Πέμπτη 17 Αυγούστου 2017

Costamare: Το ομόλογο που σπάζει το… ταμπού ναυτιλίας και χρηματιστηρίου


Ένα... διαφορετικό ομόλογο εξ όσων έχουν εκδοθεί ως τώρα έχει πάρει το δρόμο του για έκδοση το Σεπτέμβριο, το οποίο όχι μόνο θα κάνει αίσθηση, αλλά θα σπάσει ένα... ταμπού, που κρατάει χρόνια. Ο λόγος για το ταμπού της σχέσης που έχει η ελληνική ναυτιλία με το ελληνικό χρηματιστήριο, μια σχέση που μένει διαρκώς στα... σχέδια, στις υποσχέσεις, στο «καλό κλίμα», στο «αμοιβαία θετικό περιβάλλον» κ.ο.κ.
Η μεγάλη ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Costamare Shipping Co S.A., συμφερόντων της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου (Costa Navarino κ.ά.) και εισηγμένη στο NYSE, ετοιμάζεται να εκδώσει το πρώτο ομόλογο ναυτιλιακής εταιρείας που θα εισαχθεί στο ελληνικό χρηματιστήριο!
Πρόκειται για πολύ ενδιαφέρουσα και ενθαρρυντική εξέλιξη, που αναμένεται να δώσει νέο... αέρα σ' όλη την αγορά, ενώ κάποιοι προχωρούν ένα βήμα παραπέρα, τονίζοντας ότι δε θα αργήσει να υπάρξει και η πρώτη εισαγωγή ναυτιλιακής εταιρείας στο Χ.Α. Αυτό όμως, είναι κάτι που αναμένεται να δείξει το μέλλον, ενώ η έως τώρα εμπειρία δείχνει ότι καλό είναι να κρατάμε... μικρό καλάθι.
Προς το παρόν, αυτό που ετοιμάζεται πυρετωδώς είναι η έκδοση ομολόγου από την Costamare, το οποίο, σύμφωνα με πληροφορίες, θα κυμανθεί περί τα 50 εκατ. ευρώ, θα είναι δηλαδή μικρότερο από τα αυτά των ΟΠΑΠ και Μυτιληναίου που προηγήθηκαν, ενώ θα είναι ίδιο με αυτό της Sunlight.
Μια ελληνική τράπεζα που λειτουργεί σαν σύμβουλος και ανάδοχος έκδοσης «ετοιμάζει» με άκρα μυστικότητα την έκδοση του πρώτου ομολόγου ναυτιλιακής εταιρείας που θα απευθύνεται στην ελληνική αγορά.
Μάλιστα, είναι κάτι που θέλει πολύ τόσο η διοίκηση του Χ.Α., καθώς θα αναβαθμίσει περαιτέρω το χρηματιστήριο και, κυρίως, την αγορά ομολόγων, όσο και η ηγεσία της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, για τους ίδιους λόγους. Έτσι, έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους, συντονίζοντας από κοινού με το υπουργείο Οικονομίας τις τράπεζες – συμβούλους, μια ιδιωτική χρηματιστηριακή και το υπουργείο Ναυτιλίας για την τακτοποίηση νομικών ή άλλων εκκρεμοτήτων.
Όπως και να 'χει, η έκδοση αυτού του ομολόγου θα είναι ξεχωριστής σημειολογίας, καθώς το εκτόπισμα τόσο της Costamare όσο και γενικότερα της ελληνικής ναυτιλίας είναι παγκόσμιο, οπότε θα προσδώσει περαιτέρω κύρος και «βάθος» στην αγορά.
 
Ποια είναι η Costamare
Η Costamare, με επικεφαλής τον Κωστή Κωνσταντακόπουλο κατέχει ηγετική θέση στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων παγκόσμια. Αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο, ιδιαίτερα δραστήρια τα τελευταία χρόνια, με πολλαπλές ναυπηγήσεις νέων πλοίων, αυξήσεις κεφαλαίου και συνεργασίες μεγάλου ειδικού βάρους όπως με το αμερικανικό private equity, York Capital Management.
Με το εν λόγω fund έχει κάνει κοινοπραξία αποκτώντας 18 εκ. των πλοίων που διαθέτει, ενώ συνολικά ελέγχει στόλο 77 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με συνολική χωρητικότητα άνω των 464.000 TEU.
Γενικώς η εταιρεία έχει υλοποιήσει (και μέρος του οποίου βρίσκεται σε εξέλιξη) επενδυτικό πρόγραμμα που ξεπερνά το 1 δισ. δολάρια, πάντα με τη συνδρομή (και) του York Capital Management.
Στα τέλη του 2016 η εισηγμένη στο NYSE άντλησε 72 εκατ. δολάρια από την αμερικανική κεφαλαιαγορά, μέσω αύξησης κεφαλαίου και έκδοσης νέων μετοχών. Στην έκδοση μπήκαν κυρίως μεγάλοι διεθνείς θεσμικοί, ενώ συμμετείχε με το ποσό των 10 εκατ. δολ. και ο βασικός μέτοχος, ο όμιλος Κωνσταντακόπουλου.
Παράλληλα, τον περασμένο Μάιο η εταιρεία προέβη σε νέα αύξηση μέσω έκδοσης νέων κοινών μετοχών, αντλώντας περίπου 95 εκατ. δολάρια, προκειμένου να καλύψει κεφαλαιακές ανάγκες.
Η οικογένεια Κωνσταντακόπουλου ελέγχει περίπου το 60% της εταιρείας, καθώς φροντίζει να συμμετέχει στις όποιες νέες εκδόσεις και χρηματοοικονομικές «ενέσεις», διατηρώντας στο ακέραιο το ποσοστό της. Τελευταία μια σειρά τέτοιων εκδόσεων στέφονται από επιτυχία, καθώς έχει ενισχυθεί η διάθεση ανάληψης ναυτιλιακού ρίσκου από «γερούς» επενδυτές, σε εταιρείες βεβαίως leader όπως η Costamare.
 
Αποτελέσματα 1ου τριμήνου 2017
Πτώση εσόδων και κερδών ανακοίνωσε η εταιρεία το πρώτο τρίμηνο του 2017, όμως στα επόμενα τρίμηνα αναμένονται καλύτερα αποτελέσματα, καθώς οι αναλυτές εκτιμούν ότι η εικόνα του κλάδου των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων βελτιώνεται.
Το πρώτο τρίμηνο η Costamare είχε έσοδα 105,524 εκατ. δολ. έναντι 120,274 εκατ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2016 και καθαρά κέρδη 23,015 εκατ. δολ. έναντι 34,996 εκατ. δολ. το πρώτο τρίμηνο του 2016.
Τα έσοδα μειώθηκαν λόγω της πώλησης τριών πλοίων, της μείωσης των ναύλων, αλλά και της μιας ημέρας λιγότερης που περιλάμβανε το φετινό πρώτο τρίμηνο του έτους σε σχέση με το περσινό.
 
Στο παγκόσμιο Top 10 των ναυτιλιακών σύμφωνα με τη λίστα των Lloyd's
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην επικαιροποιημένη λίστα Containerisation International των Lloyd's, σχετικά με τους leaders στο χώρο της διεθνούς «βαριάς» ναυτιλίας, σε περίοπτη θέση είναι και ο επικεφαλής της Costamare Κωστής Κωνσταντακόπουλος. Μάλιστα, ο κ. Κωνταντακόπουλος είναι ο μοναδικός Έλληνας της λίστας, κατέχοντας τη 12η θέση
Πρόκειται για λίστα των... leader, των επιχειρηματιών που... υπαγορεύουν και στηρίζουν το μετασχηματισμό του status quo της παγκόσμιας ναυτιλίας, που έχει περάσει από πολλές διακυμάνσεις τα τελευταία 15 χρόνια.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην 5η θέση της λίστας φιγουράρει ο πρόεδρος της China Cosco Shipping Corporation, Ζου Λιρόνγ που εποπτεύει τον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, ο όμιλος του οποίου διαθέτει περιουσιακά στοιχεία άνω των 90 δισ. δολαρίων με περισσότερα από 1.100 πλοία!
Στην πρώτη θέση βρίσκεται ο Σόρεν Σκου και ο Ρόμπερτ Ούγκλα της δανικής ναυτιλιακής Maersk Group και στη δεύτερη βρίσκονται ο όμιλος CMA CGM και η οικογένεια Σααντέ που τον ελέγχει.
 
Κουρουμπλής: «Το Σεπτέμβριο εκδίδεται το πρώτο ναυτιλιακό ομόλογο»
Με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής σημαίας αλλά και την ενίσχυση της οικονομίας μέσω της ναυτιλίας, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής καταθέτει το προσεχές χρονικό διάστημα σε κόμματα και φορείς το σχέδιο για τη δημιουργία clusters στον Πειραιά και στη Θεσσαλονίκη.
Ένα σημαντικό πρώτο βήμα προς αυτή την περαιτέρω ανάπτυξη και καθιέρωση του Πειραιά ως διεθνούς ναυτιλιακού κέντρου που θα προσφέρει ευρύ φάσμα υπηρεσιών στην ελληνική και διεθνή ναυτιλία είναι η έκδοση του πρώτου ομολόγου ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας, το οποίο θα είναι διαπραγματεύσιμο και στο ελληνικό Χρηματιστήριο.
Πρόκειται για μία από τις προτεραιότητες που έχει θέσει ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Παναγιώτης Κουρουμπλής, ο οποίος υπογραμμίζει πτυχές του συνολικού σχεδίου, του αφηγήματος όπως ο ίδιος το αποκαλεί, ενώ αναφέρεται στις ενέργειες που θα γίνουν βήμα προς βλήμα τους επόμενους μήνες.
«Στηρίζουμε την έκδοση ναυτιλιακών ομολόγων ώστε να διεκδικήσουμε περισσότερες υπηρεσίες από οργανισμούς που ασχολούνται σε παγκόσμια επίπεδο με τη ναυτιλία. Στο πλαίσιο αυτό αποφασίστηκε να ξεκινήσουν οι διαδικασίες για την έκδοση ναυτιλιακού ομολόγου.
Εδώ και δύο μήνες γίνονται οι προεργασίες και εμείς ενθαρρύνουμε την προσπάθεια. Έπειτα από χρόνια απουσίας της ελληνικής ναυτιλίας από το Χρηματιστήριο Αθηνών επανέρχεται με προσεκτικά βήματα μέσω της έκδοσης ομολόγων από υγιείς οικονομικά ναυτιλιακές εταιρείες» και συνεχίζει: «Το πρώτο ναυτιλιακό ομόλογο θα εκδοθεί τον Σεπτέμβριο από ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου, η οποία είναι εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά. Ο στόχος είναι μέχρι το τέλος του χρόνου να εκδοθεί ακόμη ένα».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου