24
Επέκταση των συμβάσεων παραχώρησης του 2007 για αντιπλημμυρικά έργα και κατασκευή οδικών αξόνων
Η στρατηγική του υπουργείου Υποδομών για πραγματοποίηση νέων έργων μέσω επέκτασης των συμβάσεων παραχώρησης προκαλεί αντιδράσεις στο εσωτερικό της κυβέρνησης. Μετά την περίπτωση των αντιπλημμυρικών έργων που «κόπηκαν» στη διυπουργική για τα μεγάλα έργα, σειρά έχουν τα οδικά έργα σε συνέχιση των αυτοκινητόδρομων, για τα οποία εκφράζονται ισχυρές πολιτικές αντιρρήσεις, καθώς θεωρούνται απευθείας αναθέσεις στους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η τύχη των οδικών τμημάτων Καλό Νερό - Τσακώνα και Καλαμάτα - Ριζόμυλος. Το πρώτο ήταν κομμάτι της οδικής παραχώρησης στην Ολυμπία Οδό που «κόπηκε» κατά την αναθεώρηση των συμβάσεων παραχώρησης στα τέλη του 2013 και έμεινε «ορφανό», με πολύ μικρό ποσοστό των απαλλοτριώσεων να έχει υλοποιηθεί.
Κατά τη συμφωνία επανεκκίνησης των έργων στον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου - Τρίπολης - Καλαμάτας και Λεύκτρου - Σπάρτης στα τέλη του 2015, η κοινοπραξία Μορέας ανέλαβε να εκπονήσει αδαπάνως τις προμελέτες για τα δύο τμήματα (καθώς και το οδικό τμήμα Ριζόμυλου - Πύλου - Μεθώνης).
Ακολούθως, στα μέσα του 2016 ανέλαβε, επίσης αδαπάνως, την πλήρη ωρίμανση των έργων, το σύνολο των οριστικών μελετών, συμπεριλαμβανομένων των απαραίτητων ερευνών και της εκπόνησης των κτηματολογίων για την κήρυξη των απαλλοτριώσεων.
Σύμφωνα με πηγές του Μορέα, η κοινοπραξία συζητά με τον υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη, την ανάληψη των έργων αυτών (καθώς και κάποιων αντιπλημμυρικών) στο πλαίσιο της επέκτασης της σύμβασης παραχώρησης (αντίστοιχες συζητήσεις έχουν γίνει με όλους τους παραχωρησιούχους).
Η κοινοπραξία ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για το τμήμα Καλού Νερού – Τσακώνας, γιατί θεωρείται τμήμα με μεγάλη δυναμική (καθώς οδηγεί στα δυτικά παράλια της Μεσσηνίας, περιοχή όπου έχουν αναπτυχθεί σημαντικές τουριστικές εγκαταστάσεις).
Να σημειωθεί ότι λόγω της μεγάλης καθυστέρησης στην υλοποίηση του αυτοκινητόδρομου Πάτρας - Πύργου και του «μπλόκου» του ΣτΕ στην αναβάθμιση των χαρακτηριστικών του τμήματος Πύργου - Τσακώνας, ο αυτοκινητόδρομος Κορίνθου - Τρίπολης - Καλαμάτας λειτουργεί σήμερα ως η κύρια επιλογή για όσους έχουν προορισμό τα παράλια της Μεσσηνίας.
Παράλληλα, όμως, το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης ακολουθεί το δικό του δρόμο για την τύχη των συγκεκριμένων οδικών τμημάτων. Εδώ και ένα έτος οι ελληνικές Αρχές «βολιδοσκόπησαν» τις προθέσεις της ΕΤΕπ και, εκφρασθέντος του αρχικού της ενδιαφέροντος, προχωρούν με σκοπό τη δημοπράτηση.
Μάλιστα προ ενός μηνός ο (τότε) αναπληρωτής υπουργός Οικονομίας Αλέξης Χαρίτσης επισκέφθηκε την Κυπαρισσία και δήλωσε ότι «το παρακολουθούμε στενά, από το υπουργείο Υποδομών έχουμε ενημέρωση ότι προχωράει η ολοκλήρωση των μελετών για να μπορέσουμε πολύ σύντομα, σε λίγους μήνες, να προχωρήσει η δημοπράτηση», σημειώνοντας ότι «έχουμε συμφωνήσει με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για τη χρηματοδότηση του έργου και, μάλιστα, για τη χρηματοδότηση “πακέτο” των δύο έργων, του Καλαμάτα - Ριζόμυλος και του Καλό Νερό - Τσακώνα».
Την περίοδο αυτή βρίσκεται σε εξέλιξη η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων των δύο έργων και η μελέτη κόστους/οφέλους.
Τα παραπάνω καταγράφονται σε ρεπορτάζ του Γιώργου Λιάλιου στην εφημερίδα "Καθημερινή».
Σύμφωνα, όμως, με νεότερες πληροφορίες, με απόφαση του αρμόδιου υπουργού Χρήστου Σπίρτζη ανατέθηκαν στους εργολάβους του ΜΟΡΕΑ να αναλάβουν τα έργα, χωρίς τη συμμετοχή του Δημοσίου και με χρονική επέκταση της 30ετούς σύμβασης παραχώρησης.
Η επέκταση των συμβάσεων του 2007 είναι λύση που έχει εφαρμοστεί στη Γαλλία και στην Ιταλία, με τη σύμφωνη γνώμη των Βρυξελλών.
Του Αντώνη Πετρόγιαννη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου