Τρίτη 15 Ιουνίου 2021

ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΚΑΛΟ ΝΕΡΟ - ΤΣΑΚΩΝΑ ΚΑΙ ΤΖΑΝΕ - ΚΑΛΑΜΑΚΙ «Στον αέρα» παρακάµψεις Γιάλοβας και Πύλου

 


"Στον αέρα" βρίσκεται η παράκαµψη της Πύλου, καθώς δεν έχει πρόσφατη µελέτη οδοποιίας ούτε εγκεκριµένους περιβαλλοντικούς όρους, σύµφωνα µε την απάντηση του υπουργού Υποδοµών Κώστα Καραµανλή σε ερώτηση του βουλευτή Μίλτου Χρυσοµάλλη. Υπενθυµίζουµε ότι "στον αέρα" βρίσκεται επίσης και η παράκαµψη της Γιάλοβας, καθώς το κόστος κατασκευής της αγγίζει τα 45 εκατ. ευρώ και η Περιφέρεια Πελοποννήσου αδυνατεί να χρηµατοδοτήσει ένα τόσο ακριβό έργο.

Αν στο χάρτη των εκκρεµοτήτων προστεθούν ο αυτοκινητόδροµος Καλό Νερό - Τσακώνα που παραµένει στα χαρτιά και το τµήµα Τζάνε - Καλαµάκι που κινδυνεύει να µείνει ηµιτελές επειδή απαιτούνται επιπλέον 20 εκ. ευρώ, γίνεται κατανοητό πως οι δρόµοι της Μεσσηνίας παραµένουν ζητούµενο παρά τις υποσχέσεις του εκάστοτε υπουργού και περιφερειάρχη.

 

Για το δρόµο Καλαµάτα - Ριζόµυλος ο κ. Καραµανλής στη γραπτή απάντησή του υποστηρίζει ότι δεν είχε εξασφαλισµένη χρηµατοδότηση, γεωτεχνικές µελέτες και µελέτη για το συνδετήριο δρόµο µε τη Μεσσήνη. Αξίζει να σηµειωθεί ότι στην απάντησή του ο κ. Καραµανλής αναφέρει πως η λύση της παραλιακής όδευσης "φηµολογείται ότι υποστηρίζεται από τοπικά επιχειρηµατικά συµφέροντα". Αξίζει επίσης να σηµειωθεί ότι σύµφωνα µε τον υπουργό "το κόστος των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων στη λύση του υφιστάµενου δρόµου εκτιµάται ότι θα είναι χαµηλότερο από τη λύση της νέας παραλιακής χάραξης". 

Αναλυτικά η απάντηση του κ. Καραµανλή στην ερώτηση του κ. Χρυσοµάλλη: 

"Επί του γενικότερου θέµατος της ερώτησής σας θα θέλαµε να σας ενηµερώσουµε για τα ακόλουθα: 

1. Βρίσκεται σε εξέλιξη από το υπουργείο Υποδοµών & Μεταφορών η διαδικασία του δηµόσιου διεθνούς διαγωνισµού µε τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου για την υλοποίηση του µεγάλου οδικού έργου Καλαµάτα - Ριζόµυλος - Πύλος - Μεθώνη, που θα κατασκευαστεί µε Σύµβαση Σύµπραξης ∆ηµοσίου και Ιδιωτικού Τοµέα (Σ∆ΙΤ). 

2. Στο πλαίσιο της προτεινόµενης Σύµπραξης ∆ηµόσιου και Ιδιωτικού Τοµέα ο Ιδιωτικός Φορέας Σύµπραξης (ΙΦΣ) θα υλοποιήσει τη µελέτη, κατασκευή, χρηµατοδότηση, λειτουργία και συντήρηση της εθνικής οδού Καλαµάτα - Ριζόµυλος - Πύλος - Μεθώνη, συνολικού µήκους περίπου 50 χιλιοµέτρων, που περιλαµβάνει τα ακόλουθα διακριτά τµήµατα: Το τµήµα Καλαµάτα - Ριζόµυλος µήκους 16,4 χλµ., το τµήµα Ριζόµυλος - Πύλος µήκους 25,7 χλµ. και το τµήµα Πύλος - Μεθώνη µήκους 7,9 χλµ. Έχει ήδη ξεκινήσει η Β.Ι φάση του διαγωνισµού µε τη συµµετοχή των πέντε προεπιλεγέντων και έχει προγραµµατιστεί η έναρξη της διεξαγωγής του ανταγωνιστικού διαλόγου. 

3. Το τµήµα Καλαµάτα - Ριζόµυλος περιλαµβάνει -ανάµεσα σε άλλα- τη βελτίωση και αναβάθµιση περίπου 9,5 χλµ. υφιστάµενης οδού, την κατασκευή νέας οδού περίπου 7 χλµ., καθώς και την κατασκευή αναβαθµισµένου παράπλευρου οδικού δικτύου 19,4 χλµ. 

Επί των τεθέντων: 

1ον) Για το θέµα της ενδεχόµενης διαφοροποίησης του κόστους του έργου κατά τη διαδικασία εκπόνησης των οριστικών µελετών. Για το τµήµα Καλαµάτα - Ριζόµυλος οι οριστικές µελέτες θα εκπονηθούν κατά την περίοδο κατασκευής από τον Ι.Φ.Σ. και θα εγκριθούν από τον ανεξάρτητο µηχανικό. Τόσο οι δαπάνες εκπόνησης οριστικών µελετών, καθώς και των υπηρεσιών του ανεξάρτητου µηχανικού συµπεριλαµβάνονται στο συνολικό κόστος του έργου. Επίσης, µε βάση την προβλεπόµενη κατανοµή των κινδύνων στη σύµβαση Σ.∆.Ι.Τ. µεταξύ ∆ηµοσίου και παραχωρησιούχου, ο τελευταίος αναλαµβάνει πλήρως τον κατασκευαστικό κίνδυνο του έργου, στον οποίο φυσικά περιλαµβάνεται και η διαφοροποίηση του κατασκευαστικού κόστους κατά τη φάση εκπόνησης των οριστικών µελετών. Συνεπώς η οποιαδήποτε αύξηση του κατασκευαστικού κόστους δεν βαρύνει το ∆ηµόσιο ούτε µπορεί να οδηγήσει σε σπατάλη πόρων. Αντιθέτως, µάλιστα, κι αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να επισηµανθεί, η λύση της παραλιακής όδευσης - η οποία φηµολογείται ότι υποστηρίζεται από τοπικά επιχειρηµατικά συµφέροντα- ενέχει σαφώς µεγαλύτερο κίνδυνο διαφοροποίησης του εκτιµώµενου κατασκευαστικού κόστους κατά την φάση εκπόνησης των οριστικών µελετών. Και τούτο διότι για την παραλιακή όδευση δεν υφίστανται γεωτεχνικές έρευνες και µελέτες που αφορούν σε αναλύσεις ευστάθειας και σε έλεγχο του εδάφους θεµελίωσης των επιχωµάτων για καθιζήσεις, δυνατότητα ρευστοποίησης και ευστάθεια πρανών επιχωµάτων. Η πρόβλεψη που έχει περιληφθεί για το υπόψη θέµα στη µελέτη, αφορά σε εξυγίανση εδάφους σε βάθος της τάξης 1,00 µ., η οποία κρίνεται παντελώς αναιτιολόγητη και αβάσιµη µε δεδοµένο µάλιστα ότι το ύψος των επιχωµάτων θα πρέπει να αυξηθεί επί πλέον λόγω του γεγονότος ότι η παραλιακή όδευση υλοποιείται σε κατακλυζόµενη περιοχή παλαιών ορυζώνων, γεγονός που επιβεβαιώνεται από τα σχέδια διαχείρισης πληµµυρών (αριθµ. Ι-4Π08-Χ1-50-09_11/ Ιανουάριος 2017). Αυτό που θα πρέπει να καταστεί σαφές είναι ότι η παραλιακή χάραξη, η οποία αποτελεί ένα µοντέλο ανάπτυξης παλαιότερων δεκαετιών χωρίς καµία απολύτως εξασφαλισµένη χρηµατοδότηση, και δεδοµένου ότι αφορά σε υλοποίηση νέου δρόµου, προϋποθέτει τη διενέργεια εκτεταµένων γεωτεχνικών ερευνών που προαναφέρθηκαν και θα καταδείξουν τη δυνατότητα υλοποίησης της χάραξης, ώστε οι τεχνικοί σύµβουλοι των δανειστών να πεισθούν για το κατασκευαστικό κόστος του έργου. Επίσης και σε ό,τι αφορά την παραλιακή όδευση θα πρέπει να επισηµανθεί ότι: 1. Στο κατασκευαστικό κόστος της περιλαµβάνεται µία και µόνο κάθετη σύνδεση µε τον υφιστάµενο δρόµο Καλαµάτα - Ριζόµυλος (στην περιοχή του αεροδροµίου Καλαµάτας), η οποία δεν είναι αδειοδοτηµένη περιβαλλοντικά. 2. ∆εν περιλαµβάνεται στο κατασκευαστικό κόστος της και ούτε έχει µελετηθεί η συνδετήρια οδός µε την πόλη της Μεσσήνης. 

2ον) ∆απάνη απαλλοτριώσεων. Οι απαιτούµενες απαλλοτριώσεις για την αναβάθµιση του υφιστάµενου άξονα Καλαµάτα - Ριζόµυλος προσδιορίζονται, µε βάση τον πίνακα 6.10 της υποβληθείσας µελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, συνολικά σε 632 περίπου στρέµµατα που αφορούν αποκλειστικά σε ιδιωτικές εκτάσεις. Η εκτίµηση της αξίας των προς απαλλοτρίωση εκτάσεων µετά των συστατικών τους θα γίνει από πιστοποιηµένους εκτιµητές εγγεγραµµένους στο σχετικό µητρώο του υπουργείου Οικονοµικών. Η δαπάνη των καταβλητέων αποζηµιώσεων προς τους ιδιοκτήτες των εκτάσεων θα προσδιοριστεί µε αποφάσεις του Εφετείου Καλαµάτας. Η παραλιακή χάραξη προϋποθέτει την απαλλοτρίωση έκτασης της τάξης άνω των 900 στρεµµάτων (χωρίς τη σύνδεση µε τη Μεσσήνη). Σε ό,τι αφορά το κόστος των απαλλοτριώσεων, στην περίπτωση της παραλιακής χάραξης θα πρέπει να συνυπολογιστεί ότι µε βάση τον Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων (ν. 2882/2001) το τεκµήριο της αυταποζηµίωσης είναι µαχητό. Με βάση την εµπειρία στο τµήµα Τσακώνα - Καλαµάτα (που έχει ανάλογα γεωµορφολογικά χαρακτηριστικά µε την παραλιακή χάραξη) σε µεγάλο µέρος των ιδιοκτησιών άρθηκε δικαστικά το τεκµήριο της αυταποζηµίωσης, µε αποτέλεσµα την επιβάρυνση του ∆ηµοσίου. Συνεπεία όλων των ανωτέρω είναι προφανές ότι το κόστος των αναγκαστικών απαλλοτριώσεων στη λύση του υφιστάµενου δρόµου εκτιµάται ότι θα είναι χαµηλότερο από τη λύση της νέας παραλιακής χάραξης. 

3ον) Αιτήµατα και παρατηρήσεις ∆ηµοτικών Συµβουλίων Καλαµάτας και Μεσσήνης. Το υπουργείο Υποδοµών & Μεταφορών θα εξετάσει τις παρατηρήσεις που υποβλήθηκαν κατά τη διαδικασία διαβούλευσης επί της µελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου από τα ∆ηµοτικά Συµβούλια Καλαµάτας και Μεσσήνης. Όσες από αυτές κριθούν εύστοχες θα περιληφθούν στις υποχρεώσεις του Ιδιωτικού Φορέα Σύµπραξης κατά την εκπόνηση των τευχών δηµοπράτησης της τελικής φάσης του διαγωνισµού. 

4ον) Παράκαµψη περιµετρικής οδού Πύλου. Για την περιµετρική οδό της Πύλου δεν υφίσταται πρόσφατη µελέτη οδοποιίας ούτε εγκεκριµένοι περιβαλλοντικοί όροι. Το θέµα της περιµετρικής οδού θα συζητηθεί κατά τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου µε στόχο να περιληφθεί στο αντικείµενο του έργου µε άσκηση δικαιώµατος προαίρεσης εκ µέρους του ∆ηµοσίου".

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου