"Από την έρευνα μέχρι
την παραγωγή μεσολαβεί
ένας κύκλος ο οποίος
διαρκεί 6 με 8 χρόνια, ενώ η
προετοιμασία μιας γεώτρησης
διαρκεί τουλάχιστον 3 χρόνια".
Αυτό τόνισαν παράγοντες
της αγοράς στην HuffPost
Greece και άρα με βάση τις
εκτιμήσεις τους, ακόμα και
αν βρεθεί πετρέλαιο στο Ιόνιο
η εξόρυξή του δεν πρόκειται
να ξεκινήσει νωρίτερα από
τη δεκαετία του 2030.
Η διευκρίνιση αυτή είναι αναγκαία
καθώς δεν είναι λίγοι εκείνοι που διαδίδουν
ή αφήνουν να εννοηθεί ότι σύντομα
η Πελοπόννησος θα γίνει... Σαουδική
Αραβία.
Υπενθυμίζουμε ότι η κοινοπραξία Exxon
Mobil, Total, ΕΛΠΕ θα ερευνήσει
νότια-νοτιοδυτικά της Κρήτης με στόχο
να εντοπίσει τυχόν κοιτάσματα υδρογονανθράκων,
σε ένα από τα δύο θαλάσσια
τεμάχια που επέλεξε για αυτό
το σκοπό η ΕΔΕΥ (Ελληνική Διαχειριστική
Εταιρεία Υδρογονανθράκων). Υπενθυμίζουμε
επίσης ότι σε περίπτωση που
βρεθεί πετρέλαιο, μερίδιο από τα έσοδα
του Δημοσίου θα έχει και η Περιφέρεια
Πελοποννήσου.
Παράγοντες της αγοράς ανέφεραν
για το χρόνο εξόρυξης στην HuffPost
Greece: «Ο χρόνος είναι μία πολύ σημαντική
παράμετρος. Γιατί δεν πρέπει
να ξεχνάμε ότι από την έρευνα μέχρι
την παραγωγή μεσολαβεί ένας κύκλος
ο οποίος διαρκεί 6 με 8 χρόνια. Χρειάζεσαι
πάνω-κάτω μία τριετία, μόνο για
να σχεδιάσεις την πρώτη γεώτρηση. Η
πρώτη γεώτρηση μπορεί να είναι επιτυχής
ή -το πιθανότερο- μη επιτυχής. Γιατί οι
πιθανότητες σε αυτές τις περιπτώσεις
είναι πάντοτε εναντίον σου. Πολύ σπάνια
σε μία γεώτρηση για πετρέλαιο είναι οι
πιθανότητες 20-30% υπέρ σου. Ξεκινώντας
έχεις πιθανότητες 8-10% και
μελετώντας τα δεδομένα της έρευνας
προσπαθείς να τις ανεβάσεις στο 15-
20-25%. Ουσιαστικά μιλάμε για δύο
μεγάλους ερευνητικούς κύκλους. Αρχικά,
μία τριετία περίπου, ώστε να μελετήσουν
τα μέχρι στιγμής ευρήματα
και να επιλέξουν οι τρεις εταιρείες της
κοινοπραξίας Exxon Mobil - Total -
ΕΛΠΕ σε ποιο σημείο θα δοκιμάσουν
την πρώτη γεώτρηση, υπό την προϋπόθεση
ότι θα θεωρήσουν αυξημένες τις
πιθανότητες επιτυχίας. Στη συνέχεια,
ακόμα και αν είσαι πολύ τυχερός ώστε
να πετύχεις πετρέλαιο με την πρώτη
προσπάθεια γεώτρησης, θα απαιτηθεί
μία ακόμα τριετία (τουλάχιστον). Πρέπει
να κάνεις μία σειρά γεωτρήσεων περιχαράκωσης.
Και μετά να υλοποιήσεις
ένα μεγάλο πρόγραμμα ανάπτυξης. Διότι
δεν είναι μία γεώτρηση μόνο. Πρέπει
να φτιάξεις και όλες τις υποδομές.
Πλατφόρμες, υποδομές για επεξεργασία
ή μεταφορά πετρελαίου κ.λπ.».
ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟ;
Για τα κοιτάσματα πετρελαίου το ίδιο
ρεπορτάζ αναφέρει: «Οταν λένε κάποιοι...
γνωρίζουμε ότι η Ελλάδα διαθέτει
τεράστια κοιτάσματα πετρελαίου... είναι
ανακριβές. Εχουμε ορισμένες θετικές
ενδείξεις, που σημαίνει ότι αξίζει τον
κόπο να προχωρήσουμε σε έρευνα.
Αυτό αποδεικνύεται και από το ενδιαφέρον
των ΕΛΠΕ και από το ενδιαφέρον
ξένων μεγάλων παικτών. Μέχρι εκεί.
Αλλά το να λέμε ότι καθόμαστε πάνω
σε δισεκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου,
ότι το Αιγαίο είναι γεμάτο πετρέλαιο -
που δεν είναι- είναι λάθος. Επίσης, δεν
στέκει το να θεωρούμε ότι λύσαμε ή
θα λύσουμε το ασφαλιστικό πρόβλημα
της χώρας. Η Νορβηγία μπορεί να το
έκανε, όμως οι Νορβηγοί είναι 4 εκατομμύρια,
η χώρα τους έχει πολύ μεγαλύτερα
αποθέματα πετρελαίου και μικρότερο
ασφαλιστικό πρόβλημα».
«Αυτή τη στιγμή υπάρχει μία μικρή
παραγωγή στον Πρίνο. Οταν ξεκίνησε,
μιλούσαν για 30-40 εκατομμύρια βαρέλια
(συνολικά). Εχει βγάλει 120 και
συνεχίζουν ακόμη. Εχει προοπτική να
βγάζει 1.000 ή 2.000 βαρέλια την ημέρα,
δηλαδή όχι κάτι πολύ μεγάλο -
αλλά πάντως εκεί υπάρχει πετρέλαιο.
Το επισημαίνουμε, γιατί δεν θέλουμε
να είμαστε αρνητικοί, αλλά να είμαστε
ρεαλιστές. Υπάρχει πετρέλαιο στον ελλαδικό
χώρο; H απάντηση είναι, ναι
υπάρχει. Υπάρχει ο Πρίνος και υπάρχουν
ενδείξεις στη Δυτική Ελλάδα μέχρι σήμερα.
Αλλά μέχρι εκεί».
Το σχέδιο για την έρευνα και μελλοντική
αξιοποίηση ενός κοιτάσματος,
καθώς και το ύψος της επένδυσης που
θα απαιτηθεί σε όλες τις φάσεις, αποτελεί
από μόνο του μία πολύ δύσκολη (και
πολύ ακριβή...) άσκηση.
ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΚΟΣΤΟΣ ΕΞΟΡΥΞΗΣ
Για τις έρευνες και το κόστος εξόρυξης
επισημαίνεται: «Πρώτη φάση σημαίνει
σεισμικές έρευνες με κόστος 10 εκατομμύρια.
Αυτό για μία εταιρεία σαν την
Exxon Mobil είναι περιορισμένο κόστος.
Αλλά η δεύτερη φάση σημαίνει ερευνητική
γεώτρηση, που μπορεί να κοστίσει
100 εκατομμύρια, άρα απαιτείται πιο
σοβαρή σκέψη. Η Total δεν ήρθε τυχαία.
Είδε την Exxon και αυτό μέτρησε. Γιατί
και οι μεγάλοι παίκτες παγκοσμίως υπολογίζουν
αυτά που θα απαιτηθούν ως
επένδυση, όπως και τα κέρδη που θα
προκύψουν, ακόμα και στο πολύ καλό
σενάριο...
Εχουμε ένα πλαίσιο που έχει χρησιμοποιηθεί
τα τελευταία 2-3 χρόνια στους
διαγωνισμούς. Ε, καλό είναι να μην το
αλλάξουμε! Να υπάρχει σταθερότητα
και συνέχεια. Ο ρόλος του Δημοσίου,
θυμηθείτε, δεν τελειώνει με την υπογραφή
των συμβάσεων. Το Δημόσιο
είναι συμμέτοχος σε όλη τη διάρκεια
της υλοποίησης της μίσθωσης. Είναι
συνεταίρος και επόπτης. Ως εκμισθωτής,
το Δημόσιο και η ΕΔΕΥ εγκρίνουν κάθε
χρόνο το σχέδιο για την έρευνα και θεωρητικά
για την παραγωγή στο μέλλον.
Το ύψος της επένδυσης από πού εξαρτάται;
Aπό την επιτυχία της ερευνητικής
φάσης και από τις διεθνείς τιμές. Οι
τιμές για μία εξόρυξη εξαρτώνται από
την ίδια την τιμή του πετρελαίου καταρχήν.
Η τιμή του χάλυβα επίσης επηρεάζει
-πάρα πολύ- τα κόστη έρευνας και ανάπτυξης
ενός κοιτάσματος. Διαφορές
που μπορεί να είναι της τάξης του x2 ή
x3... Aν πάτε προς Ελευσίνα θα δείτε
2-3 πλωτά γεωτρύπανα που κάθονται
εκεί. Αυτό το πλοίο ενώ κάθεται, μπορεί
να στοιχίζει 100.000 ευρώ την ημέρα.
Οι προβλέψεις γίνονται λοιπόν με βάση
τις σημερινές τιμές.
Εάν βρούμε κοίτασμα, τότε μπορεί
να δούμε διαφορετικά το κόστος ανάπτυξης
και να το θεωρήσουμε λογικό,
εφόσον προκύπτει κέρδος».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου