία διακρίνεται σε δύο επιμέρους τμήματα, το υπεραστικό, μήκους 7.129,070 μέτρων και το αστικό, μήκους 772,399 μέτρων, που αποτελεί το τελευταίο τμήμα της αρτηρίας (περιοχή Μεθώνης), όπου και εμφανίζεται έντονη παρόδια δόμηση.
Η αφετηρία του πρώτου τμήματος χωροθετείται επί της υφισταμένης Ε.Ο. Πύλος - Μεθώνη και ταυτίζεται με το τέλος της χάραξης της μελέτης για την ενιαία παράκαμψη Γιάλοβας- Πύλου. Η χάραξη ακολουθεί την υφιστάμενη οδό στο μεγαλύτερο μήκος, ενώ παράλληλα τη βελτιώνει οριζοντιογραφικά και μηκοτομικά. Το πρώτο τμήμα καταλήγει στη διαμόρφωση του ισόπεδου κυκλικού κόμβου στην περιοχή της Φοινικούντας. Από εκεί θα ξεκινά το δεύτερο τμήμα και θα τερματίζει στην είσοδο της Μεθώνης. Σε όλο το μήκος η χάραξη ακολουθεί την υφιστάμενη οδό με ήπιες κατά μήκος κλίσεις.
Στο πρώτο τμήμα η διατομή θα είναι δίιχνη, ενώ στο δεύτερο τμήμα θα εφαρμοσθεί διατομή αστικού τύπου.
Παράκαμψη Πύλου
Με την συμπληρωματική ΜΠΕ έγιναν οι εξής αλλαγές και συμπληρώσεις του αρχικού έργου:
-Μετατροπή του αρχικά προβλεπόμενου κόμβου της Πύλου στο τμήμα Πύλος-Ριζόμυλος από ανισόπεδο σε ισόπεδο.
-Συμπλήρωση του έργου με οδοποιία που ενώνει τα δύο τμήματα Πύλος-Ριζόμυλος και Πύλος –Μεθώνη, με χάραξη που ακολουθεί την εγκεκριμένη στο αντίστοιχο τμήμα χάραξη, όπως περιγράφεται στη μελέτη για την ενιαία παράκαμψη Γιάλοβας- Πύλου.
Ο σκοπός που εξυπηρετεί η κατασκευή του συμπληρωματικού έργου είναι η αναβάθμιση και ενοποίηση της οδικής σύνδεσης Πύλος – Ριζόμυλος και Πύλος – Μεθώνη με παράκαμψη της Πύλου, και γεωμετρικά χαρακτηριστικά και πλάτος της οδού, ώστε να επιτευχθεί ασφάλεια κι άνεση της κυκλοφορίας, καθώς και μείωση των ατυχημάτων προς όφελος των χρηστών του οδικού δικτύου. Η μεταβολή του αρχικά σχεδιασμένου ως ανισόπεδου κόμβου σε ισόπεδο γίνεται για να ελαχιστοποιηθεί το μήκος των αναγκαίων έργων, προς περιορισμό κυρίως του κόστους.
Επιπλέον, αντικαταστάθηκε ο ισόπεδος κόμβος προς Γιάλοβα μορφής διπλού Τ με ισόπεδο τετρασκελή κυκλικό κόμβο, ενώ καταργήθηκε πλήρως ο ισόπεδος κόμβος μορφής Τ στην αρχή της χάραξης.
Το συνολικό μήκος της αρτηρίας για την παράκαμψη της Πύλου είναι 3.471,03 μέτρα.
Παρατηρήσεις υπηρεσίας
Το Τμήμα Περιβάλλοντος και Υδροοικονομίας της Π.Ε. Μεσσηνίας σημειώνει στην εισήγησή του ότι μέχρι σήμερα δεν έχουν κατατεθεί ενστάσεις φορέων ή πολιτών για το συγκεκριμένο έργο.
Μετά, δε, από εξέταση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων η υπηρεσία κάνει τις ακόλουθες επισημάνσεις - παρατηρήσεις:
-Να γίνει κατάλληλος επανασχεδιασμός του ισόπεδου κόμβου προς Καζάρμα και Χαραυγή, για να υπάρξει ασφαλής και κατάλληλη σύνδεση που θα εξυπηρετήσει και τους χρήστες του νέου οδικού άξονα που κινούνται από/προς Χώρα, Γαργαλιάνους κ.λπ. (10η Επαρχιακή Οδός). Ειδικότερα, ο συγκεκριμένος κόμβος (στη θέση που προβλέπεται) επί της ουσίας θα εξυπηρετήσει, πέραν της συνδέσεως με τους οικισμούς Χαραυγή και Καζάρμα, την κίνηση από και προς την 10η Επαρχιακή Οδό, η οποία έχει σημαντικό κυκλοφοριακό φόρτο. Έτσι η υπηρεσία κρίνει ανεπαρκή τον κόμβο αυτό, καθώς η κίνηση από και προς την 10η Επ. Οδό θα πραγματοποιείται μέσω της υφιστάμενης οδού που ενώνει τον οικισμό Χαραυγή με τον οικισμό της Καζάρμας και την υφιστάμενη εθνική οδό. Σημειώνεται, επίσης, ότι η υφιστάμενη οδός Καζάρμας – Χαραυγής έχει ανεπαρκή χαρακτηριστικά για την υποδοχή του φόρτου από και προς την 10η Επ. Οδό, καθώς η οδός διέρχεται μέσω του οικισμού της Καζάρμας με περιορισμένο πλάτος και συμβάλλει στην εθνική οδό σε δυσχερές σημείο με περιορισμένη ορατότητα, που σε συνδυασμό με τον αυξημένο φόρτο θα έχει ιδιαίτερα δυσμενείς επιπτώσεις στην οδική ασφάλεια αλλά και στον οικισμό Καζάρμα.
-Παράλληλα με τον επανασχεδιασμό του συγκεκριμένο κόμβου ζητείται να γίνει μετατόπιση της αντίστοιχης πιθανής θέσης του εργοταξίου σε θέση μακρύτερα από κατοικημένες περιοχές και οικισμούς, καθώς η προτεινόμενη περιοχή εργοταξίου στη συγκεκριμένη θέση απέχει μόλις 50 μ. από κατοικία και βρίσκεται σε μικρή απόσταση από τον οικισμό Χαραυγή.
-Να μη δημιουργηθεί ο προτεινόμενος χώρος εργοταξίου στην περιοχή του Χανδρινού, καθώς βρίσκεται σε επαφή με κοιμητήριο του οικισμού Χανδρινού, σε μικρή απόσταση από οικίες και τον ίδιο τον οικισμό, καθώς και από το παρακείμενο ρέμα.
-Να επεκταθεί η διαμόρφωση-βελτίωση της κάθετης οδού, που προβλέπεται προς Χανδρινό, Πηγές Κουμπέ, στο σύνολο του μήκους της υφιστάμενης οδού στην οποία συναρμόζει, δηλαδή έως και τη διασταύρωση με την εθνική οδό, και να γίνει κατάλληλη διαμόρφωση της συμβολής της συγκεκριμένης οδού, ώστε να αυξηθεί η ασφάλεια των χρηστών.
-Προκειμένου να περιοριστούν οι επεμβάσεις στην κοίτη του ρέματος, οι εκτεταμένες επιχώσεις που προβλέπονται και η αλλοίωση του ανάγλυφου και του τοπίου, να εξεταστεί η μετατόπιση και ο επανασχεδιασμός του ισόπεδου κόμβου της παράκαμψης Πύλου από την προτεινόμενη θέση (εντός της κοίτης ρέματος) νοτιότερα, στη συμβολή της προτεινόμενης χάραξης με την υφιστάμενη εθνική οδό.
Της Βίκυς Βετουλάκη "ΘΑΡΡΟΣ" 26/07/2013
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου