Παρασκευή 23 Ιουνίου 2017

Η ανάλυση κόστους - οφέλους… στενεύει το «Καλαμάτα – Ριζόμυλος»

Πάτρα-Ριζόμυλος… με δυο παπούτσια κόκκινα
 
 Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών, ο Ιούνιος θα ήταν ο μήνας της… αποκάλυψης της μελέτης του "Μορέα" για τη χάραξη του αυτοκινητόδρομου Καλαμάτα- Ριζόμυλος- Πύλος- Μεθώνη. Δεδομένου ότι φτάσαμε στο τέλος του, μάλλον θα έχουμε μία ακόμα μετάθεση. Βέβαια, δεν αποκλείεται η έκπληξη των τελευταίων ημερών.
Στον αντίποδα, πάντως, είχαμε άλλες αποκαλύψεις. Από την πλευρά του έργου Πάτρα- Πύργος και τη στάση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως γράφαμε χθες, "την υποβολή συμπληρωματικού φακέλου που θα εξετάσει εναλλακτικά σενάρια μικρότερου έργου που δεν ταιριάζουν στα χαρακτηριστικά αυτοκινητόδρομου ή αναβάθμισης του υφιστάμενου οδικού δικτύου, ζητούν οι experts της Κομισιόν που υποβοηθούν την ελληνική πλευρά για την ένταξη του Πάτρα-Πύργος στη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2016.
Με βάση τους κοινοτικούς κανόνες, προϋπόθεση για την ολοκλήρωση των διαδικασιών ανάθεσης εργολαβιών και την κατασκευή ενός έργου είναι η εξασφάλιση της χρηματοδότησης από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στο πλαίσιο της Χρηματοδοτικής Περιόδου 2014 – 2020.
Για να χρηματοδοτηθεί ένα έργο από το νέο ΕΣΠΑ, θα πρέπει να υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή η προβλεπόμενη αίτηση χρηματοδότησης, συνοδευόμενη όμως από την Ανάλυση Κόστους Οφέλους (ΑΚΟ).
Στην περίπτωση του Πάτρα-Πύργος, η ΑΚΟ έχει κατατεθεί και εξετάζεται εξονυχιστικά από τη Διαχειριστική Αρχή και τους Jaspers. Σύμφωνα όμως με τρία έγγραφα που αναρτήθηκαν προχθές στη Διαύγεια και υπογράφει ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Σπίρτζης, το υπουργείο προχωρά στην πρόσληψη τριών τεχνικών συμβούλων (Δρόμος Σύμβουλοι Μελετητές ΕΠΕ, ΣΥΣΤΑΣ Σύμβουλοι Μηχανικοί, ADENS Σύμβουλοι Μηχανικοί) για την εξέταση εναλλακτικών σεναρίων «για νέο οδικό άξονα με μειωμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά» (π.χ. μικρότερη διατομή) και «σενάριο αναβάθμισης υπάρχοντος οδικού άξονα». Επιπλέον, θα πρέπει να γίνει εκτίμηση για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου.
«Η ομάδα Jaspers κατά τη διάρκεια του ελέγχου της ΑΚΟ ενημέρωσε τη Διαχειριστική Αρχή και τη Δ.Ο.Υ (Διεύθυνση Οδικών Υποδομών) ότι απαιτείται, σύμφωνα με την πρακτική που εφαρμόζουν πρόσφατα οι υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για όλες τις χώρες για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα, να αξιολογηθεί και συμπληρωματικό σενάριο νέου οδικού άξονα με μειωμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά. Σε διαφορετική περίπτωση, η έκθεση που θα συνταχθεί θα έχει παρατηρήσεις» αναφέρει η απόφαση".
Σε περίπτωση που τα παραπάνω προβληθούν στο έργο Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλο - Μεθώνη, σίγουρα θα αντιμετωπίσει προβλήματα, αν, μάλιστα, ζητήσουμε ένα δρόμο του… κουτιού. Αυτό οδηγεί σε περαιτέρω σκέψεις. Κι αυτές είναι ότι αυτά που θα σχεδιαστούν και αν ποτέ υλοποιηθούν για το έργο, δε θα είναι παρά βελτιώσεις του υπάρχοντος οδικού δικτύου. Διότι αν προχωρήσουμε σε σύνταξη φακέλου "κόστος- όφελος", τότε το παιχνίδι φαίνεται χαμένο από χέρι…
 
"ΘΑΡΡΟΣ" 22/06/2017

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου