Τα περιθώρια ανόδου τόσο των τιμών όσο και της ζήτησης του ελαιολάδου έως το 2017 μετά και την πρόσφατη άνοδο των τιμών του προϊόντος πάνω από 75% τη φετινή εμπορική σεζόν, μελετά ο οικονομικός αναλυτής Βίτο Μαρτιέλι, της επενδυτικής τράπεζας Rabobank. Συγκεκριμένα, αναγνωρίζει το ελαιόλαδο, ως κορυφαίο αγαθό υψηλής ποιότητας, που θα γνωρίσει ισχυρή ζήτηση λόγω των θετικών επιδράσεών του στην υγεία και των διαφημιστικών εκστρατειών που έχουν λάβει χώρα τελευταία κάνοντάς το ευρύτερα γνωστό.
Ευκαιρία για Ελλάδα - Τυνησία
Ωστόσο, στις κύριες παραγωγικές χώρες, ήτοι Ισπανία και Ιταλία, η παραγωγή λόγω εξαιρετικών συνθηκών (ξηρασία, βροχοπτώσεις, ασθένειες) έχει μειωθεί κατακόρυφα αφήνοντας έτσι περιθώρια στις άλλες μεγάλες παραγωγούς της Μεσογείου να αναδειχθούν. Ο λόγος για την Ελλάδα και την Τυνησία, οι οποίες είχαν φέτος καλές αποδόσεις και παραγωγή.
Κοντά στα 4 ευρώ
Το Μάιο του 2014 οι διεθνείς τιμές για τον υγρό χρυσό ήταν περίπου 2.000 ευρώ ο τόνος. Τώρα, οι διεθνείς τιμές είναι αυξημένες κατά 75% στα 3.590 ευρώ ο τόνος ή κατά 45% στα 3.900 δολάρια ο τόνος. Αυτήν την εβδομάδα, οι τιμές για το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο στην ισπανική αγορά πλησιάζουν τα 4 ευρώ το κιλό, φτάνοντας τα 3,74 ευρώ το κιλό. Για το παρθένο ελαιόλαδο οι τιμές είναι στα 3,56 ευρώ το κιλό και για τους βιομηχανικούς άσους στα 3,36 ευρώ το κιλό.
Στήριγμα οικονομικής ανάπτυξης
Πολλοί αναλυτές αναρωτιούνται αν οι υψηλές διεθνείς τιμές μπορούν να στηρίξουν τις οικονομίες των παραδοσιακών ελαιοπαραγωγικών χωρών, όπως είναι η Ελλάδα. Μάλιστα, τα τελευταία 5 χρόνια, η κατά μέσο όρο παραγωγή στη χώρα μας φτάνει τα 850 εκατ. δολάρια (782,65 εκατ. ευρώ), από τα οποία οι εξαγωγές αντιστοιχούν περίπου στο 40% ή 370 εκατ. δολάρια (340,68 εκατ. ευρώ). Ισως, οι μελλοντικές αυξήσεις στις τιμές του ελαιολάδου να ευνοήσουν την τρίτη μεγαλύτερη ελαιοπαραγωγό χώρα, αναφέρει χαρακτηριστικά ο Μαρτιέλι στην έκθεσή του.
Ακόμα πιο ψηλά το 2015/2016
Οσον αφορά τη νέα σεζόν 2015/2016, οι καλές καιρικές συνθήκες κατά το υπόλοιπο του καλοκαιριού κρίνονται αναγκαίες για την ισπανική παραγωγή. Για την ώρα τα δέντρα έχουν στρεσαριστεί και χρειάζονται νερό για να μεγαλώσουν οι καρποί. Τους επόμενους μήνες οι τιμές αναμένεται να διατηρηθούν σταθερές και για τη νέα σεζόν αναμένονται ακόμα πιο ψηλές.
Ολοκλήρωση και προσαρμογή
Με βάση τις εκτιμήσεις της Rabobank για τη διεθνή ζήτηση ελαιολάδου, ειδικά από τις αναπτυσσόμενες περιοχές, το κλειδί είναι η πιο ολοκληρωμένη εφοδιαστική αλυσίδα που θα προσαρμόσει το επιχειρηματικό της μοντέλο στις διαφορετικές αγορές. Χωρίζει, μάλιστα, την λιανική αγορά σε τρεις ομάδες:
1. παγκόσμιοι επώνυμοι τυποποιητές
2. προμηθευτές ιδιωτικής ετικέτας
3. τελικά προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας (niche) από παραγωγούς.
Οι αναλυτές της Rabobank υποστηρίζουν ότι οι μεγάλοι τυποποιητές με «κορυφαίες ετικέτες» θα επιτύχουν στις αναπτυσσόμενες χώρες, ενώ οι δευτερεύουσες ετικέτες δεν θα μπορέσουν να ακολουθήσουν την καινοτομία και τις μεθόδους μάρκετινγκ των πρώτων και έτσι θα εξαφανιστούν πρώτες από το ράφι. Ηδη μεγάλες μάρκες ευρωπαϊκού ελαιολάδου έχουν εισχωρήσει στην Κίνα, αλλά τα κανάλια διανομής είναι κατακερματισμένα και οι καταναλωτές δεν έχουν την τάση να ακολουθούν πιστά μάρκες.
Πηγή: agronews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου