Δευτέρα 24 Μαρτίου 2014

Πελοπόννησος και Καλαμάτα στο επίκεντρο του τουριστικού ενδιαφέροντος


«Απογειώνεται» η Πελοπόννησος και μαζί της η Μεσσηνία, αφού με την πάροδο των ετών αυξάνεται ο αριθμός των επισκεπτών της, κυρίως όσων χρησιμοποιούν αεροπλάνο για τη μετάβασή τους, κάτι που πιστοποιείται και από τα στατιστικά στοιχεία.
Αν, δε, υλοποιηθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί και συνεχιστεί η θετική πορεία στις διαπραγματεύσεις, σύμφωνα με πληροφορίες μας, της Περιφέρειας Πελοποννήσου με μία από τις μεγαλύτερες διεθνείς αεροπορικές εταιρείες, την British Airways, προκειμένου να εντάξει το 2015 την Καλαμάτα στις προγραμματισμένες της πτήσεις και όχι στις πτήσεις τσάρτερ, θα αλλάξει άρδην ο τουριστικός χάρτης.
Η Πελοπόννησος από «παραμελημένη» περιοχή μεταβάλλεται με γοργό ρυθμό και επίκεντρο την Καλαμάτα σε επώνυμο τουριστικό προορισμό, αφού έχει πλέον ξεπεράσει τα όποια εμπόδια επικοινωνίας της με τον υπόλοιπο κόσμο (καθοριστικό είναι πως το διεθνές, πλέον, αεροδρόμιο Καλαμάτας «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» λειτουργεί ως βάση για την Aegean).
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία των κυριότερων αεροδρομίων που ανακοίνωσε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), το διάστημα Ιανουαρίου -Φεβρουαρίου 2014 επισκέφθηκαν τη χώρα 395.307 ταξιδιώτες από 306.887 το 2013.
Ο προορισμός της Καλαμάτας, όπως δείχνουν οι αριθμοί, συνεχίζει να σημειώνει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο. Μετά την πρωτιά το 2013, με αύξηση αφίξεων κατά 61,2% από το εξωτερικό, το ίδιο εξαιρετικά συνεχίζει και το πρώτο δίμηνο του 2014, ιδιαίτερα το Φεβρουάριο. Μπορεί τον Ιανουάριο να μην καταγράφηκε διεθνής άφιξη, αλλά το Φεβρουάριο ανήλθαν στις 230, αποτελώντας ρεκόρ για την εποχή. Την ίδια περίοδο, αντίστοιχα, το 2013 δεν υπήρχε άφιξη τον Ιανουάριο, ενώ το Φεβρουάριο μόλις 2, με αποτέλεσμα να σημειωθεί αύξηση 1.140%.
Να σημειωθεί ότι φέτος το αεροδρόμιο της Καλαμάτας αναμένεται να υποδεχθεί περισσότερες από 1.000 πτήσεις εξωτερικού, προκειμένου να εξυπηρετήσει την υψηλή τουριστική ζήτηση που καταγράφεται για την περιοχή της Μεσσηνίας, σε σχέση με όλα τα αεροδρόμια της χώρας.
Εξάλλου, μόνο τυχαία δεν πρέπει να θεωρηθεί η βράβευση του νέου διεθνούς τουριστικού σήματος της Περιφέρειας Πελοποννήσου «Μυθική Πελοπόννησος» με την τρίτη θέση στη διεθνή έκθεση ITB Βερολίνο 2013, στο διαγωνισμό Golden Gate City.
 
Πτήσεις εξωτερικού
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, το 2009 καταγράφηκαν 30.446 αφίξεις εξωτερικού, το 2010: 33.568, το 2011: 30.967, το 2012: 33.469 και το 2013: 58.085 αφίξεις.
Το 2009 είχαμε 468 κινήσεις αεροσκαφών τσάρτερ με 30.446 αφίξεις και το 2010: 582 με 33.568 αφίξεις (αύξηση 10%) και 33.726 αναχωρήσεις. Το 2010 ο μεγαλύτερος όγκος επισκεπτών (17.429) ήταν από τη Μεγάλη Βρετανία και ακολουθούσαν Ολλανδοί (6.070), Γερμανοί (4.090) και Τσέχοι (1.448).
Το 2011, από τις 539 κινήσεις αεροσκαφών καταγράφηκαν 30.967 αφίξεις και 31.318 αναχωρήσεις από πτήσεις τσάρτερ, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία ήταν από την Αγγλία (14.953) και ακολουθούσαν Ολλανδοί (5.184), Γερμανοί (5.055), Νορβηγοί (2.639), Ρώσοι (1.692) και Τσέχοι (1.444).
Το 2012 καταγράφηκαν 559 κινήσεις αεροσκαφών με 33.469 αφίξεις και 33.525 αναχωρήσεις. Τη μερίδα του λέοντος είχαν πάλι οι Βρετανοί (15.374) και ακολουθούσαν Ολλανδοί (4.170), Ρώσοι (3.448), Γερμανοί (2.702), Νορβηγοί (2.416), Σουηδοί (2.155), Αυστριακοί (1.734) και Τσέχοι (1.277).
Το 2013 καταγράφηκαν 1.049 κινήσεις αεροσκαφών με 58.085 αφίξεις (αύξηση 73,5%) και 59.658 αναχωρήσεις. Και πάλι οι Βρετανοί ήταν εκείνοι που προτίμησαν περισσότερο το αεροδρόμιο της Καλαμάτας (15.505 άτομα), ακολουθούμενοι από Ρώσους (7.603), Ιταλούς (7.406), Γερμανούς (6.541), Αυστριακούς (6.092), Σουηδούς (5.342), Ολλανδούς (3.809), Νορβηγούς (2.126), Ουκρανούς (1.748) και Τσέχους (1.294).
 
Πτήσεις εσωτερικού 
Στο συγκεκριμένο τομέα ισχύει η φράση «έξω πάμε καλά», αφού το 2013 καταγράφηκε μείωση 33% στις πτήσεις εσωτερικού. Το 2009 είχαν καταγραφεί 574 κινήσεις αεροσκαφών γραμμών εσωτερικού με 6.990 επιβάτες και το 2010 995 με 14.515 αφίξεις (αύξηση επιβατών 107%) και 14.802 αναχωρήσεις, ενώ υπήρξαν και 59 διερχόμενοι.
Το 2011 καταγράφηκαν 871 πτήσεις με 13.484 αφίξεις και 13.576 αναχωρήσεις και το 2012 891 πτήσεις με 14.278 αφίξεις και 14.244 αναχωρήσεις.
Τέλος, το 2013 είχαμε 688 πτήσεις προς Αθήνα και Θεσσαλονίκη με 9.573 αφίξεις και 9.603 αναχωρήσεις.
 
Στέφανος Βακιρτζής 
Σε σχετική του συνέντευξη για την Καλαμάτα και τη Μεσσηνία, ο περιφερειακός διευθυντής σταθμών εδάφους της Easy Jet, Στέφανος Βακιρτζής, ανέφερε: «Η Easy jet έχει θέσει ως βασική της προτεραιότητα την ανάπτυξη δρομολογίων και σε χώρες της Μεσογείου, ενώ στρατηγική επιλογή μας αποτελεί η ελληνική αγορά. Η εξέλιξη του δικτύου μας προς την Ελλάδα και η αντίστοιχη στήριξη του Τουρισμού, αλλά κυρίως των περιφερειακών αεροδρομίων, υπήρξε σταθερή και ραγδαία από το 1998 και μέχρι σήμερα.
Να σημειωθεί ιδιαίτερα ότι για το οικονομικό έτος 2014 προσφέρουμε 2.300.000 θέσεις στην Ελλάδα, με 8 νέους προορισμούς, με αύξηση κίνησης 20% έναντι του 2013 και με μέσο δείκτη πληρότητας 90%.
Όσον αφορά στην έναρξη πτήσεων προς το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, η πρόταση που δεχθήκαμε εκ μέρους του περιφερειάρχη Πελοποννήσου υπήρξε καθοριστική για την απόφασή μας.
Συναποφασίσαμε και υλοποιούμε μια σειρά από δράσεις εξωστρέφειας και προώθησης της Πελοποννήσου στην αγορά της Μεγάλης Βρετανίας και άλλων χωρών του δικτύου μας. Έτσι, ξεκίνησαν οι πτήσεις μας προς το αεροδρόμιο της Καλαμάτας από τις αρχές Ιουλίου έως τα τέλη Οκτωβρίου 2013, με δύο πτήσεις την εβδομάδα από το Λονδίνο (Gatwick) .
Στην Easyjet είμαστε ιδιαίτερα ικανοποιημένοι από τη θετική απήχηση που είχε ο νέος προορισμός της Πελοποννήσου στη βρετανική τουριστική αγορά, υπερβαίνοντας, μάλιστα, τις προσδοκίες μας. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο μέσος όρος πληρότητας πλησίασε το 95%, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό για ένα νέο προορισμό.
Η στοχευόμενη προβολή του νέου προορισμού μας και η συνεργασία της Περιφέρειας Πελοποννήσου μάς οδήγησε στην απόφαση για αύξηση των πτήσεών μας προς την Καλαμάτα για το 2014.
Επίσης, εντάσσουμε ένα νέο προορισμό στο δίκτυό μας προς την Καλαμάτα από το Αμβούργο, αρχικά με 2 πτήσεις εβδομαδιαίως (Δευτέρα και Πέμπτη) στην υψηλή τουριστική περίοδο, από τα μέσα Ιουνίου μέχρι τις αρχές Σεπτεμβρίου.
Η επίδοση των πτήσεών μας προς το αεροδρόμιο της Καλαμάτας κατά το 2013 επιβεβαιώνει τη σταθερή προτίμηση των Βρετανών για τον προορισμό Πελοπόννησος. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον και κίνητρο αποτελεί η πληθώρα των μνημείων της Αρχαίας Ελλάδας σε συνδυασμό με τις καθαρές παραλίες, το μεσογειακό κλίμα, την αυθεντικότητα και τις εξαίσιες γαστρονομικές ιδιαιτερότητες της Πελοποννήσου, στοιχεία που πρέπει με κάθε τρόπο να διαφυλαχθούν από την Περιφέρεια Πελοποννήσου».
 
Η Περιφέρεια Πελοποννήσου 
Καθοριστικός είναι και ο ρόλος που διαδραμάτισε η Περιφέρεια Πελοποννήσου στην προσπάθεια εξωστρέφειας στον τουριστικό τομέα.
Στο διάστημα της θητείας της:
-Περισσότεροι από 72.000 χρήστες του διαδικτύου «μοιράστηκαν» τον τελευταίο χρόνο εικόνες και εμπειρίες από τη «Μυθική Πελοπόννησο».
-Περισσότεροι από 600 διοργανωτές ταξιδιού ήλθαν σε επαφή με την Πελοπόννησο και την ενέταξαν στα ταξιδιωτικά τους προγράμματα.
-Η Πελοπόννησος με οργανωμένες αποστολές επαγγελματιών του τουρισμού βρέθηκε σε περισσότερες από 40 εκθέσεις και δημιούργησε παραπάνω από 15 δικά της γεγονότα στην καρδιά των ευρωπαϊκών πρωτευουσών: εκατοντάδες χιλιάδες ευρωπαίοι ήλθαν σε επαφή με το «Μύθο της Πελοποννήσου».
-Τα λιμάνια της Πελοποννήσου γίνονται σύγχρονα, έτοιμα να υπηρετήσουν την τουριστική ανάπτυξη: Γύθειο, Άστρος, Ναύπλιο, Κυπαρισσία, Λεωνίδιο, μαζί με τη Μαρίνα του Ναυπλίου και σύντομα της Μονεμβασιάς και τα αλιευτικά καταφύγια… συνθέτουν μια νέα εικόνα της Πελοποννήσου στο διεθνή τουριστικό χάρτη.
Τουρισμός – Πολιτισμός – Γαστρονομική Παράδοση και Πολύτιμα Αγροτικά Προϊόντα συνθέτουν τις πτυχές της ενιαίας στρατηγικής της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Αποτέλεσμα, η δημιουργία υπεραξίας και η ενίσχυση του εισοδήματος περισσότερων παραγωγικών τάξεων της Πελοποννήσου.
 
Δράσεις της Περιφέρειας
Στο ίδιο διάστημα, δημιουργήθηκε μια ισχυρή ταυτότητα, το λεγόμενο Brand Name, και η προώθησή του με στοχευμένες ενέργειες στις διεθνείς αγορές- στόχους για προσέλκυση τουριστών.
Μια δεύτερη δράση είναι η διασύνδεση του τουριστικού προϊόντος με άλλους τομείς (πολιτισμός και αγροτική παραγωγή). Ακολουθούν οι υποδομές, αλλά και η συνεχής διαβούλευση και διαπραγμάτευση με τους διεθνείς παίκτες της τουριστικής βιομηχανίας.
Όπως σημείωσε η θεματική αντιπεριφερειάρχης Ντίνα Νικολάκου, «μέσα στα πρώτα τρία χρόνια τα βήματα που έγιναν αφορούσαν όλους τους παραπάνω τομείς.
-Χωρίς να χρειαστεί ούτε ένα ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά με αξιοποίηση της κοινοτικής χρηματοδότησης, δημιουργήσαμε το Brand Name “Μυθική Πελοπόννησος”, το όνομα της Πελοποννήσου στις διεθνείς αγορές.
-Αλλάξαμε τη νοοτροπία του παρελθόντος στη διοργάνωση εκθέσεων και τουριστικών εκδηλώσεων. Οι εκθέσεις δεν είναι ταξιδάκια αναψυχής. Στις περισσότερες από 40 εκθέσεις όπου βρεθήκαμε, συμμετείχαν μαζί μας οργανωμένες αποστολές επαγγελματιών, οι οποίοι πραγματοποίησαν πάνω από 800 συναντήσεις με Ευρωπαίους επαγγελματίες του κλάδου.
-Η “Μυθική Πελοπόννησος” ταξίδεψε μαζί με τους Πελοποννήσιους παραγωγούς σε εκθέσεις στη Γαλλία και στη Γερμανία.
-Επενδύσαμε στη φιλοξενία διαμορφωτών της κοινής γνώμης από κάθε γωνιά του πλανήτη, φέρνοντας σε επαφή με την Πελοπόννησο περισσότερους από 80 δημοσιογράφους και 70 tour operators.
-Η “Μυθική Πελοπόννησος” έγινε μέρος των σύγχρονων μέσων επικοινωνίας. Σε μια εποχή που η παραδοσιακή επικοινωνία έχει δώσει τη θέση της σε σύγχρονα εργαλεία, το facebook, το youtube και το twitter, η Πελοπόννησος ήταν πριν από 24 μήνες παντελώς απούσα. Σήμερα, η παρουσία της Περιφέρειας Πελοποννήσου σημείωσε το μεγαλύτερο ρυθμό ανάπτυξης, καθώς και το μεγαλύτερο αριθμό followers στα επίσημα κανάλια της σε σχέση με τις άλλες Περιφέρειες.
-Αποτελέσαμε τον πρώτο προορισμό στην Ελλάδα που επένδυσε και δημιούργησε τρεις εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα (τουριστικό οδηγό, παιχνίδι για τη γνωριμία με την Πελοπόννησο και οδηγό για τα προϊόντα και τη γαστρονομία μας).
-Δημιουργήσαμε 10 μοναδικά εμπειρικά προϊόντα (110 εμπειρίες της Πελοποννήσου) με στόχο την Καθολική Προσέγγιση και Ολοκληρωμένη Διαχείριση της Πελοποννήσου ως ενιαίου προορισμού, ως ενός Νησιού της Αειφορίας.
-Η Περιφέρεια Πελοποννήσου, σε επαφή με κάθε εμπλεκόμενο φορέα (Δήμους, Επιμελητήρια και τον επιχειρηματικό κόσμο που δραστηριοποιείται στην Πελοπόννησο), ήλθε σε επαφή με αεροπορικές εταιρείες, προκειμένου να εντάξουν στα σχέδιά τους το αεροδρόμιο της Καλαμάτας. Το εγχείρημα στέφθηκε με επιτυχία. Η Easy Jet πείστηκε να πετάξει για Καλαμάτα από Λονδίνο και φέτος και από Αμβούργο, ενώ η Aegean έθεσε βάση στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας, ενέταξε στο σχεδιασμό της πτήσεις από Γερμανία, Ρωσία, Ουκρανία και Σουηδία, προσφέροντας απευθείας πτήσεις προς Καλαμάτα από πόλεις όπως Μόναχο, Ντίσελντορφ, Μόσχα, Ροστόφ, Αγία Πετρούπολη, Κίεβο και Στοκχόλμη. Ο δε ανταγωνισμός προσέλκυσε και άλλες αεροπορικές εταιρείες, όπως η Condor, AirBerlin/ Flyniki και άλλες.
Αύξηση παρουσιάζουν και οι πτήσεις τσάρτερ με νέους προορισμούς την Πολωνία και τη Σλοβακία. Στο πλαίσιο, δε, της αύξησης της αναγνωρισιμότητας, υλοποιούνται προωθητικές δράσεις – εκδηλώσεις σε μεγάλα εμπορικά κέντρα πόλεων με απευθείας πτήσεις, όπως National Geographic στην Αγγλία, Juilius Meinl στη Βιέννη και αλλού.
Μέσω αυτών των συνεργειών, καταφέραμε να κάνουμε το αεροδρόμιο της Καλαμάτας ελκυστικό και για άλλες αεροπορικές εταιρείες. Πτήσεις προς την Καλαμάτα έχουν εντάξει στον προγραμματισμό τους, μεταξύ άλλων, η British Airways, η Condor, η Blue Panorama και συνεχίζουμε την προσπάθεια για ακόμη περισσότερες συμφωνίες.
Η Καλαμάτα έχει αρχίσει πια να κατακτά αυτό που δικαιωματικά τής ανήκει και είχε στερηθεί ελλείψει σχεδιασμού τα περασμένα χρόνια: να γίνει η Πύλη Εισόδου της Νότιας Ελλάδας.
Σημαντική είναι και η απόφαση μεγάλων tour operator, όπως ο FTI της Αυστρίας, της Γερμανίας, να επενδύσουν στρατηγικά στην Πελοπόννησο. Αλλά και tour operator για ειδικές μορφές τουρισμού όπως ο Velocited και ο Pioneer, που για πρώτη φορά εντάσσουν οικοτουριστικές διαδρομές από Ελλάδα στην Πελοπόννησο έπειτα από δικές μας ενέργειες.
-Ο πολιτισμός και ο τουρισμός δεν μπορεί παρά να ιδωθούν υπό το ίδιο πρίσμα, ενταγμένοι ως τομείς σε ένα κοινό κάδρο δράσεων. Από κοινού με το “Διάζωμα” επεξεργαζόμαστε τη δημιουργία πολιτιστικών διαδρομών σε όλη την Πελοπόννησο, με σκοπό να ενώσουν τα αρχαία θέατρά της, αξιοποιώντας παράλληλα τον τουριστικό και αναπτυξιακό τους χαρακτήρα, μέσω της διασύνδεσής τους με την τοπική κοινωνία και οικονομία.
Στόχος, να ανταγωνιστεί η Πελοπόννησος καθιερωμένους προορισμούς όπως η Τοσκάνη και η Σικελία».
 
Τι δήλωσαν
 
Λεωνίδας Γρηγοράκος, αναπληρωτής υπουργός Εσωτερικών: «Έχω την πεποίθηση ότι ο Πέτρος Τατούλης, ως εκλεγμένος περιφερειάρχης στην Πελοπόννησο, θα έχει και τα επόμενα χρόνια να ηγηθεί μιας τέτοιας μεγάλης προσπάθειας»
 
Κων. Ζήκος, πρώην πρόεδρος και νυν αναπληρωτής γραμματέας ΕΟΤ: «Εμείς ευχαριστούμε την Περιφέρεια Πελοποννήσου που με την ηγεσία του Πέτρου Τατούλη είναι παρούσα σε όσα κάνει η χώρα μας στο εξωτερικό»
 
Τάκης Φιλιππόπουλος, εμπορικός διευθυντής Apollo (μεγαλύτερος tour operator στην Σκανδιναβία): «Ξεκινήσαμε την προσπάθεια μαζί με την Περιφέρεια και την Aegean. Πιστεύω στην Πελοπόννησο»
 
Αθαν. Τσαυτάρης, υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων: «Στο δρόμο που πρέπει να βαδίσουμε είναι πρωτοπόρα η Πελοπόννησος»
 
Άρθουρ Φέγκον, διευθυντής του καταστήματος National Geografic Λονδίνου (στο πλαίσιο της προωθητικής δράσης που διενήργησε η Περιφέρεια Πελοποννήσου): «Πρόκειται για μια καταπληκτική εμπειρία, όχι μόνο για όσους λατρεύουν την Πελοπόννησο, αλλά και για τους Λονδρέζους, που θέλουν να μάθουν για τη ζωή εκεί. Η Πελοπόννησος είναι ένα μέρος που μπορεί να εμπνεύσει τον κάθε άνθρωπο. Όχι μόνο από τις φυσικές ομορφιές της, αλλά και από τη μοναδική ιστορία της. Ο επισκέπτης της θα εντυπωσιαστεί, επίσης, με τις εκπληκτικές της γεύσεις και τη φιλοξενία των ανθρώπων της»
 
Αλκιβιάδης Καλαμπόκης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος ΟΠΕ: «Έχει γίνει μια πάρα πολύ καλή δουλειά στην Πελοπόννησο τα τελευταία χρόνια και οφείλω να το ομολογήσω ότι έχει βγει πάρα πολύ μπροστά, όχι μόνο από την πλευρά του τουρισμού, αλλά και από την πλευρά της γαστρονομίας, με συνεχείς προσπάθειες»
 
Noel Josephides, πρόεδρος Abta (Σύνδεσμος Τουριστικών Γραφείων Μεγάλης Βρετανίας): «Για εμένα η Πελοπόννησος είναι η πιο μαγική περιοχή της Ελλάδας. Οι πελάτες μας που έρχονται στην Πελοπόννησο είναι ενθουσιασμένοι. Η Πελοπόννησος αυτή τη στιγμή είναι στη μόδα»
 
Mag. Hans Embacher, αντιπρόεδρος Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Αγροτουριστικών Επιχειρήσεων Eurocities: «Είμαι πολύ χαρούμενος που το Δ.Σ του Eurocities θα γίνει στην Πελοπόννησο. Η Πελοπόννησος είναι ένα μέρος με φοβερή φιλοξενία και πανέμορφο τοπίο»
 
Πάνος Λειβαδάς, γ.γ. ΕΟΤ: «Το 2013 η Πελοπόννησος παρουσίασε ένα από τα πιο σημαντικά νούμερα αύξησης, όπου ξεπεράσαμε το 40%, ενώ για το 2014 υπάρχουν ακόμη πιο μεγάλες προβλέψεις. Είναι αποτέλεσμα μιας σημαντικής δουλειάς. Η Περιφέρεια της Πελοποννήσου σε όλες τις δράσεις πρωτοπορεί»
 
Alexander Gessl, Managing Director FTI GROUP (από τους μεγαλύτερους tour operator Γερμανίας – Αυστρίας): «Βλέπουμε πολύ μεγάλο μέλλον στην Πελοπόννησο».

Του Χάρη Χαραλαμπόπουλου "ΘΑΡΡΟΣ" 24/03/2014

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου