Για το β' εξάμηνο του 2016, σύμφωνα με το καλό σενάριο, μεταφέρεται η ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα που βρίσκεται σε απραξία από τον Οκτώβριο του 2013. Λόγω των προβλημάτων στις απαλλοτριώσεις και την αρχαιολογία που συνεχίζουν να ταλανίζουν τις συμβάσεις παραχώρησης σε ομηρία παραμένει και τα άλλο μεγάλο έργο της Πελοποννήσου, το Κόρινθος-Πάτρα.
Το υπουργείο Υποδομών έχει επιμηκύνει το χρονοδιάγραμμα του έργου καθώς πλέον προβλέπεται ότι ο οδικός άξονας θα παραδοθεί προς τα τέλη του 2016 από τις αρχές του έτους που ήταν οι αρχικές εκτιμήσεις. Ο βασικός λόγος της μεγάλης χρονικής απόκλισης δεν είναι άλλος από τις μεγάλες καθυστερήσεις που σημειώθηκαν στην επίλυση τεχνικών δυσκολιών, όπως είναι για παράδειγμα η διασταύρωση του αυτοκινητοδρόμου με την Σιδηροδρομική Γραμμή Υψηλών Ταχυτήτων στις περιοχές Άσσος, Περιγιάλι, Καθαρονέρι και Μελίσσι Κορινθίας καθώς και τις Καμάρες Αχαΐας που επιλύθηκαν μόλις πρόσφατα.
Είναι χαρακτηριστικό πάντως ότι αν και τα μεγαλύτερο μέρος των απαλλοτριώσεων έχει ολοκληρωθεί, παραμένουν ακόμη σε εκκρεμότητα 13 ιδιοκτησίες οι οποίες κατά το υπουργείο μπλοκάρουν την πρόοδο του έργου.
Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι μολονότι κατά την τριετή περίοδο διακοπής των εργασιών (2011-2013) λόγω παύσης χρηματοδότησης από τις τράπεζες ολοκληρώθηκε μεγάλο μέρος των αρχαιολογικών ανασκαφών, εν τούτοις ακόμα και σήμερα, επτά χρόνια μετά την έναρξη του έργου, εξακολουθούν να υπάρχουν χώροι που δεν έχουν παραδοθεί από την αρχαιολογία. Μέχρι σήμερα έχει εκτελεστεί περίπου το 67% περίπου του έργου.
Αργεί και ο Μορέας
Σε ότι αφορά το Μορέα, η συμβατική Προθεσμία ολοκλήρωσης του έργου έληγε στις 3 Σεπτεμβρίου του 2012. Παρατάθηκε όμως μέχρι την 31-10- 2015 λόγω των χρηματοδοτικών προβλημάτων που ανέκυψαν προ διετίας όταν η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων αρνήθηκε την χρηματοδότηση του έργου, επικαλούμενη δυσμενότερες προβλέψεις για την αύξηση του ΑΕΠ και του πληθωρισμού. Πλέον το υπουργείο δίνει νέες παρατάσεις για τα υπολειπόμενα τμήματα καθώς μέχρι σήμερα δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες αναδιάρθρωσης της Σύμβασης Παραχώρησης (εκκρεμεί το Σχέδιο της Συμφωνίας Τροποποίησης των Διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης για έλεγχο νομιμότητας στο Ελεγκτικό Συνέδριο). Κατόπιν αυτών η προθεσμία ολοκλήρωσης για το Λεύκτρο-Σπάρτη θα παραταθεί κατά 4 μήνες από την Ημερομηνία Έναρξης Ισχύος Τροποποίησης (μετά την Δημοσίευση στο ΦΕΚ του Κυρωτικού Νόμου για την Συμφωνία τροποποίησης των διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης), για δε την Περιμετρική Οδό της Καλαμάτας κατά 7 μήνες από την αντίστοιχη ημερομηνία.
Με βάση το αναθεωρημένο χρηματοοικονομικό μοντέλο της σύμβασης, ο αυτοκινητόδρομος θα παρουσιάσει μείωση κατά 23% στα προβλεπόμενα έσοδα σε σχέση με τις εκτιμήσεις που αποδέχονταν οι εμπορικές τράπεζες που δανειοδοτούν το έργο. Τα συνολικά έσοδα της παραχώρησης μειώνονται κατακόρυφα και από 3,075 δισεκατομμύρια ευρώ με βάση την πρόβλεψη του 2008, υποχωρούν σε 1,463 δισεκατομμύρια ευρώ ήτοι σε ποσοστό 52%.
Επιπλέον, αυξάνεται το ποσό που υποχρεούται το δημόσιο να καταβάλει στο έργο ως πρόσθετη επιδότηση λειτουργίας για την αποπληρωμή και μόνο των δανείων σε περίπτωση που δεν επαρκούν τα έσοδα κατά μέγιστο επί πλέον ποσό 330 εκ. ευρώ (παρούσα αξία περίπου 100 εκ. ευρώ) για το διάστημα μέχρι το 2035. Ο Παραχωρησιούχος θα πρέπει να καταβάλλει αντίστοιχα ποσό ύψους μέχρι 20 εκ. ευρώ.
Σύμφωνα με ενημερωτικό σημείωμα του υπουργείου για τον Μορέα, εξετάστηκε και το ενδεχόμενο καταγγελίας της σύμβασης παραχώρησης. Κρίθηκε ότι έπρεπε να αποφευχθεί όμως λόγω των σημαντικών αποζημιώσεων που θα έπρεπε να καταβάλει το δημόσιο ακόμα και στην περίπτωση πλήρους δικαίωσής του, περίπου 700 εκατομμύρια ευρώ. Παράλληλα κρίθηκε ότι η καταγγελία θα είχε δυσμενείς επιπτώσεις και σε νέαέργα όπως π.χ το Καστέλι ενώ θα διατάρασσε και τις σχέσεις με την ΕΙΒ.
Το ποσοστό ολοκλήρωσης του φυσικού αντικειμένου του Μορέα ανέρχεται σε 93%. Απομένει η ολοκλήρωση του τμήματος Λεύκτρο – Σπάρτη μήκους 46 χλμ και της Περιμετρικής Οδού Καλαμάτας 11 χλμ. newmoney.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου