Δευτέρα 7 Μαρτίου 2016

Πιθανότερη λύση η βελτίωση στο Καλαμάτα - Ριζόμυλος ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΕΓΚΑΤΑΛΕΙΠΕΤΑΙ Η ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΝΕΑΣ ΧΑΡΑΞΗΣ

Το αμέσως επόμενο διάστημα το υπουργείο Υποδομών θα πρέπει να ξεκαθαρίσει ποιον δρόμο στο τμήμα Καλαμάτα - Ριζόμυλος, τον καινούργιο παραλιακό ή τον υφιστάμενο, θα μελετήσει ο “Μορέας” με την προοπτική η κατασκευή του να χρηματοδοτηθεί από το νέο ΕΣΠΑ. Ο “Μορέας”, πέρα από το Καλαμάτα - Ριζόμυλος και το Καλό Νερό - Τσακώνα, πρέπει μέχρι το τέλος του 2016 να μελετήσει επίσης και να ολοκληρώσει τις μελέτες στο τμήμα Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη. Αυτή η υποχρέωση του “Μορέα”, και μάλιστα χωρίς να πάρει χρήματα (το κόστος υπολογίζεται στα 10 εκατ. ευρώ), υπάρχει στην αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης που ψηφίστηκε στη Βουλή. 
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών, στο Καλαμάτα - Ριζόμυλος έχει προκριθεί η λύση της μελέτης και του έργου βελτίωσης του υφιστάμενου δρόμου, από τη Μεσσήνη έως το Ριζόμυλο, με νέα γέφυρα στον Πάμισο και παρακάμψεις της Μεσσήνης και της Βελίκας. Κι αυτό έχει να κάνει με τα διαθέσιμα χρήματα στο νέο ΕΣΠΑ, για οδικούς άξονες. 

Το δεδομένο αυτό επιβεβαιώνει ότι η κατασκευή νέου δρόμου στο Καλαμάτα - Ριζόμυλος, σε αυτή την προγραμματική περίοδο, έως το 2020, μπορεί να γίνει μόνο με ΣΔΙΤ, με χρήματα δηλαδή από το πακέτο Γιούνκερ - κι αφού θα είναι χωρίς διόδια, μέσω άλλου έργου παραχώρησης. Μια πρόταση που την έχει κάνει εδώ και χρόνια η “Ε” και υπέρ της παλεύει επίσης ο δήμαρχος της Καλαμάτας Παναγιώτης Νίκας. 
Σήμερα η “Ε” παρουσιάζει το σκεπτικό και το κλίμα που φαίνεται να επικρατεί στο υπουργείο Υποδομών για το έργο αυτό. 
Το αμέσως επόμενο διάστημα πρόκειται γίνει ενημέρωση από τα στελέχη του υπουργείου, το πιθανότερο με επικεφαλής τον γ.γ. Γιώργο Δέδε, στους Δήμους Καλαμάτας και Μεσσήνης. Και αυτό γιατί πρέπει άμεσα να ξεκινήσουν οι μελέτες από το “Μορέα”, καθώς, σύμφωνα με την αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης, πρέπει να παραδοθούν στο τέλος του 2016. 
Αυτή η εξέλιξη όμως για το υπουργείο Υποδομών δε σημαίνει ότι εγκαταλείπεται η παραλιακή χάραξη: Το υπουργείο συμφωνεί ότι το έργο του νέου δρόμου θα δώσει αναπτυξιακή προοπτική και θα συμβάλει στην ανάπτυξη όλης της περιοχής. Εκτιμά όμως ότι σε αυτή τη χρονική περίοδο και σε αυτή την κατάσταση που βρίσκεται η χώρα είναι καλύτερα να βελτιώσουμε τον σημερινό δρόμο - και όταν βγει η χώρα μας από την κρίση, να εξεταστεί και να προωθηθεί η κατασκευή του νέου δρόμου. 
Στο υπουργείο σημειώνουν ακόμα ότι το έργο του νέου δρόμου έχει άλλη φιλοσοφία από τον υφιστάμενο, και πως δεν γίνεται να καθόμαστε άπραγοι και να αφήνουμε τον υφιστάμενο δρόμο στην τύχη του, όπως έχει γίνει όλα τα προηγούμενα χρόνια. 
Αρμόδιοι του υπουργείου υποστηρίζουν ουσιαστικά ότι, συνυπολογίζοντας τα σημερινά οικονομικά δεδομένα της χώρας, το γεγονός ότι το νέο ΕΣΠΑ έχει λίγα χρήματα, και την εκτίμηση για μεγάλο κόστος των απαλλοτριώσεων, δεν μπορεί η νέα χάραξη να υλοποιηθεί την τρέχουσα προγραμματική περίοδο. Οσον αφορά το υψηλό κόστος των απαλλοτριώσεων, αναφέρεται ότι ο αυτοκινητόδρομος Τσακώνα - Καλαμάτα, μήκους 22 χλμ. είχε κόστος απαλλοτριώσεων 39 εκ. ευρώ και ο περιφερειακός αυτοκινητόδρομος Καλαμάτας, μήκους 11 χλμ., πάνω από 45 εκ. ευρώ. Ο νέος δρόμος Καλαμάτα - Ριζόμυλος στην παραλιακή του χάραξη, μήκους 15 χλμ., υπολογίζεται ότι θα έχει ακόμα μεγαλύτερο κόστος απαλλοτριώσεων. Στο υπουργείο εκτιμούν ότι δεν θα βρεθεί Διαχειριστική Αρχή να εγκρίνει και να δώσει πάνω από 45 εκ. ευρώ για απαλλοτριώσεις, γι’ αυτόν το δρόμο. Οι αρμόδιοι παράγοντες έχουν την άποψη ότι η βελτίωση του υφιστάμενου δρόμου μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το νέο ΕΣΠΑ, καθώς υπάρχει ζώνη διαπλάτυνσης - απαλλοτρίωσης, δεν θα είναι μεγάλο το κόστος του έργου, και πέρα από τις παρακάμψεις σε Μεσσήνη και Βελίκα θα βελτιωθούν και τα γεωμετρικά του χαρακτηριστικά. 
Στο υπουργείο εκτιμούν δηλαδή ότι μπορεί να γίνει ένας αξιοπρεπής και ασφαλής δρόμος, που θα εξυπηρετεί και την τουριστική κίνηση.

TO ΡΙΖΟΜΥΛΟΣ - ΠΥΛΟΣ
Εκτός από το Καλαμάτα - Ριζόμυλος και το Καλό Νερό - Τσακώνα, ο “Μορέας” πρέπει μέχρι το τέλος του χρόνου να ολοκληρώσει τις μελέτες και στο Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη. Και αυτό γιατί το υπουργείο προγραμματίζει από το νέο ΕΣΠΑ να γίνει σημαντική παρέμβαση και σε αυτόν το δρόμο. Μελετητικά είναι προχωρημένο το κομμάτι Ριζόμυλος - Σουληνάρι, που είναι και πιο εύκολο κατασκευαστικά. Στο Σουληνάρι - Πύλος προβλέπεται κυρίως νέα χάραξη, νέος δρόμος με πολλά και δύσκολα τεχνικά (γέφυρες κ.λπ.), και άρα μεγάλο κατασκευαστικό κόστος. Αυτό όμως είναι ακριβώς και το πιο προβληματικό κι επικίνδυνο κομμάτι της διαδρομής προς και από την Πύλο. Τέλος, να υπενθυμίσουμε ότι ο δρόμος Καλό Νερό - Τσακώνα, το τμήμα απόληξης της Ολυμπίας Οδού, έχει αποφασιστεί και θα υλοποιηθεί από το νέο ΕΣΠΑ, από το τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου Υποδομών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου