Τετάρτη 22 Απριλίου 2020

Μια πρόταση με συνέργειες και υπεραξία για την περιφερειακή ανάπτυξη του Δήμου Πύλου

Η πρόταση του περιφερειάρχη Πελοποννήσου κ. Παναγιώτη Νίκα για την χρηματοδότηση του νέου δρόμου Πύλος - Μεθώνη με 40 εκατομμύρια ευρώ είναι ευπρόσδεκτη και άξια συγχαρητηρίων. Στόχος της είναι να απελευθερωθούν και να επενδυθούν περισσότερα κεφάλαια από τον προϋπολογισμό του έργου στο κομμάτι Καλαμάτα – Ριζόμυλος, αφού η νότια χάραξη που υποστηρίζει ο κ. περιφερειάρχης είναι πιο δαπανηρή. 
Συγκεκριμένα, η εναλλακτική πρόταση για την νότια χάραξη του δρόμου που προτείνει ως εναλλακτική ο κ. Νίκας είναι πιο ακριβή λύση κατά 100 εκατ. ευρώ, πιο χρονοβόρα και κατασκευαστικά περίπλοκη λόγω της αστάθειας των παραλιακών εδαφών και των υδάτων της περιοχής. Ομως αυτή η νέα πρόταση με τα χρήματα που την συνοδεύουν ύψους 40 εκατομμυρίων πρέπει να αξιολογηθεί δίκαια, τεχνοκρατικά και υπεύθυνα από τον κ. Καραμανλή και το επιτελείο του, με γνώμονα τα μελλοντικά οφέλη της επένδυσης σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα, αλλά και τα επιπλέον χρήματα που δεσμεύεται να προσφέρει η Περιφέρεια.
 
Η άποψή μας είναι ότι μέσα σε τριάντα ημέρες πρέπει να ολοκληρωθεί η αξιολόγηση και να συμφωνηθεί γραπτώς μεταξύ υπουργείου και Περιφέρειας Πελοποννήσου ποια από τις δύο προτάσεις θα υλοποιηθεί. Ο κ. Νίκας και το επιτελείο του θα πρέπει να δεσμευτούν ότι δεν θα ξανατεθεί άλλη συζήτηση αλλά και ότι όλοι θα συνδράμουν με όλες τις δυνάμεις τους να υλοποιηθεί τάχιστα αυτή η τελική συμφωνημένη λύση. 
Εάν έμαθα κάτι από την εμπειρία μου ως γενικός διευθυντής Οικονομικών Υπηρεσιών της Οργανωτικής Επιτροπής Ολυμπιακών Αγώνων «Αθήνα 2004» αλλά και από τις σπουδές μου στη Δημόσια Διοίκηση του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, είναι ότι όλα μπορούν να γίνουν, εκτός από τον χρόνο. Εχουμε πλέον αγώνα με τον χρόνο έτσι ώστε να δοθεί η ευκαιρία στην οικονομία της χώρας να αναταχθεί. Τώρα πλέον είναι ώρα αποφάσεων, γιατί η κρίση του κορονοϊού μάς αναγκάζει να αναθεωρήσουμε τα πάντα στις Δημόσιες Επενδύσεις. Επειδή η κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη κινείται πάνω στις ράγες που έχει χαράξει η προηγούμενη κυβέρνηση του κ. Τσίπρα και ακολουθεί τον διεθνή διαγωνισμό που προκηρύχθηκε τον Ιούνιο του 2019, η αναβολή της υπάρχουσας διαγωνιστικής διαδικασίας θα σήμαινε τουλάχιστον δύο με τρία έτη καθυστέρηση για επαναπροκήρυξη του έργου. Παράλληλα, θα αύξανε το κόστος κατασκευής αφού λείπουν περίπου 60 εκατομμύρια που πρέπει να προστεθούν στα 40 εκατομμύρια που προσφέρει η Περιφέρεια Πελοποννήσου ως «προίκα». Στην εποχή της αβεβαιότητας που διανύουμε λόγω κορονοϊού, η Ελλάδα θα πέσει έξω στα οικονομικά δημοσιονομικά της σχέδια όπως και οι υπόλοιπες χώρες στην Ευρώπη αλλά και στον κόσμο. Δεν υπάρχει η πολυτέλεια του χρόνου και των χρημάτων. Η Ελλάδα έχει ήδη φτάσει στο 200,3% χρέος προς ΑΕΠ από 179,86% που ήταν πέρυσι. Αυτή η επιδείνωση είναι μόνο πολεμώντας με τον κορονοϊό για τρεις μήνες. Κανείς δεν ξέρει πόσο θα κρατήσει η υγιειονομική κρίση, εάν θα έλθουν τουρίστες, φέτος ή και του χρόνου, σε περίπτωση νέου κύματος κορονοϊού το φθινόπωρο. 
Δυστυχώς, δεν υπάρχει η πολυτέλεια να αναμένει η Μεσσηνία την ανάπτυξη που απαιτείται και να καθυστερήσει. Η αναπλήρωση του χαμένου οικονομικού τζίρου στο ΑΕΠ απαιτεί άμεσες επενδύσεις όπου μπορούμε, τώρα, όχι αύριο. 
Επιπρόσθετα, ο παράγοντας Τουρκία είναι ο πλέον απρόβλεπτος αφού η άμυνα της χώρας θα απαιτήσει όπως έδειξαν τα συνεχή επεισόδια στον Εβρο διαρκή επαγρύπνηση και αυξημένους αμυντικούς προϋπολογισμούς. 
Ετσι έχουμε μόνο μία λογική επιλογή. Να συνεχίσουμε την υπάρχουσα προκήρυξη του έργου και να συντομεύσουμε όλες τις διαδικασίες εγκρίσεων με εντατικό ρυθμό για την κατασκευή του έργου από την βόρεια χάραξη. Η ταύτιση των απόψεων των δύο μεγάλων κομμάτων σε αυτό θα βοηθήσει να ομονοήσουμε και ως κοινωνία σε ένα θέμα που μας αφορά όλους. Η μη ακύρωση των προσπαθειών της κυβέρνησης Τσίπρα, του ιδίου του πρωθυπουργού, του κ. Σπίρτζη ως υπουργού Δημοσίων Εργων και του κ. Χαρίτση ως υπουργού που πρότεινε την λύση Σύμπραξης Ιδιωτικού και Δημοσίου Φορέα (ΣΔΙΤ). Η λύση αυτή ικανοποιεί και ιδεολογικά και ουσιαστικά για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου και την παρούσα κυβέρνηση αφού θα αποτελέσει επιτυχία του κ. Μητσοτάκη και του κ. Καραμανλή ως αρμοδίου υπουργού η υλοποίηση ενός έργου που έπρεπε να έχει γίνει τα τελευταία 40 έτη και δεν έγινε ακόμα. Θα εξοικονομηθούν πόροι και χρόνος για να αποδώσει η επένδυση αυτή ως «χαλί ανάπτυξης» της Νοτιοδυτικής Μεσσηνίας και του Δήμου Πύλου ειδικότερα. 
Πρωτίστως όμως η κατασκευή το δρόμου ικανοποιεί την κοινωνία και τους χρήστες κατοίκους, επισκέπτες και τουρίστες. Η άμεση κατασκευή του δρόμου θα σημάνει ανάταξη του τουρισμού στην περιοχή μετά από 4 έτη που θα ολοκληρωθεί ο δρόμος. Για τον Δήμο Πύλου-Νέστορος που φιλοξενεί πολλές επιχειρήσεις του τουρισμού, του εμπορίου και της μεταποίησης είναι κρίσιμο να γίνει τώρα. Ο Δήμος Πύλου-Νέστορος είναι ο μόνος δήμος στην χώρα που θα έχει σε 2 έτη 4 γήπεδα γκολφ και θα φιλοξενεί την μεγαλύτερη τουριστική επένδυση στην Μεσόγειο. Οι νέες αυτές πρωτοφανείς σε ποιότητα και ένταση επενδύσεις από τον ιδιωτικό τομέα πρέπει άμεσα να συμπληρωθούν από τις ανάλογες υποδομές ενός ασφαλούς δρόμου που θα συνδέει τα αεροδρόμια Αθηνών και Καλαμάτας με τις τέσσερις υπο-περιοχές της ΠΟΤΑ Μεσσηνίας στο Ριζόμυλο, στο Ρωμανό, στο Ναυαρίνο και στο Κυνηγού. Τρεις από αυτές είναι στο Δήμο Πύλου-Νέστορος και γι’ αυτό ο δήμος θα πρέπει να πρωτοστατεί και όχι να έπεται του σχεδιασμού που τον αφορά. 
Η πρότασή μας ως Δημοτική Παράταξη «Νεστόρειος Σοφία» στην προεκλογική περίοδο αλλά και μετεκλογικά από την δεύτερη κιόλας συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου ήταν και είναι η άμεση κατασκευή του εν λόγω δρόμου σύμφωνα με την υπό εξέλιξη διαγωνιστική διαδικασία. Ολοι οι λόγοι που συνέτρεχαν το 2018-2019 ισχύουν και τώρα και έχει μόλις προστεθεί ένα ακόμα λόγος, η οικονομική κρίση του κορονοϊού. Είναι πλέον εθνική ανάγκη αφού από πλεονασματικούς προϋπολογισμούς μπήκαμε ξαφνικά σε ελλειμματικούς και από ανάπτυξη σε ύφεση να μην χρονοτριβήσουμε ούτε λεπτό. Κάθε ημέρα που δεν γίνονται επενδύσεις, που δεν δουλεύουν οι μπουλντόζες για τον δρόμο είναι χαμένα έσοδα στον κατασκευαστικό κλάδο και μελλοντικά στον τουρισμό και στην τοπική οικονομία. 
Ομως δεν θέλουμε να αδικήσουμε καμία λύση και εφόσον προστέθηκαν σημαντικά ποσά από την Περιφέρεια καλό θα είναι να πάρουμε 30 ημέρες και να ξαναδούμε τον προϋπολογισμό, τα χρονοδιαγράμματα και τα οφέλη και των δύο λύσεων. Σε περίπτωση που προκριθεί η υφιστάμενη χάραξη και όχι η νέα που προτείνει ο κ. Νίκας, πάλι μπορούμε να σκεφθούμε με ανοικτό μυαλό για το καλό του τόπου. 
Ετσι εάν δεν αξιοποιηθούν τα χρήματα που ορθά υποσχέθηκε ο κ. Νίκας μας μένουν τα 40 εκατομμύρια και το μέγιστο της ωφέλειας που αυτά θα αποφέρουν αφού αναγκαστικά θα πρέπει να αξιοποιηθούν σε ένα άλλο έργο. Η πρότασή μας για την μέγιστη αξιοποίηση αυτών των χρημάτων είναι εφόσον ο δρόμος Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη προχωρήσει με τον υφιστάμενο προϋπολογισμό από αυτοχρηματοδότηση, τα 40 εκατομμύρια να επενδυθούν όπου μεγιστοποιούνται οι συνέργειες με αυτό το ίδιο το έργο. Προτείνουμε και καλούμε τον κ. περιφερειάρχη και τους συνεργάτες του να χρηματοδοτήσει η Περιφέρεια τον νέο δρόμο Μεθώνη - Φοινικούντα - Βασιλίτσι - Κορώνη. Μάλιστα προτείνουμε, εάν συμφωνεί και νομικά το υπουργείο, να μπει αυτός ο νέος δρόμος ως ένα διαπραγματευτικό χαρτί στον ανταγωνιστικό διάλογο που ήδη έχει η Ελληνική Δημοκρατία μέσω του ΥΠΕΧΩΔΕ με τους εν δυνάμει εργολάβους αναδόχους στη υφιστάμενη διαδικασία ως φυσική συνέχεια του δρόμου Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη. 
Για τον Δήμο Πύλου - Νέστορος και τους κατοίκους του αλλά και για την ανάπτυξη του ομορφότερου κομματιού της Μεσσηνίας είναι αδήριτη ανάγκη η κατασκευή του δρόμου αυτού. Οι δημότες που κατοικούν στην Λαχανάδα, στον Ευαγγελισμό, στο Ακριτοχώρι, στη Φοινικούντα, στο Βασιλίτσι, στη Χρυσοκελλαριά, στην Κορώνη και στο Χαρακοπιό έχουν και αυτοί δικαιώματα στην ανάπτυξη. Η Περιφέρεια Πελοποννήσου πρέπει να πετύχει με «ένα σμπάρο πολλά τρυγόνια». Ο δρόμος Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη θα γίνει ακόμα πιο προσοδοφόρος οικονομικά και για τον κατασκευαστή αλλά και για το κράτος που θα πληρώνει ετήσιο ενοίκιο για 26 έτη εάν αυξήσουμε τις μετακινήσεις σε αυτό το δρόμο. Ο Δήμος Πύλου - Νέστορος θα ενώσει με ένα γρήγορο και ασφαλή δρόμο διοικητικά την Κορώνη με την Πύλο και θα βοηθηθεί να πετύχει το αυτοδιοικητικό έργο του “Καλλικράτη”. 
Η Costa Navarino θα ενώσει παραλιακά τις τέσσερις υπο-περιοχές της ΠΟΤΑ. Η σύγχρονη τάση για το μέλλον του τουρισμού είναι ο βιωματικός τουρισμός (experience tourism) δηλαδή επισκέπτες που συλλέγουν εμπειρίες. Ενας επισκέπτης θα μπορεί να παίξει γκολφ στο Ριζόμυλο, να έχει ξενάγηση Μεσογειακής Διατροφής στην Κορώνη, να δει την αγγειοπλαστική στα Βουνάρια και το απόγευμα να επισκεφθεί τα Κάστρα Κορώνης και Μεθώνης και να διανυκτερεύσει στο γκολφ του Κυνηγού ή της Πύλου όπου θα ξεκινήσει την επομένη το επόμενο παιχνίδι του στο γκολφ. Η παραλιακή θέα, τα νησιά Σχίζα, Σαπιέντζα, Βενέτικο και η Μεθώνη, Κορώνη με τα κάστρα τους αλλά και το τοπικό φαγητό στα εστιατόρια της περιοχής θα μείνουν αξέχαστα στον επισκέπτη. 
Ο Δήμος Πύλου - Νέστορος είναι ο μοναδικός δήμος στον κόσμο που έχει τέσσερα μεσαιωνικά κάστρα που αναδεικνύουν την Ιστορία της Ελλάδας και της Ευρώπης τα τελευταία 500 έτη. Υπάρχουν τουρίστες που έρχονται μόνο γι’ αυτά ως θεματικός ιστορικός τουρισμός. Ο Δήμος Πύλου - Νέστορος πρέπει να προωθήσει αυτή την μοναδική εικόνα και ταυτότητα που έχει. Η Περιφέρεια θα μπορεί να συνδέσει οδικά με ασφάλεια τα τέσσερα κάστρα προορισμούς ξενάγησης που διαθέτει, ήτοι το Παλαιόκαστρο (Βοϊδοκοιλιά), Νόκαστρο (Πύλος), το Κάστρο Μεθώνης και το Κάστρο Κορώνης. Οι εξοχικές κατοικίες στα Καμάρια, Φοινίκη, Φοινικούντα, Λαχανάδα, Ευαγγελισμό, Ακριτοχώρι, Βασιλίτσι, Χρυσοκελαριά, Κορώνη, Χαρακοπιό, Περούλια, τα μικρά ξενοδοχεία, τα καταστήματα, τα εστιατόρια και οι παραλίες της περιοχής θα αποκτήσουν άλλη αξία. Το κυκλοφοριακό πρόβλημα του νοτίου τμήματος θα επιλυθεί και θα αποκτήσουμε αυξημένες διελεύσεις – επισκέψεις, έσοδα και πρωτίστως ασφάλεια στις μεταφορές τόσο για τους κατοίκους όσο για το εμπόριο και τον τουρισμό. Η συντόμευση του δρόμου χιλιομετρικά και η ασφάλειά του καθώς και η ευκολία οδήγησης σε ένα σύγχρονο οδικό δίκτυο πολλαπλασιάζουν γεωμετρικά την επισκεψιμότητα. Ο δρόμος αυτός πρέπει να αποτελέσει το αναγκαίο περιφερειακό εργαλείο ανάπτυξης και να κουλουρώνει όλη την περιοχή. Δεν είναι λογικό ο επισκέπτης από την Καλαμάτα να βλέπει το Κάστρο της Πύλου και της Μεθώνης και μετά να γυρίζει πίσω μέσω Ριζόμυλου για να πάει στην Κορώνη. 
Ολοι οι πολιτικοί της περιοχής και τα Δημοτικά Συμβούλια αναλώνονται τα τελευταία χρόνια για τον δρόμο Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη. Μα αυτό πλέον το έχουμε αφού η προκήρυξη έχει συμφωνηθεί με την Ευρωπαϊκή Ενωση και τα κόμματα. Εκείνο που δεν έχουμε είναι το κομμάτι Μεθώνη - Κορώνη - Χαρακοπιό που θα ολοκληρώσει το δακτύλιο της ανάπτυξης και της φυσικής διασύνδεσης όλων με την πρόσβαση στο αεροδρόμιο, στο δρόμο της Αθήνας αλλά και στην ασφαλή σύνδεση με την Καλαμάτα, την πρωτεύουσα του νομού. Η πρότασή μας πετυχαίνει σύνθεση και συνέργειες που θα αποδώσουν περισσότερα χρήματα από αυτά που επενδύουμε. Αυτό είναι και το κριτήριο για την επιλεξιμότητα των έργων που εσείς θέσατε και στην συνέντευξή σας στην εφημερίδα “Ελευθερία”. 
Ο Δήμος Μεσσήνης θα κερδίσει από αυτό το έργο επίσης αλλά και ο Δήμος Καλαμάτας αφού θα μειώσει τα χιλιόμετρα διασύνδεσης των δύο δήμων με το Δήμο Πύλου - Νέστορος και θα αυξήσει τις κινήσεις και την οδική ασφάλεια. Ταξίδια και περιηγήσεις από την Καλαμάτα, την Μεσσήνη, την Μάνη ή την Κυπαρισσία που παλαιότερα δεν χωρούσαν στο πρόγραμμα μιας ή δύο ημερών τώρα θα είναι εύκολα για να τα σχεδιάσουν και να τα υποστηρίξουν τα γραφεία τουρισμού και οι μεγάλοι tour operators του εξωτερικού. 
Αρα για όλους αυτούς τους λόγους καλούμαστε να ομονοήσουμε στις λύσεις αυτές που διασφαλίζουν συνέργειες και να κάνουμε το κάθε ευρώ, από τα λιγοστά που έχουμε ως κράτος, να έχει την μεγαλύτερη δυνατή επενδυτική μόχλευση. Οι εργολάβοι που ανταγωνίζονται τώρα για το ποιος θα πάρει το κατασκευαστικό όφελος του δρόμου Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη θα έχουν ένα επιπλέον λόγο να είναι λογικοί στις απαιτήσεις τους εάν υπάρχει και η σημαντική ουρά ενός νέου έργου με την μέθοδο ΣΔΙΤ, ή με χρηματοδότηση από πόρους της Περιφέρειας και του ΥΠΕΧΩΔΕ, και προίκα 40 εκατ, που θα πρέπει και αυτοί να συμπληρώσουμε με άλλα 60 εάν προκριθεί το έργο ως ΣΔΙΤ. Τα χρήματα θα είναι αρκετά και θα μπορεί να χρηματοδοτηθεί και η παράκαμψη της Γιάλοβας και να ενωθεί το δίκτυο ΣΔΙΤ με το κομμάτι Γαργαλιάνοι - Πύλος και Χώρα - Πύλος λόγω της αναγκαίας νέας οδού που έχουμε προτείνει να συνδέει την Αρχαία Πύλο (Χώρα - Ανάκτορο Νέστορα) με τον κόμβο Ρωμανού και το δρόμο Γαργαλιάνοι - Πύλος. Αγαπητέ κύριε Περιφερειάρχη, φίλε κύριε Νίκα, Νέστορα της Αυτοδιοίκησης, 
Σας ευχαριστούμε για την μεγάλη προσφορά και την προικοδότηση του έργου οδικού άξονα Καλαμάτα - Ριζόμυλος - Πύλος - Μεθώνη. 
Ανεξάρτητα από τα ποια θα είναι η τελική όδευση που θα προκριθεί σας τιμά το γεγονός ότι προσφέρετε στο δημόσιο διάλογο και το χρόνο σας και την σκέψη σας αλλά και τα απαραίτητα χρήματα από την Περιφέρεια. 
Εάν δεν αλλάξει η χάραξη του δρόμου, κάτι που εξαρτάται από την κυβέρνηση, σας παρακαλούμε θερμά να κάνετε την προσφορά σας πράξη μεγιστοποιώντας τις συνέργειες και την υπεραξία στην περιφερειακή ανάπτυξη του τόπου και να επενδύσετε στον δρόμο που είναι αναγκαίος από Μεθώνη έως Κορώνη, έτσι ώστε να - Νέστορος και ο Νομός Μεσσηνίας. 
Με εκτίμηση, 
Δημήτρης Βρεττάκος 
Οικονομολόγος – Δημοσιολόγος 
Απόφοιτος Πανεπιστημίου Χάρβαρντ 
Δημοτικός Σύμβουλος με την Δημοτική Παράταξη 
«Νεστόρειος Σοφία»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου