Παρασκευή 13 Μαΐου 2016

ΕΡΓΟΣΕ: Νέα γραμμή μέχρι την Καλαμάτα...


Με Πακέτο Γιούνκερ, σύμπραξη ΣΔΙΤ, περαίωση το 2020 

Υποχρεωτική η εμπλοκή ιδιωτών, αλλά το δίκτυο θα ανήκει στον ΟΣΕ

Από το «Πακέτο Γιούνκερ» φιλοδοξούν οι αρμόδιοι της ΕΡΓΟΣΕ και του υπουργείου Υποδομών να χρηματοδοτηθεί η κατασκευή της σύγχρονης ηλεκτροδοτούμενης σιδηροδρομικής γραμμής Πάτρα-Πύργος-Καλαμάτα, μέσω της οποίας η συνολική διαδρομή θα καλύπτεται σε περίπου 2 ώρες και 40 λεπτά.
Μάλιστα, η σχετική τους προσπάθεια βρίσκεται το τελευταίο διάστημα σε πλήρη εξέλιξη.
Η πρόταση που έχει ήδη κατατεθεί περιλαμβάνει ένα δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών, στο οποίο εντάσσονται, πέραν του σιδηροδρόμου, η αναβάθμιση 4 λιμανιών, καθώς και οδικές συνδέσεις.
Ο συνολικός προϋπολογισμός φθάνει τα 850 εκατομμύρια ευρώ και προγραμματίζεται να υλοποιηθεί με Σύμπραξη Ιδιωτικού και Δημόσιου Τομέα.
Περισσότερες λεπτομέρειες για τη φάση στην οποία βρίσκονται οι διαδικασίες, τα χρονοδιαγράμματα, την εμπλοκή των ιδιωτών του συγκεκριμένου έργου, καθώς και το τι γίνεται με το κομμάτι Ρίο-Πάτρα και τη νομική εμπλοκή του τμήματος Ψαθόπυργος-Ρίου, έδωσε, μιλώντας «Στο Κόκκινο Πάτρας 107,7», ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, Θανάσης Βούρδας.
Όπως εξήγησε, το συνολικό σχέδιο της γραμμής Πατρών-Καλαμάτας συνδυάζει το σιδηρόδρομο συνδέοντας και το Κατάκολο με την Αρχαία Ολυμπία, περιλαμβάνει 4 λιμάνια (Κυλλήνη, Κατάκολο, Καλαμάτα και Ζάκυνθο) και το οδικό έργο Τσακώνα-Καλό Νερό, ως ένα ενιαίο έργο συνδυασμένων μεταφορών. Έχει ήδη κατατεθεί και στο επενδυτικό Πόρταλ Γιούνκερ και είναι ένα από τα σχέδια της χώρας που προχωρούν.
Το συνολικό συνδυαστικό έργο είναι προϋπολογισμού 850 εκ. ευρώ, από αυτά τα 570 εκ. είναι σιδηροδρομικά και τα υπόλοιπα αναφέρονται στα λιμάνια και το οδικό κομμάτι. Σε ό,τι αφορά το σιδηροδρομικό σκέλος, περιλαμβάνεται η κανονικοποίηση, ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση της γραμμής από την Πάτρα μέχρι την Καλαμάτα και από το Κατάκολο μέχρι την Ολυμπία.
«Επειδή εμπλέκεται στη διαδικασία του ΣΔΙΤ πρέπει να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες προετοιμασίας, προκειμένου να δούμε ποια είναι τα επόμενα βήματα. Το πρώτο είναι η ολοκλήρωση των μελετών βιωσιμότητας, που θα τελειώσουν το φθινόπωρο. Μετά αρχίζουν τα υπόλοιπα βήματα.
Ο ορίζοντας που έχει τεθεί για έναρξη των εργασιών είναι τέλη του 2017, αρχές του 2018, κι έχει χρονοδιάγραμμα υλοποίησης τα 2 χρόνια. Η πολιτική βούληση στο υπουργείο και την κυβέρνηση είναι δεδομένη και νομίζω ότι υπάρχουν οι δυνατότητες να είναι ένα από τα έργα που θα χρηματοδοτηθούν με τη μορφή ΣΔΙΤ», υπογράμμισε ο κ. Βούρδας.
Αναφορικά τώρα με την εμπλοκή των ιδιωτών, τη χαρακτήρισε ουσιαστικά «υποχρεωτική», με δεδομένη την προσπάθεια ένταξης στο «Πακέτο Γιούνκερ». «Όταν μιλάμε για το Πακέτο Γιούνκερ μιλάμε και για τη συμμετοχή ιδιωτών. Η Ελλάδα έχει πάρει την εξαίρεση του 50-50 για να ενισχυθεί η ανάπτυξη στη χώρα.
Σε αυτή την κατεύθυνση κινούμαστε με τη μορφή ΣΔΙΤ, διαφορετικά μπορεί να προχωρήσει καθώς δεν είναι ενταγμένο σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα, π.χ. το νέο ΕΣΠΑ ή το Connecting Europe, όπως συμβαίνει με το υπόλοιπο δίκτυο μέχρι την Πάτρα.
Άρα είναι ο μόνος τρόπος για να εξευρεθούν χρηματοδοτήσεις για την υλοποίησή του με τη συμβολή και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, με την οποία έχουμε κάνει ήδη πολλές συζητήσεις και είμαστε πολύ καλό επίπεδο. Τη συμμετοχή των ιδιωτών απόλυτα εξειδικευμένα θα μας δείξει η μελέτη σκοπιμότητας-βιωσιμότητας του συγκεκριμένου έργου, προκειμένου να προσδιορίσουμε επακριβώς και τα ποσοστά της ιδιωτικής και δημόσιας συμμετοχής», σημείωσε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ.
Ξεκαθάρισε, πάντως ότι η ιδιοκτησία του δικτύου, βάσει της νομοθεσίας, ανήκει στον ΟΣΕ, «δεν υπάρχει άλλος ιδιοκτήτης της σιδηροδρομικής γραμμής. Η διαχείριση, για κάποιο χρονικό διάστημα προφανώς, θα είναι θέμα το οποίο διαχειρίζεται ο ιδιώτης, είτε αφορά στη σιδηροδρομική γραμμή που θα κατασκευαστεί, είτε στον εκσυγχρονισμό που θα γίνει στα λιμάνια, είτε στο οδικό δίκτυο. Αυτό, όμως, για το χρονικό διάστημα που θα ισχύει, αλλά και για τα ποσοστά, γιατί θα έχει έσοδα και το Δημόσιο και όχι μόνο ο ιδιώτης, είναι κάτι που θα μας το δείξει η μελέτη βιωσιμότητας».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου